havana schreef:Het ziet er beter uit, het remt net zo goed (in droge omstandigheden), het is makkelijker te onderhouden, het is goedkoper, het is lichter, bij slecht weer heb je een ingebouwde ABS, wielen wisselen is makkelijker.
Beste Havana,
De helft van je punten kunnen zo de prullebak in;
- IK vind schijfremmen mooier.
- Het remt net zo goed in droge omstandigheden, klopt... maar juist omdat er in natte omstandigheden ook geremd moet worden geef ik voorkeur aan schijfremmen.
- IK vind het makkelijker om te onderhouden.
- Goedkoper... discutabel.
Ik heb meer dan 10 jaar diverse mtb's gehad, waarvan de laatste 2 met schijfremmen. 3 jaar geleden ook maar eens een racefiets geprobeerd en gekocht (deze had velgremmen). Toen ik er na een jaartje achterkwam dat ik ook meer wilde op de weg heb ik vorig jaar een nieuwe racefiets gekocht met schijfremmen (omdat IK deze mooier vind, IK hier al jaren onderhoud-ervaring mee heb, uit een groot aantal tests blijkt dat deze beter remmen onder bepaalde omstandigheden).
Mijn eerste 2500 km op die eerste racefiets vond ik hartstikke leuk, alleen het remmen enorm kloten. Kan ervaring, snelheid zijn enz enz enz maar waarom zou ik dan niet kiezen voor een fiets met schijfremmen (waarvan velen zeggen dat deze beter remmen). Ik rem nu i.i.g. met meer vertrouwen.