Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 25 mar 2013 11:53

flores schreef:Als "jullie" gelijk zullen hebben dan zijn die renners en alle overige medeplichtigen NA alle onthullingen en brandstapels NU nog dommer dan ik me kan voorstellen...
De enige renners die dom zijn, zijn de renners die gepakt worden.... triest maar waar.
Less is bore

sjoerdth
Forum-lid

sjoerdth 25 mar 2013 11:57

zipper schreef:
timo2.0 schreef:Deed hij weer een wheelie, serieus? .
ja hoor.. en volledig schaamteloos. Een normaal mens hangt op zo'n moment uitgeteld in de dranghekken.
Ho ho, hebben jullie wel het interview achteraf gezien, hij zei dat zijn wheelie zo slecht was omdat hij zo vermoeid was ;)

Met de geloofwaardigheid van Sagan heb ik toch net iets minder moeite dan de manier waarop bv. Porte en Froome gisteren reden. Sagan is, naar ik heb begrepen, al sinds zijn jeugd een topper, dus zou dit een natuurlijk progressie kunnen zijn. Porte en Froome waren vooral hoogstens subtoppers die nu opeens iedereen op een enorm gat rijden.

Met het gedrag van Sagan heb ik trouwens helemaal geen problemen, het is nog niet eens zo zeer dat ik zijn acteerwerkjes op zich waardeer, maar het geeft wat kleur en iets om over te praten.

flores
Forum-lid

Gebruikersavatar flores 25 mar 2013 12:00

daniel1975 schreef:
flores schreef:Als "jullie" gelijk zullen hebben dan zijn die renners en alle overige medeplichtigen NA alle onthullingen en brandstapels NU nog dommer dan ik me kan voorstellen...
De enige renners die dom zijn, zijn de renners die gepakt worden.... triest maar waar.
of diegene die dmv een zoveelste biografie hun slechte geweten willen kwijtspelen 8-)
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 25 mar 2013 12:07

daniel1975 schreef:Waarom lukt dat niet? De verschillende EPO varianten schijnen nog steeds niet te vinden te zijn om maar wat te noemen en de sport is altijd 1-2 jaar verder dan de controleurs IMHO.
Als ze tijdens de Tour bijv elke dag bloed zouden prikken wil ik nog wel eens zien wat er gebeurt; als de hematocriet dan niet een punt of 4-5 zakt gedurende 3 weken weet je genoeg.
Daarnaast te weinig out of comp controle, dus je kunt in de voorbereiding nog aardig slikken om harder te trainen/beter te herstellen, er worden op grote schaal valse attest gebruikt; mogelijkheden genoeg!
Het moet een omslag zijn in het denkpatroon om tot een schone(re) sport te komen, maar dat zal nooit gebeuren. Zie Sky; schoon uitdragen, maar alles winnen alsof ze op een brommer zitten....

Edit: elefantino was mij al voor.
Soory, maar soms denk ik met de hier geleverde commentaren dat ik naar opgenomen koersen van andere jaren kijk: ter info, reken zelf eens uit hoeveel keer van deze koersen door sky werden gewonnen:

Datum Race Land Competitie Winnaar

03/02 Trofeo Palma de Mallorca
Spanje Cont. Tour Europa - Eéndagswedstrijden K. Dehaes
03/02 - 08/02 Ronde van Qatar
Qatar Cont. Tour Azië - Etappewedstrijden M. Cavendish
04/02 Trofeo Migjorn
Spanje Cont. Tour Europa - Eéndagswedstrijden L. Howard
05/02 Trophée Deia
Spanje Cont. Tour Europa - Eéndagswedstrijden A. Valverde Belmon.
06/02 Trofeo Platja de Muro
Spanje Cont. Tour Europa - Eéndagswedstrijden L. Howard
06/02 - 10/02 Ronde van de Middellandse Zee
Frankrijk Cont. Tour Europa - Etappewedstrijden T. Lövkvist
11/02 - 16/02 Ronde van Oman
Oman Cont. Tour Azië - Etappewedstrijden C. Froome
14/02 - 17/02 Ronde van de Algarve
Portugal Cont. Tour Europa - Etappewedstrijden T. Martin
16/02 Trofeo Laigueglia
Italië Cont. Tour Europa - Eéndagswedstrijden F. Pozzato
16/02 - 17/02 Ronde Van de Haut Var
Frankrijk Cont. Tour Europa - Etappewedstrijden A. Vichot
16/02 - 17/02 Fenkel Northern Redsea
Eritrea Cont. Tour Afrika - Etappewedstrijden T. Abraha Habtemar.
17/02 - 20/02 Ruta del Sol
Spanje Cont. Tour Europa - Etappewedstrijden A. Valverde Belmon.
23/02 Ronde Van Murcia
Spanje Cont. Tour Europa - Etappewedstrijden D. Navarro Garcia
23/02 Omloop Het Nieuwsblad
België Cont. Tour Europa - Eéndagswedstrijden L. Paolini
23/02 Vuelta Ciclista a Murcia
Spanje Cont. Tour Europa - Eéndagswedstrijden D. Navarro Garcia
24/02 Classic Sud Ardèche - Souvenir Francis Delpech
Frankrijk Cont. Tour Europa - Eéndagswedstrijden M. Drujon
24/02 Clásica de Almería
Spanje Cont. Tour Europa - Eéndagswedstrijden M. Renshaw
26/02 Les Challenges de la Marche Verte - GP Sakia El Hamra
Marokko Cont. Tour Afrika - Eéndagswedstrijden E. Abelouache
27/02 GP Le Samyn
België Cont. Tour Europa - Eéndagswedstrijden A. Tsatevitch
27/02 Les Challenges de la Marche Verte - GP Oued Eddahab
Marokko Cont. Tour Afrika - Eéndagswedstrijden A. Jelloul
28/02 GP Città di Camaiore
Italië Cont. Tour Europa - Eéndagswedstrijden P. Sagan

28/02 Les Challenges de la Marche Verte - GP Al Massira
Marokko Cont. Tour Afrika - Eéndagswedstrijden I. Ayoune
Maart
Datum Race Land Competitie Winnaar
01/03 - 03/03 Driedaagse Van West-Vlaanderen
België Cont. Tour Europa - Etappewedstrijden K. Vandewalle
02/03 Montepaschi Strade Bianchi - Eroica Toscana
Italië Cont. Tour Europa - Eéndagswedstrijden M. Moser
03/03 - 10/03 Parijs - Nice
Frankrijk World Tour - Etappewedstrijden R. Porte
06/03 Umag Trophy
Kroatië Cont. Tour Europa - Eéndagswedstrijden A. Hocevar
06/03 - 12/03 Tirreno-Adriatico
Italië World Tour - Etappewedstrijden V. Nibali
10/03 Omloop van het Waasland
België Cont. Tour Europa - Eéndagswedstrijden P. Jacobs
10/03 Kattekoers
België Cont. Tour Europa - Eéndagswedstrijden J. Baugnies
11/03 - 15/03 Tour d'Algérie
Algerije Cont. Tour Afrika - Etappewedstrijden V. De La Parte Gon.
13/03 Nokere-Koerse
België Cont. Tour Europa - Eéndagswedstrijden
15/03 Handzame Classic
België Cont. Tour Europa - Eéndagswedstrijden K. Dehaes
17/03 Cholet - Pays de Loire
Frankrijk Cont. Tour Europa - Eéndagswedstrijden D. Gaudin
17/03 Milaan - San Remo
Italië World Tour - Eéndagswedstrijden G. Ciolek
18/03 - 20/03 Tour de Tipaza
Algerije Cont. Tour Afrika - Etappewedstrijden C. Zaballa Gutierr.
18/03 - 24/03 Ronde van Catalonië
Spanje World Tour - Etappewedstrijden D. Martin
18/03 - 24/03 Ronde Van Normandië
Frankrijk Cont. Tour Europa - Etappewedstrijden S. Dillier
20/03 Dwars Door Vlaanderen
België Cont. Tour Europa - Eéndagswedstrijden O. Gatto
20/03 - 24/03 Settimana Internazionale Coppi e Bartali
Italië Cont. Tour Europa - Etappewedstrijden D. Ulissi
20/03 - 24/03 Ronde van Alentejo/Crédito Agricola Costa Azul
Portugal Cont. Tour Europa - Etappewedstrijden J. Stuyven
22/03 E3 Prijs Vlaanderen - Harelbeke
België World Tour - Eéndagswedstrijden F. Cancellara
23/03 - 24/03 Internationaal Wegcriterium
Frankrijk Cont. Tour Europa - Etappewedstrijden C. Froome
24/03 Gent-Wevelgem
België World Tour - Eéndagswedstrijden P. Sagan
Laatst gewijzigd door fiedoo op 25 mar 2013 12:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 25 mar 2013 12:11

Ik snap je punt, maar streep eens de onbetekenende wedstrijden eens weg en kijk dan bij de overige wedstrijden hoe er gereden werd. Dan zie je toch ook wel de Katousha en Sky veruit de sterkste ploegen zijn op dit moment, waarbij het vooral opvalt dat het vooral zo sterk is in de volledige ploeg. Niet een paar renners die nu pieken.
Less is bore

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 25 mar 2013 12:16

daniel1975 schreef:Ik snap je punt, maar streep eens de onbetekenende wedstrijden eens weg en kijk dan bij de overige wedstrijden hoe er gereden werd. Dan zie je toch ook wel de Katousha en Sky veruit de sterkste ploegen zijn op dit moment, waarbij het vooral opvalt dat het vooral zo sterk is in de volledige ploeg. Niet een paar renners die nu pieken.
Ze rijden dit voorjaar inderdaad heel erg goed maar ook met goede renners. Maar op dit ogenblik kan dit perfect indien je naar bepaalde wedstrijden "toewerkt".
Waar ik wel meer vragen bij heb was de grote dominantie van Sky tijdens de tour van vorig jaar, daar heeft hun team wel heel erg goed gereden, en niet enkel de kopmannen Froome en Wiggins.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

elefantino
Forum-lid

elefantino 25 mar 2013 12:45

@fiedoo: Goede renners? Voormalige knechten rijden nu alles en iedereen op een hoop. Kijk eens hoe Sky op kop loopt te rammen in Parijs-Nice, Tirreno Adriatico, Catalonie en Criterium International. Middelmatige klimmers rijden kopmannen van andere ploegen er met twee vingers in de neus vanaf. Sorry, maar ik begrijp niet waarom je zo naief bent? Ik snap dat je graag wilt geloven dat het allemaal schoon gebeurt, maar het staat toch gewoon op het voorhoofd van die gasten geschreven...

flores
Forum-lid

Gebruikersavatar flores 25 mar 2013 13:07

Los van wel of geen dopinggebruik en dan ook niet specifiek Sky of wilerenners maar zonder doping kan/kunnen sporter(s) natuurlijk ook verbeteren door een beter team, goede ploeggenoten, begeleiding, ervaring, trainingen etc. En misschien ben ik wel net zo naïef als mijn landgenoot fiedoo :mrgreen:
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 25 mar 2013 13:12

elefantino schreef:
flores schreef: Wat ik me dus afvraag is (laat het maar blue of dom klinken :oops: ), maar hoe krijgen de renners/teams het NU in deze tijd nog klaar om uberhaupt doping te gebruiken? De controles zijn die achterhaalt ondanks de huidige opsporing technieken?
1. Uit meerdere bronnen binnen het peloton (o.a. Van Hummel, Westra, Thomas Dekker) blijkt dat het aantal out-of-competition controles flink is afgenomen de laatste paar jaar. Bloeddoping en microdoses EPO zijn dus prima mogelijk. http://www.nusport.nl/doping-dossier/33 ... roles.html" onclick="window.open(this.href);return false;
2. Nieuwe dopingproducten waarvoor nog geen (goede) test is.
3. Valse attesten. Uit een verhaal in NRC van vorige week zaterdag (16/3) blijkt dat er de afgelopen jaren op grote schaal is gewerkt met valse attesten voor cortisonen, o.a. door Gilbert. NRC heeft de afgelopen maanden herhaaldelijk lange stukken over doping gepubliceerd, en die bleken later vaak tot op de details te kloppen. Thijs Zonneveld doet daar uitstekend werk.
Het artikel dat jij aanhaalt is wel het grootse onzin artikel dat ooit is gepubliceerd, getuige deze passage:
Vorig jaar bleek na een telefonische rondgang langs 29 Nederlandse wielerprofs uit de hoogste twee profdivisies (de resultaten werden gepubliceerd op 6 maart 2012) dat maar liefst twintig van de 29 renners nog geen onaangekondigde controle hadden gekregen in het kalenderjaar.

Dit jaar zijn dat er acht, met daarbij de aantekening dat dit jaar de rondvraag drie weken later is uitgevoerd dan vorig jaar en dat er in die twee weken elf renners (Tom Veelers, Robert Gesink, Pim Ligthart, Laurens ten Dam, Roy Curvers, Pieter Weening, Rick Flens, Marc de Maar, Bram Tankink, Martijn Keizer en Van Hummel) visite hebben gehad. Zou je die optellen bij de acht, dan is het resultaat negentien, een verschil van één ten opzichte van 2012.
Oftewel, als er nog een renner is gecontroleerd in die laatste week is het aantal precies gelijk. Wat is hier dan eigenlijk aan de hand? :?
Campagnolo Ultra Dork

elefantino
Forum-lid

elefantino 25 mar 2013 13:16

@Ernie C.

Heb je het hele artikel gelezen? Het gaat niet om het verschil tussen 2012 en 2013. Het is een vergelijking tussen 2012/2003 en de periode rond 2008/2009, dus ik begrijp je punt niet.

mrcoffee
Forum-lid

Gebruikersavatar mrcoffee 25 mar 2013 13:21

flores schreef:Los van wel of geen dopinggebruik en dan ook niet specifiek Sky of wilerenners maar zonder doping kan/kunnen sporter(s) natuurlijk ook verbeteren door een beter team, goede ploeggenoten, begeleiding, ervaring, trainingen etc. En misschien ben ik wel net zo naïef als mijn landgenoot fiedoo :mrgreen:
Ivan Basso, insider in de "Magic world of make believe" over Sky tijdens de tour van 2012:
“Look. It’s the same discussion as always, it’s like watching the Tour when Lance [Armstrong] or [Miguel] Indurain raced. You could try to attack, get ahead, but then what are you going to do? Just to have a laugh?” Basso said, sitting on the steps of the team bus.

“If he [Wiggins] goes as they have been, where Richie Porte is pulling and you are on the wheel pushing 420 watts, then explain to me, where are you going to go?
Iemand op Cyclingnews forum vatte het eigenlijk heel treffend samen:
I can believe the story of Froome.

I can believe the story of Wiggins.

I can believe the story of Porte.

I can believe the story of Kyrienka/Uran/Henao/Thomas

Can I believe all these stories combined? That's where it gets tough for a dedicated cycling fan.

I want to be naive but I'm afraid it's being made too difficult.
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 25 mar 2013 13:30

elefantino schreef:@fiedoo: Goede renners? Voormalige knechten rijden nu alles en iedereen op een hoop. Kijk eens hoe Sky op kop loopt te rammen in Parijs-Nice, Tirreno Adriatico, Catalonie en Criterium International. Middelmatige klimmers rijden kopmannen van andere ploegen er met twee vingers in de neus vanaf. Sorry, maar ik begrijp niet waarom je zo naief bent? Ik snap dat je graag wilt geloven dat het allemaal schoon gebeurt, maar het staat toch gewoon op het voorhoofd van die gasten geschreven...
elefantino: voor de 238° keer : ik ben niet naief, ik geloof niet dat het allemaal schoon gebeurt , ik stel mij ook vragen bij bepaalde prestaties (lees mijn bericht over sky tenminste volledig) maar iedere prestatie linken aan doping, zowat beweren dat de "knechten" van sky in principe gewone meelopers zijn???
Cataldo Dario
Eisel Bernhard
Froome Chris
Hayman Matthew
Kiryienka Vasil
Knees Christian
Lopez Garcia David
Porte Richie
Thomas Geraint
Uran Uran Rigoberto
Wiggins Bradley
Telkens komt jezelfde motivatie terug: ze rijden goed, ze winnen, ze pakken doping. Zonder doping kun je niet winnen. Alle begrip voor je mening maar we weten het nu stillekens aan. Dus, eigenlijk (je mag verder doen natuurlijk) is het overbodig van nog telkens bij iedere winnaar je mening te plaatsen.
Eerst waren QS, Gilbert e.d. de klos omdat ze in het verleden bepaalde prestaties leverden, nu ze ondermaats presteren ondanks een bepaalde dokter hoor ik niks meer.
Ik hoop dat ik niet meer voor de 239° keer moet zeggen dat ik ook niet naief ben.

Plaats reactie