Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

nr071
Forum-lid
Berichten: 303
Lid geworden op: 08 sep 2010 22:26

nr071 13 jun 2015 21:41

Thanks, ga morgen weer eens verder klungelen. mvg

Gebruikersavatar
Wiliertoerist
Forum-lid
Berichten: 2049
Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20

Gebruikersavatar Wiliertoerist 13 jun 2015 22:09

Of een CO2 patroon, daarmee lukt het ook om snel voldoende lucht erin te blazen.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6021
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 13 jun 2015 22:33

Wiliertoerist schreef:Of een CO2 patroon, daarmee lukt het ook om snel voldoende lucht erin te blazen.
Als het met een vloerpomp niet lukt dan lukt het ook niet met een CO2 patroon. De enige remedie is dan een luchtcompressor. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
bigfloor
Forum-lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: 14 apr 2008 19:16
Locatie: Hengelo

Gebruikersavatar bigfloor 14 jun 2015 00:18

Veel zeepsop op de randen (of easyfit vloeistof) en ontzettend goed kijken of de hiel van de band niet toevallig over het ventiel loopt. Bij mijn wielen gaan de 2wayfit R1's het allermakkelijkst (alsof het ervoor gemaakt is)
Canyon Aeroad in 2XL: 2022 CF SLX, Ultimate in 3XL: CF SL 2018 EL & AL SLX (Tacx NEO)

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 17 jun 2015 17:59

JoostG schreef:
Suntoro schreef:Toch best veel die tubeless de MV af gaan... Volgende week zit ik er ook en heb er alle vertrouwen in... :). Morgen eerst even de Jean Nelissen Classic in Luxemburg en dan zondag op naar de MV...

Zo te horen worden de Pro Ones een stukje beter qua gewicht en soepelheid. Mij benieuwen wanneer ze op de markt komen. Met mountainbike testperiode van de Rock Razor duurde het nog best wat maanden.
Yep, hier ook 1 die over een maand de Ventoux zonder binnenbanden afdaalt.

Verwacht de Pro One maar niet te snel: we hebben 3 weken geleden de 'test' banden gehad en worden geacht er 5000 km mee te rijden.

Overigens mooie vooruitzichten voor jou: Luxemburg en daarna Ventoux. Beide regio's staan hoog in mijn lijstje met favoriete fietsgebieden.
Zeker, het was en is goed toeven hier.... :). Luxemburg is zeker mooi om te fietsen... Vanwege het weer maar de 125km gedaan bij de Jean Nelissen. Maar Ones tubeless deden het prima... Op half natte wegen voelden ze nog niet zo vertrouwd. Maar inmiddels al 2x de Mont Ventoux afgedaald met droog asphalt. En ze voelen gewoon stabiel, ook op m'n geconverteerde wielen... Ook boven de 80km/u, maar dat gaat snel bij de Mont Ventoux...

Maar 5000km testen is nog al wat... Vraag me af of ik dat dit jaar nog wel zal halen.

bepe
Forum-lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 16 sep 2005 14:37
Contact

bepe 26 jun 2015 09:03

Gisterenavond twee Farsports 38 mm (23 breed) carbon velgen tubeless gemaakt en kwam tot de volgende bevindingen:
  • Rim tape aanbrengen: Fluitje van een cent
  • Schwalbe ventielen aangebracht met verlengers: Precies op de plaats waar je de ventielen aan wil draaien heeft schwalbe een blank draadloos deel op het ventiel aangebracht. Heel onhandig. Opgelost door een extra ringetje toe te voegen.
  • Banden opleggen, Schwalbe One 23 mm, eerst even heel lastig, bandenknecht gebruikt
  • Even snel oppompen, heel makkelijk gewoon met vloerpomp
  • Aanbrengen anti-lekvloeistof: Niet mogelijk door ventielverlengers heen, maar de ventielen zelf zitten te diep. Band los gemaakt, lekvloeistof er in, vloeistof verdeeld door ronddraaien en band weer gemonteerd.
  • Opgepompt tot 6 bar, vanochtend spanning gemeten en gemerkt dat dit nog in orde is.
Afbeelding
Afbeelding

Ik had achteraf liever 25 mm banden gebruikt.

Een paar vragen:
  • Iemand tips voor het vullen met vloeistof?
  • Iemand tips voor het probleem met de verlengers?
  • Alles lijkt in orde te zijn, ik heb zondag een tocht in de Ardennen en wil geen problemen. iemand ervaring met de veiligheid van tubeless en in het bijzonder deze combinatie Farsports 23 mm icm Schwalbe One 23 mm?

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 26 jun 2015 09:29

Kan de kern van je ventiel er niet uit? Dat is nl de makkelijkste manier. Zo niet moet je even kijken voor een ander ventiel. Dan spuit je er zo wat nieuw sap in.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6021
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 26 jun 2015 10:01

Als je een beetje handig bent gaat het vullen met vloeistof met beide methode net zo makkelijk. Had eerst voorkeur voor het vullen door het ventiel, maar nu maakt het mij niet meer uit. Een andere manier is er gewoon niet. ;)

Dat je een ringetje hebt gebruikt om het ventiel te kunnen aandraaien is toch goed. Heb zelf geen verlengers, maar misschien is het in jouw geval - 38mm carbonvelg - mogelijk er een aantal mm (dikte ringetje) ervan af te zagen. Dan heb je geen ringetje meer nodig. :roll: Het lijkt mij dat Schwalbe dit kan oplossen door een verbeterde versie van de ventielverlengers vooral voor 38mm carbonvelgen op de markt te brengen.

Voor die tocht in de Ardennen zou ik mij over de veiligheid van tubelessbanden niet zo druk maken. In dit topic staan veel positieve verhalen daarover. ;)

Veel fietsplezier en laat ons weten hoe het is gegaan. :)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

bepe
Forum-lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 16 sep 2005 14:37
Contact

bepe 26 jun 2015 10:14

Dank Orlok! Vanavond nog even een training op ons wielercircuit. Dan weet ik hoe het voelt. Zondag Ardennen!
japiecarbon schreef:Kan de kern van je ventiel er niet uit? Dat is nl de makkelijkste manier. Zo niet moet je even kijken voor een ander ventiel. Dan spuit je er zo wat nieuw sap in.
De ventielverlenger zit in het tubeless ventiel geschroefd en de kern weer in de ventielverlenger. Probleem is dat op de plaats waar de ventielverlenger in het ventiel gaat een versmalling ontstaat waar de vloeistof verstopt. Maar goed, als ik van de 60 ml vocht uiteindelijk 50 ml in d eband heb gekregen zal dat toch niet zo'n ramp zijn?

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6021
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 26 jun 2015 10:24

Zo Bepe, jij hebt iig voldoende latex in je banden. :)

Racefietsbanden vullen met 30ml is voldoende. Alleen MTB banden worden met 60ml gevuld.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 26 jun 2015 13:20

Ik heb een aantal keren door de Ardennen gereden met Farsports 50mm icm Schwalbe One's (en Pro One): 5.5bar voor en 6bar achter. Ik zou niets anders meer willen.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
JM_H
Forum-lid
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 jul 2013 13:17
Locatie: Betuwe

Gebruikersavatar JM_H 26 jun 2015 23:41

Afbeelding

Zojuist mijn Schwalbe One Tubeless maar vervangen. Werd tijd na ruim 5800 km.
Afbeelding

Plaats reactie