In de unicycle wereld (eenwielers dus) worden wel 36inch (ETRTO 787mm) wielen/banden gebruikt. Het doel is het creëren van een behoorlijk verzet .
Het grote domme vragen topic
Misschien niet de domste vraag maar goed, ik heb vandaag mijn zadelpen schoongemaakt en opnieuw ingesmeerd. Wat mij opviel is dat op het einde van mijn zadelpen staat Max 8NM torgue. Maar op het frame waar de zadelpen vast wordt gedraaid staan Max 12NM
Dat is toch een behoorlijk verschil in mijn ogen, weet iemand waar zo'n verschil in zit en wat het beste is om aan te houden.
Ik heb nu max 8 gedaan uit voorzorg
Dat is toch een behoorlijk verschil in mijn ogen, weet iemand waar zo'n verschil in zit en wat het beste is om aan te houden.
Ik heb nu max 8 gedaan uit voorzorg
-
- Forum-lid
- Berichten: 1070
- Lid geworden op: 16 okt 2013 21:44
- Locatie: Alphen aan de Rijn
Aan het eind. Is dat de kant waar je het zadel bevestigd ? Dan gaat die 8 nm vast over die boutjes.
Die 8NM staat op het eind van de pen die in het frame zit, dus niet bij het zadel.Daniel1989 schreef: ↑29 apr 2019 20:09 Aan het eind. Is dat de kant waar je het zadel bevestigd ? Dan gaat die 8 nm vast over die boutjes.
Laat ik proberen hier eens wat licht op te werpen...
De opgaven van de diverse betrokken fabrikanten kunnen verschillende doelen nastreven:
1 De fabrikant van de pen wil dattie heel blijft, carbon (en niet zoals meestal Carbon) is nogal gevoelig voor "knijp"krachten.
2 De fabrikant van het frame wil dat het heel blijft
Deze partijen hebben hun opgaven niet op elkaar afgestemd want een frameproducent weet niet welke pen er in komt (meestal) en omgekeerd.
Kortom , in de wereld van de opgegeven (fiets)aanhaalmomenten is het behoorlijk rommelzootje...
Voor een zadelpen geldt , als tie in gebruikt niet beweegt (lees zakt) is het goed , los van eventuele opgaven.
Het verschil tussen 8 en 12 NM is eigenlijk vrij weinig als je weet dat de opgaven afgestemd zijn op heelhouden en voorkomen van kapotte onderdelen en garantie- claims.
Iets wat met 8 NM niet kapot gaat , gaat hoogstwaarschijnlijk ook niet kapot bij 12 NM, zo krap zijn de grenzen niet.
De methodiek van aanhaalmomenten is overigens dubieus, ik heb dat voorheen al uitgebreid besproken en toegelicht, ik kan bij behoefte de die berichten wel terugvinden...
De opgaven van de diverse betrokken fabrikanten kunnen verschillende doelen nastreven:
1 De fabrikant van de pen wil dattie heel blijft, carbon (en niet zoals meestal Carbon) is nogal gevoelig voor "knijp"krachten.
2 De fabrikant van het frame wil dat het heel blijft
Deze partijen hebben hun opgaven niet op elkaar afgestemd want een frameproducent weet niet welke pen er in komt (meestal) en omgekeerd.
Kortom , in de wereld van de opgegeven (fiets)aanhaalmomenten is het behoorlijk rommelzootje...
Voor een zadelpen geldt , als tie in gebruikt niet beweegt (lees zakt) is het goed , los van eventuele opgaven.
Het verschil tussen 8 en 12 NM is eigenlijk vrij weinig als je weet dat de opgaven afgestemd zijn op heelhouden en voorkomen van kapotte onderdelen en garantie- claims.
Iets wat met 8 NM niet kapot gaat , gaat hoogstwaarschijnlijk ook niet kapot bij 12 NM, zo krap zijn de grenzen niet.
De methodiek van aanhaalmomenten is overigens dubieus, ik heb dat voorheen al uitgebreid besproken en toegelicht, ik kan bij behoefte de die berichten wel terugvinden...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Tijd voor een nieuwe domme vraag.
Ik lees op het forum veel termen als "sloping frame" "aero frame" "endurance frame"etc etc.
Nu heb ik wel enig idee, maar ik ben benieuwd of iemand de moeite zou willen nemen om mij eens te laten zien of uit wilt leggen waar nu de verschillen duidelijk in de herkennen zijn. Of wat opvallende details zijn in alle verschillende type frames?
Ik lees op het forum veel termen als "sloping frame" "aero frame" "endurance frame"etc etc.
Nu heb ik wel enig idee, maar ik ben benieuwd of iemand de moeite zou willen nemen om mij eens te laten zien of uit wilt leggen waar nu de verschillen duidelijk in de herkennen zijn. Of wat opvallende details zijn in alle verschillende type frames?
-
- Forum-lid
- Berichten: 361
- Lid geworden op: 21 sep 2014 01:16
Sloping frame zijn frames met een aflopende bovenbuis. Voordeel daarvan is voornamelijk voor de fabrikant: deze hoeft minder maten aan te bieden om voor veel rijders een passende fiets te vinden. De varieteit in de minimum zadelhoogte is namelijk veel groter.Martin78 schreef: ↑05 mei 2019 14:53 Tijd voor een nieuwe domme vraag.
Ik lees op het forum veel termen als "sloping frame" "aero frame" "endurance frame"etc etc.
Nu heb ik wel enig idee, maar ik ben benieuwd of iemand de moeite zou willen nemen om mij eens te laten zien of uit wilt leggen waar nu de verschillen duidelijk in de herkennen zijn. Of wat opvallende details zijn in alle verschillende type frames?
Aeroframes spreken voor zich: een volgens de fabrikant geclaimd aerodynamisch voordeel. Deze kenmerken zich door het gebruik van afwijkende buisprofielen (niet de traditionele ronde buizen), vrijwel horizontale bovenbuis, laag aangezetten seatstays en vaak een zitbuis die de wielomtrek volgt qua vorm.
Het verschil tussen een endurance frame en een niet-endurance frame zit hem vooral in de geometrie. Een aardige indicator is mijns inziens de verhouding stack/reach: als deze verhouding >1,50 is zou je het kunnen bestempelen als een endurance frame, <1,50 meer een frame gericht op performance.
center-center is hart - hart gemeten. Het stuur zal dus 40 + 2,4 cm breed zijn.
Sommige (ita) fabrikanten meten outside-outside.
Sommige (ita) fabrikanten meten outside-outside.