Di2
Fiets nu even niet bij de hand, maar kun je instellen (12 speed) dat de ketting niet te schuin mag lopen? Groot- groot of klein-klein bijvoorbeeld. Groot-groot schakel ik wel eens voor een klein doch hevig klimmetje en klein-klein komt ik ook wel eens mee en dan hoor ik de ketting protesteren omdat ik even niet in de gaten had nog op het binnenblad te rijden.
Dogma F
Klein-klein niet toelaten kun je instellen mits je 12-speed Dura-Ace hebt.
Op 12-speed Ultegra en 105 Di2 bestaat "gear position control" niet
Op 12-speed Ultegra en 105 Di2 bestaat "gear position control" niet
-
- Forum-lid
- Berichten: 62
- Lid geworden op: 27 jun 2012 11:10
Dus ik kan ook het omgekeerde instellen? Dat ik wel klein klein kan op da 12? Hoe ?
Dat heb ik nog niet gevonden, en volgens mijn shimano vriend gaat dat niet...
Dat heb ik nog niet gevonden, en volgens mijn shimano vriend gaat dat niet...
Ja en nee.
Als je in E-Tube in hebt gesteld dat je gebruik maakt van 52-36T of 50-34T dan kan je dat inderdaad niet aanpassen.
Als je dat verandert naar een andere waarde dan zou je 'Gear Position Control' wel moeten kunnen aanpassen bij 12-speed Dura-Ace.
"(When RD-R9250 is used with 52-36T or 50-34T, the gear position control setting cannot be canceled."
Die instelling zit ergens onder de synchronized shift instellingen verstopt: https://si.shimano.com/en/um/7J4MA/shift_mode (#4)
Als je in E-Tube in hebt gesteld dat je gebruik maakt van 52-36T of 50-34T dan kan je dat inderdaad niet aanpassen.
Als je dat verandert naar een andere waarde dan zou je 'Gear Position Control' wel moeten kunnen aanpassen bij 12-speed Dura-Ace.
"(When RD-R9250 is used with 52-36T or 50-34T, the gear position control setting cannot be canceled."
Die instelling zit ergens onder de synchronized shift instellingen verstopt: https://si.shimano.com/en/um/7J4MA/shift_mode (#4)
Ik rijd al jaren naar volle tevredenheid met Di2 en heb er nog nooit iets aan hoeven afstellen. Onlangs voor het eerst een tijd gereden met een "klimcassette" (11-32) in de Alpen, maar inmiddels weer in de Lage Landen en daarom mijn 12-25 cassette (met bijbehorende ketting) weer teruggeplaatst.
Schakelt direct weer als een zonnetje, echterrr... afschakelen van 21 naar 19 lukt niet. Derailleur verschuift wel, maar ketting blijft op de 21. Schakel ik nog een keer door, dan schuift ie naar de 17, maar de 19 wordt dus overgeslagen. Vreemde is dat bij opschakelen (17 > 19 > 21 > etc.) de 19 wel gewoon wordt gepakt.
Iemand enig idee wat dit kan zijn, of wat er af te stellen valt aan Di2 om dit te verhelpen?
Schakelt direct weer als een zonnetje, echterrr... afschakelen van 21 naar 19 lukt niet. Derailleur verschuift wel, maar ketting blijft op de 21. Schakel ik nog een keer door, dan schuift ie naar de 17, maar de 19 wordt dus overgeslagen. Vreemde is dat bij opschakelen (17 > 19 > 21 > etc.) de 19 wel gewoon wordt gepakt.
Iemand enig idee wat dit kan zijn, of wat er af te stellen valt aan Di2 om dit te verhelpen?
Canyon Aeroad 8.0 Di2
Cannondale CAADX
Cannondale CAADX
Kan het zijn dat je de b-schroef een slinger hebt gegeven toen je de 11-32 monteerde, en je die nu nog niet hebt teruggedraaid? Als dat het niet is, is mijn volgende verdachte meestal een niet zo verse ketting. Dan ga ik er wel even vanuit dat de cassette er goed op ligt.
Klopt, ik heb met de B-schroef de derailleur op iets grotere afstand gezet voor die 11-32 en heb 'm daarmee ook weer dichterbij gezet voor de 12-25. Was ik inderdaad vergeten te vermelden...
Maar, dat zou het nog kunnen zijn dan? Wel bijzonder dat hierdoor slechts 1 versnelling niet geschakeld kan worden, toch? Ik ga daar dan in ieder geval nog eens wat aan rommelen.
Canyon Aeroad 8.0 Di2
Cannondale CAADX
Cannondale CAADX
Zie ook mijn aanvulling over de niet zo verse ketting. Maar ik zou idd eerst checken of je de b-schroef nog wat kunt uitdraaien en de derailleur korter op de cassette kunt krijgen, nog net zonder dat het gaat klepperen of ratelen, het is uiteindelijk een veel vlakkere cassette dan de 11-32. Pas als dat het allemaal niet is, zou je de Di2 fijnafstemming 1 of 2 tikjes kunnen geven, maar ik gok zomaar dat dat het probleem alleen maar verplaatst.
Als ik wissel tussen twee cassettes moet ik altijd ook de fijnafstemming een beetje bijregelen. Klimcassette +8 en polderblok +2. Inmiddels weet ik de afstelling uit het hoofd.
Heb bij di2 al eens meegemaakt dat de cassette en ketting versleten waren en de ketting bleef hangen achter een scherp randje van de cassette. Beide vervangen en probleem was opgelost.
Wilier Cento1Air (2017)
Specialized Crave (2013)
Specialized Crave (2013)