Pagina 65 van 374

Re: Retro / oudere fietsen

Geplaatst: 08 apr 2014 22:09
door sillah75
Eindelijk klaar


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Re: Retro / oudere fietsen

Geplaatst: 08 apr 2014 22:45
door thestudent
Prachtig! 8-) Ik ben te jong voor dit soort fietsen, dus misschien een stomme vraag. Is die mavic groep nu erg zeldzaam en wat is eigenlijk de reden dat mavic niet echt is doorgegaan met het maken van groepen.

Re: Retro / oudere fietsen

Geplaatst: 08 apr 2014 22:49
door nutsjesmoar
theodorocampagnolo schreef: Wat is dat toch dat met die singlespeeds? Wat heb je nou aan een fiets zonder versnellingen en zonder spatborden & bagagedrager? Net zoiets onzinnigs als een motor met zijspan: Wel de lasten niet de lusten :?

Hier sla je de plank wel een klein beetje mis, Singlespeeds zijn veel makkelijker in onderhoud dan racefietsen, Fixed Gear als helemaal (remmetje minder). Ook kan je behoorlijk wat lust halen uit een Singlespeed hoor, ik rij graag op mn baanfietsje met erg korte wielbasis (95cm) en ruimte voor max. 23c banden, erg onpraktisch wel, maar geeft wel veel lol vind ik.

Re: Retro / oudere fietsen

Geplaatst: 08 apr 2014 23:23
door ultra_ivo
thestudent schreef:Prachtig! 8-) Ik ben te jong voor dit soort fietsen, dus misschien een stomme vraag. Is die mavic groep nu erg zeldzaam en wat is eigenlijk de reden dat mavic niet echt is doorgegaan met het maken van groepen.
Mavic was erg innovatief en goed gebouwd. Maar het verkocht totaal niet. De electroschakeling van Mavic was z'n tijd vooruit maar veel te vroeg. Daarnaast waren (en zijn) de velgen van Mavic veel te goed. Dus was er voor Mavic meer geld te halen uit velgen en wielen dan in geflopte onderdelengroepen.

Re: Retro / oudere fietsen

Geplaatst: 08 apr 2014 23:24
door ultra_ivo
Mooi geworden Sillah!

Re: Retro / oudere fietsen

Geplaatst: 09 apr 2014 00:09
door franklin
sloeren schreef:Ik denk dat die dingen zo veel aandacht krijgen omdat ze mooi worden gevonden. Ook ik vind dat je zonder alle rommel sneller kunt zien wat de onderhavige fiets karakteriseert. Er zitten dingen bij die ik erg mooi vind.
Op het praktische vlak heb ik ook het gevoel dat er vaak van iets prima bruikbaars een nogal onpraktisch gemaakt wordt. Wel mooi maar niet zo lekker inzetbaar.
Ook kan ik me voorstellen dat je uit krenterigheid een fixie maakt maar dan krijg je zoietsAfbeelding
En dit soort laat men hier niet trots zien.
Zonder al te bevooroordeeld te willen zijn gok ik dat het een beetje hipsterbakken zijn; iets voor "stadse leuh". Hier in de polder zie ik ze niet rond stuiteren.
Dit is gewoon verkrachting van een fiets. Zou strafbaar moeten zijn,

Re: Retro / oudere fietsen

Geplaatst: 09 apr 2014 00:28
door sillah75
ultra_ivo schreef:Mooi geworden Sillah!
Bedankt en ook nog eens bedankt voor de shifters ;)

Re: Retro / oudere fietsen

Geplaatst: 09 apr 2014 00:48
door Ernie C.
Een prachtig stukje wielerhistorie, een waar museumstuk! Daar kun je met recht trots op zijn.

Re: Retro / oudere fietsen

Geplaatst: 09 apr 2014 08:17
door theodorocampagnolo
sillah75 schreef:Eindelijk klaar

Tijdloze schoonheid......

Re: Retro / oudere fietsen

Geplaatst: 09 apr 2014 09:08
door BMCSLX01
theodorocampagnolo schreef:
BMCSLX01 schreef:Afbeelding

Ik ben eraan begonnen! Nu eerst de fiets helemaal demonteren en kijken wat ik kan 'reviseren' of wat er veranderd moet worden. Ben er nog steeds niet helemaal uit of ik er een schakelende woon/werk/vervoer fiets van ga maken of een singlespeed.. In het geval van singlespeed laat ik de derailleur achter zitten in een gefixeerde positie, puur voor de looks. Leek me wel grappig :)

Wat is dat toch dat met die singlespeeds? Wat heb je nou aan een fiets zonder versnellingen en zonder spatborden & bagagedrager? Net zoiets onzinnigs als een motor met zijspan: Wel de lasten niet de lusten :?
Ik snap je punt Theodor. Maar ik ga deze fiets als commute fiets gebruiken en dan wil ik zo min mogelijk onderhoud. Dus, één verzet en geen gezeik met kabels en afstellen en gedoe. Lekker hufterproof. Frame, wielen, ketting. Klaar.

Mag ik in dit topic vragen stellen over hoe ik de trap-as los ga krijgen of moet ik daar een apart draadje voor openen? :roll:

Re: Retro / oudere fietsen

Geplaatst: 09 apr 2014 13:54
door sillah75
Ernie C. schreef:Een prachtig stukje wielerhistorie, een waar museumstuk! Daar kun je met recht trots op zijn.
Bedankt , eentje voor in mijn privémuseum ;)

Re: Retro / oudere fietsen

Geplaatst: 10 apr 2014 10:56
door theodorocampagnolo
BMCSLX01 schreef:
Ik snap je punt Theodor. Maar ik ga deze fiets als commute fiets gebruiken en dan wil ik zo min mogelijk onderhoud. Dus, één verzet en geen gezeik met kabels en afstellen en gedoe. Lekker hufterproof. Frame, wielen, ketting. Klaar.
Singlespeed rijden heeft juist veel meer onderhoud nodig omdat alles -omdat je niet op souplesse kan rijden door dat ene verzet- veel harder slijt.
Als je met versnellingen rij heb je een lagere ketting en een langere ketting gaat ook weer langer mee. Als je met buiscommandeurs op fricktie rij -dus niet met index- bestaan afstellingsproblemen eenvoudigweg niet: Ik rij ongeveer 6000 km per jaar en eigenlijk is 't enige onderhoud dat ik pleeg 't bijhouden van de ketting met 't door Kees zo verfoeide kettingslijtagemetertje van Cyclus Tools.
En af & toe poetsen uiteraard :)