Retro / oudere fietsen
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5542
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Prachtig! Ik ben te jong voor dit soort fietsen, dus misschien een stomme vraag. Is die mavic groep nu erg zeldzaam en wat is eigenlijk de reden dat mavic niet echt is doorgegaan met het maken van groepen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
-
- Forum-lid
- Berichten: 521
- Lid geworden op: 14 jul 2011 20:21
theodorocampagnolo schreef: Wat is dat toch dat met die singlespeeds? Wat heb je nou aan een fiets zonder versnellingen en zonder spatborden & bagagedrager? Net zoiets onzinnigs als een motor met zijspan: Wel de lasten niet de lusten
Hier sla je de plank wel een klein beetje mis, Singlespeeds zijn veel makkelijker in onderhoud dan racefietsen, Fixed Gear als helemaal (remmetje minder). Ook kan je behoorlijk wat lust halen uit een Singlespeed hoor, ik rij graag op mn baanfietsje met erg korte wielbasis (95cm) en ruimte voor max. 23c banden, erg onpraktisch wel, maar geeft wel veel lol vind ik.
Mavic was erg innovatief en goed gebouwd. Maar het verkocht totaal niet. De electroschakeling van Mavic was z'n tijd vooruit maar veel te vroeg. Daarnaast waren (en zijn) de velgen van Mavic veel te goed. Dus was er voor Mavic meer geld te halen uit velgen en wielen dan in geflopte onderdelengroepen.thestudent schreef:Prachtig! Ik ben te jong voor dit soort fietsen, dus misschien een stomme vraag. Is die mavic groep nu erg zeldzaam en wat is eigenlijk de reden dat mavic niet echt is doorgegaan met het maken van groepen.
Dit is gewoon verkrachting van een fiets. Zou strafbaar moeten zijn,sloeren schreef:Ik denk dat die dingen zo veel aandacht krijgen omdat ze mooi worden gevonden. Ook ik vind dat je zonder alle rommel sneller kunt zien wat de onderhavige fiets karakteriseert. Er zitten dingen bij die ik erg mooi vind.
Op het praktische vlak heb ik ook het gevoel dat er vaak van iets prima bruikbaars een nogal onpraktisch gemaakt wordt. Wel mooi maar niet zo lekker inzetbaar.
Ook kan ik me voorstellen dat je uit krenterigheid een fixie maakt maar dan krijg je zoiets
En dit soort laat men hier niet trots zien.
Zonder al te bevooroordeeld te willen zijn gok ik dat het een beetje hipsterbakken zijn; iets voor "stadse leuh". Hier in de polder zie ik ze niet rond stuiteren.
Focus Mares CX 1 2014
Cube ams super hpc race 2012
Cube ams super hpc race 2012
-
- Forum-lid
- Berichten: 718
- Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06
sillah75 schreef:Eindelijk klaar
Tijdloze schoonheid......
Ik snap je punt Theodor. Maar ik ga deze fiets als commute fiets gebruiken en dan wil ik zo min mogelijk onderhoud. Dus, één verzet en geen gezeik met kabels en afstellen en gedoe. Lekker hufterproof. Frame, wielen, ketting. Klaar.theodorocampagnolo schreef:BMCSLX01 schreef:
Ik ben eraan begonnen! Nu eerst de fiets helemaal demonteren en kijken wat ik kan 'reviseren' of wat er veranderd moet worden. Ben er nog steeds niet helemaal uit of ik er een schakelende woon/werk/vervoer fiets van ga maken of een singlespeed.. In het geval van singlespeed laat ik de derailleur achter zitten in een gefixeerde positie, puur voor de looks. Leek me wel grappig
Wat is dat toch dat met die singlespeeds? Wat heb je nou aan een fiets zonder versnellingen en zonder spatborden & bagagedrager? Net zoiets onzinnigs als een motor met zijspan: Wel de lasten niet de lusten
Mag ik in dit topic vragen stellen over hoe ik de trap-as los ga krijgen of moet ik daar een apart draadje voor openen?
I just love to ride my bike, thats all.. - Mark Cavendish
-
- Forum-lid
- Berichten: 718
- Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06
Singlespeed rijden heeft juist veel meer onderhoud nodig omdat alles -omdat je niet op souplesse kan rijden door dat ene verzet- veel harder slijt.BMCSLX01 schreef:
Ik snap je punt Theodor. Maar ik ga deze fiets als commute fiets gebruiken en dan wil ik zo min mogelijk onderhoud. Dus, één verzet en geen gezeik met kabels en afstellen en gedoe. Lekker hufterproof. Frame, wielen, ketting. Klaar.
Als je met versnellingen rij heb je een lagere ketting en een langere ketting gaat ook weer langer mee. Als je met buiscommandeurs op fricktie rij -dus niet met index- bestaan afstellingsproblemen eenvoudigweg niet: Ik rij ongeveer 6000 km per jaar en eigenlijk is 't enige onderhoud dat ik pleeg 't bijhouden van de ketting met 't door Kees zo verfoeide kettingslijtagemetertje van Cyclus Tools.
En af & toe poetsen uiteraard