Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Het grote schijfremmentopic

Fietsen?altijd
Forum-lid

Fietsen?altijd 31 jan 2017 21:59

specializedmerida schreef:
Keezx schreef:Ik heb van 1976 tot 1990 gekoerst en pakweg in 1986 een keer nieuwe remblokken gemonteerd (dezelfde fiets werd ook mee getraind) en die blokken zitten nu nog op m'n klassieker , zien er als nieuw uit.
Haha, reed je zeker altijd op kop.
Je zal wel een beste prijzenkast hebben :roll:
Of er zat natuurlijk geen gang in :roll:
Maak joe woar

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 31 jan 2017 22:07

Bospaadje schreef:Eerste bocht in parcours zonder te remmen de struiken in. Gevolgd door een rondje site seeing in de beezemwagen
Als je in een bocht remde werd je uitgescholden en terecht.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

herera
Forum-lid

Gebruikersavatar herera 31 jan 2017 22:21

Na 2 uur lang deze topic te hebben doorgeworsteld ben ik er dan eindelijk uit.

Veel meer meer wijzer dan een welles/ nietes verhaal ben ik eigenlijk niet geworden.

Tot voor kort ging ik nog voor fullcarbon wielen met velgremmen, todat ik onlangs bij Canyon op 2, en bij CC5311 verschillende fietsen heb mogen testen met uiteraard hydraulische schijfremmen.

Morgen ga ik naar een dealer voor een nieuwe Aeroracer met fullcarbon wielen en schijfremmen!

Ik vind ze machtig mooi staan, remmen uitstekend en bovendien gaat dit (na mijn idee en Shimano) gewoon de toekomst worden.

Ik moet hiervoor nog wel flink onderhandelen om het helemaal up to date te maken, ik wil dit eigenlijk gelijk maar combineren met Di2 :)
Die halve kilo extra neem ik dan maar voor lief, immers, er kan nog wel een paar kilo's af bij mij dus die extra halve kg pak ik er dan maar meteen bij ;)
"Waar een wil is is een weg, waar een weg is wil ik fietsen."

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 31 jan 2017 22:36

herera schreef:
Veel meer meer wijzer dan een welles/ nietes verhaal ben ik eigenlijk niet geworden.
Als ik er nu in zou stappen zou ik het ook doen....
De goede lezer kan een hoop goede argumenten, zowel voor de traditionele remmen als voor de nieuwere techniek voorbij zien komen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

jakkel
Forum-lid

jakkel 01 feb 2017 08:38

Als je nu een nieuwe fiets koopt, koop er dan eentje met schijven.

Daar bredere banden de mode zijn is het ook een voordeel om met schijven te rijden, geen remhoeven die in de weg zitten. Over enkele jaren zie ik 25 tot 28 mm banden als de norm, en dat kan perfect met een schijvenfiets.
Laatst gewijzigd door jakkel op 01 feb 2017 08:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Bospaadje
Forum-lid

Bospaadje 01 feb 2017 08:41

Keezx schreef:
Bospaadje schreef:Eerste bocht in parcours zonder te remmen de struiken in. Gevolgd door een rondje site seeing in de beezemwagen
Als je in een bocht remde werd je uitgescholden en terecht.
Was maar een geintje Kees.

Maar puur hypothetisch gezien, iemand die begint met fietsen, wat zou je die aanraden?
Schijven of velgrem?

Ik zou voor schijven gaan, vooral door de faktor doseerbaarheid. De remmen hebben (totdat de blokken versleten zijn) altijd hetzelfde remgedrag.

NicoNB
Forum-lid

Gebruikersavatar NicoNB 01 feb 2017 08:57

Kortom
Schijven zijn voor beginners vanwege donseerbaarheid en op papier meer reserve.

Velgremmen zijn voor de pro's, want wie slim fiets remt zowel in frequentie als in dosering zo min mogelijk.

Dus
beginners
Schijven en brede banden

Teveel geld en een bierbuik
Schijven, elektronisch schakelen en brede banden

Ervaren fietsers.
Velgremmen en mechanisch schakelen en 25 mm is meer dan zat.

Bospaadje
Forum-lid

Bospaadje 01 feb 2017 09:16

Ben benieuwd naar jou postuur en prestaties op de fiets. Aangezien jij o.a. Terpstra, Boonen, Kittel, Sagan etc etc etc onder de bovenstaande categorie schaalt en niet onder profs. :roll:

hopjes
Forum-lid

hopjes 01 feb 2017 09:44

havana schreef:Het ziet er beter uit, het remt net zo goed (in droge omstandigheden), het is makkelijker te onderhouden, het is goedkoper, het is lichter, bij slecht weer heb je een ingebouwde ABS, wielen wisselen is makkelijker.
Beste Havana,
De helft van je punten kunnen zo de prullebak in;
- IK vind schijfremmen mooier.
- Het remt net zo goed in droge omstandigheden, klopt... maar juist omdat er in natte omstandigheden ook geremd moet worden geef ik voorkeur aan schijfremmen.
- IK vind het makkelijker om te onderhouden.

- Goedkoper... discutabel.

Ik heb meer dan 10 jaar diverse mtb's gehad, waarvan de laatste 2 met schijfremmen. 3 jaar geleden ook maar eens een racefiets geprobeerd en gekocht (deze had velgremmen). Toen ik er na een jaartje achterkwam dat ik ook meer wilde op de weg heb ik vorig jaar een nieuwe racefiets gekocht met schijfremmen (omdat IK deze mooier vind, IK hier al jaren onderhoud-ervaring mee heb, uit een groot aantal tests blijkt dat deze beter remmen onder bepaalde omstandigheden).
Mijn eerste 2500 km op die eerste racefiets vond ik hartstikke leuk, alleen het remmen enorm kloten. Kan ervaring, snelheid zijn enz enz enz maar waarom zou ik dan niet kiezen voor een fiets met schijfremmen (waarvan velen zeggen dat deze beter remmen). Ik rem nu i.i.g. met meer vertrouwen.

bikerke
Forum-lid

bikerke 01 feb 2017 09:44

Bospaadje schreef:
Maar puur hypothetisch gezien, iemand die begint met fietsen, wat zou je die aanraden?
Schijven of velgrem?
Aan een 3 jarige ??? :lol:

NicoNB
Forum-lid

Gebruikersavatar NicoNB 01 feb 2017 09:53

Bospaadje schreef:
Ben benieuwd naar jou postuur en prestaties op de fiets. Aangezien jij o.a. Terpstra, Boonen, Kittel, Sagan etc etc etc onder de bovenstaande categorie schaalt en niet onder profs. :roll:

Profs vallen niet onder deze criteria, als de ICU of welke fietsclub dan ook morgen bepaalt dat de wedstrijden voortaan met driewielers gereden moet worden dan is dat de nieuwe norm. :?

Ik begrijp dat ik meer smilies moet plaatsen want ironie is anders moeilijk af te leiden. :lol:

NicoNB
Forum-lid

Gebruikersavatar NicoNB 01 feb 2017 09:56

hopjes schreef:Mijn eerste 2500 km op die eerste racefiets vond ik hartstikke leuk, alleen het remmen enorm kloten. Kan ervaring, snelheid zijn enz enz enz maar waarom zou ik dan niet kiezen voor een fiets met schijfremmen (waarvan velen zeggen dat deze beter remmen). Ik rem nu i.i.g. met meer vertrouwen.
Remmen doe je zo min mogelijk.
Als je schijven nodig hebt omdat die je meer vertrouwen geven, dan zou ik zeggen, volg eens een goede race-clinic want dan valt er waarschijnlijk voor jou nog een boel te leren als het gaat om fietsen met een racefiets,

Een ATB is echt een heel ander ding, een racer op een atb zetten is ook niet iets wat je zomaar kunt doen in de veronderstelling dat het allebei fietsen is en dus dat het aan elkaar gelijk is.

Plaats reactie