Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Retro / oudere fietsen

sillah75
Forum-lid
Berichten: 535
Lid geworden op: 11 aug 2010 03:49

sillah75 08 apr 2014 22:09

Eindelijk klaar


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door sillah75 op 09 apr 2014 00:27, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5513
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 08 apr 2014 22:45

Prachtig! 8-) Ik ben te jong voor dit soort fietsen, dus misschien een stomme vraag. Is die mavic groep nu erg zeldzaam en wat is eigenlijk de reden dat mavic niet echt is doorgegaan met het maken van groepen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

nutsjesmoar
Forum-lid
Berichten: 521
Lid geworden op: 14 jul 2011 20:21

nutsjesmoar 08 apr 2014 22:49

theodorocampagnolo schreef: Wat is dat toch dat met die singlespeeds? Wat heb je nou aan een fiets zonder versnellingen en zonder spatborden & bagagedrager? Net zoiets onzinnigs als een motor met zijspan: Wel de lasten niet de lusten :?

Hier sla je de plank wel een klein beetje mis, Singlespeeds zijn veel makkelijker in onderhoud dan racefietsen, Fixed Gear als helemaal (remmetje minder). Ook kan je behoorlijk wat lust halen uit een Singlespeed hoor, ik rij graag op mn baanfietsje met erg korte wielbasis (95cm) en ruimte voor max. 23c banden, erg onpraktisch wel, maar geeft wel veel lol vind ik.

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2092
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 08 apr 2014 23:23

thestudent schreef:Prachtig! 8-) Ik ben te jong voor dit soort fietsen, dus misschien een stomme vraag. Is die mavic groep nu erg zeldzaam en wat is eigenlijk de reden dat mavic niet echt is doorgegaan met het maken van groepen.
Mavic was erg innovatief en goed gebouwd. Maar het verkocht totaal niet. De electroschakeling van Mavic was z'n tijd vooruit maar veel te vroeg. Daarnaast waren (en zijn) de velgen van Mavic veel te goed. Dus was er voor Mavic meer geld te halen uit velgen en wielen dan in geflopte onderdelengroepen.

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2092
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 08 apr 2014 23:24

Mooi geworden Sillah!

Gebruikersavatar
franklin
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 12 okt 2009 01:16

Gebruikersavatar franklin 09 apr 2014 00:09

sloeren schreef:Ik denk dat die dingen zo veel aandacht krijgen omdat ze mooi worden gevonden. Ook ik vind dat je zonder alle rommel sneller kunt zien wat de onderhavige fiets karakteriseert. Er zitten dingen bij die ik erg mooi vind.
Op het praktische vlak heb ik ook het gevoel dat er vaak van iets prima bruikbaars een nogal onpraktisch gemaakt wordt. Wel mooi maar niet zo lekker inzetbaar.
Ook kan ik me voorstellen dat je uit krenterigheid een fixie maakt maar dan krijg je zoietsAfbeelding
En dit soort laat men hier niet trots zien.
Zonder al te bevooroordeeld te willen zijn gok ik dat het een beetje hipsterbakken zijn; iets voor "stadse leuh". Hier in de polder zie ik ze niet rond stuiteren.
Dit is gewoon verkrachting van een fiets. Zou strafbaar moeten zijn,
Focus Mares CX 1 2014
Cube ams super hpc race 2012

sillah75
Forum-lid
Berichten: 535
Lid geworden op: 11 aug 2010 03:49

sillah75 09 apr 2014 00:28

ultra_ivo schreef:Mooi geworden Sillah!
Bedankt en ook nog eens bedankt voor de shifters ;)

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16753
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 09 apr 2014 00:48

Een prachtig stukje wielerhistorie, een waar museumstuk! Daar kun je met recht trots op zijn.
Campagnolo Ultra Dork

theodorocampagnolo
Forum-lid
Berichten: 718
Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06

theodorocampagnolo 09 apr 2014 08:17

sillah75 schreef:Eindelijk klaar

Tijdloze schoonheid......

BMCSLX01
Forum-lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 06 mar 2014 12:01
Locatie: Amersfoort

BMCSLX01 09 apr 2014 09:08

theodorocampagnolo schreef:
BMCSLX01 schreef:Afbeelding

Ik ben eraan begonnen! Nu eerst de fiets helemaal demonteren en kijken wat ik kan 'reviseren' of wat er veranderd moet worden. Ben er nog steeds niet helemaal uit of ik er een schakelende woon/werk/vervoer fiets van ga maken of een singlespeed.. In het geval van singlespeed laat ik de derailleur achter zitten in een gefixeerde positie, puur voor de looks. Leek me wel grappig :)

Wat is dat toch dat met die singlespeeds? Wat heb je nou aan een fiets zonder versnellingen en zonder spatborden & bagagedrager? Net zoiets onzinnigs als een motor met zijspan: Wel de lasten niet de lusten :?
Ik snap je punt Theodor. Maar ik ga deze fiets als commute fiets gebruiken en dan wil ik zo min mogelijk onderhoud. Dus, één verzet en geen gezeik met kabels en afstellen en gedoe. Lekker hufterproof. Frame, wielen, ketting. Klaar.

Mag ik in dit topic vragen stellen over hoe ik de trap-as los ga krijgen of moet ik daar een apart draadje voor openen? :roll:
I just love to ride my bike, thats all.. - Mark Cavendish

sillah75
Forum-lid
Berichten: 535
Lid geworden op: 11 aug 2010 03:49

sillah75 09 apr 2014 13:54

Ernie C. schreef:Een prachtig stukje wielerhistorie, een waar museumstuk! Daar kun je met recht trots op zijn.
Bedankt , eentje voor in mijn privémuseum ;)

theodorocampagnolo
Forum-lid
Berichten: 718
Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06

theodorocampagnolo 10 apr 2014 10:56

BMCSLX01 schreef:
Ik snap je punt Theodor. Maar ik ga deze fiets als commute fiets gebruiken en dan wil ik zo min mogelijk onderhoud. Dus, één verzet en geen gezeik met kabels en afstellen en gedoe. Lekker hufterproof. Frame, wielen, ketting. Klaar.
Singlespeed rijden heeft juist veel meer onderhoud nodig omdat alles -omdat je niet op souplesse kan rijden door dat ene verzet- veel harder slijt.
Als je met versnellingen rij heb je een lagere ketting en een langere ketting gaat ook weer langer mee. Als je met buiscommandeurs op fricktie rij -dus niet met index- bestaan afstellingsproblemen eenvoudigweg niet: Ik rij ongeveer 6000 km per jaar en eigenlijk is 't enige onderhoud dat ik pleeg 't bijhouden van de ketting met 't door Kees zo verfoeide kettingslijtagemetertje van Cyclus Tools.
En af & toe poetsen uiteraard :)

Plaats reactie