Als je nog geen stuur vast kunt zetten, moet je geen Canyon kopen.
Als je geen fiets in elkaar kan schroeven, of enig idee hebt van maat of geo die je zoekt, moet je geen chinees kopen.
Als je een A-merk koopt en overspuit, vervalt je garantie in veel gevallen ook al.
Het percentage fietsen dat terugmoet vanwege garantie is laag. Het risico is er natuurlijk altijd, en bij de chinese frames is het risico dan nog het grootst dat het bij aflevering niet is wat je besteld had. Kleur, type vork, afwerking oid. Dus ja, moet je op dat moment achteraan. Dat is de "prijs" die je dan betaald voor de keuze die je eerder gemaakt had - en waarschijnlijk goedkoper was.
Als je goede onderdelen hebt liggen, kan je zo je fiets opbouwen en samenstellen. Bij A-merken zijn frame only al schaars, beperkt in kleuren, en extreem duur. Dus wil je dat opbouwen naar wens doen, wordt het prijsverschil al snel aantrekkelijk, plus meer flexibiliteit in je keuzes.
Restwaarde vind ik altijd het grootste onzin argument dat er bestaat. Je koopt een fiets niet omdat zijn restwaarde zo goed is. Je koopt een fiets omdat die goed past, aan je wensen en eisen voldoet en je hem kunt betalen. Als je na 2, 5, of 15 jaar doorverkoopt dat is er veel van de waarde vanaf.
sterker nog, waar je bij een A-merk bij een nieuwe fiets voor een grootdeel ook voor de naam betaald. en ze daarom een stuk duurder zijn dan een B-merk of chinees frame. Staan die fietsen op de 2e hands markt naast elkaar. Zijn het gewoon kaders met wielen, stuur, zadel en een bepaalde groepset. Dan nog zal dat A-merk wat meer geld opleveren. Maar de waardevermindering in procenten zal een stuk hoger zijn dan van dat chinese frame dat is opgebouwd.
En als je risico's wilt afkopen, koop je toch 2 van die chinese frames.., ben je net zo duur uit als 1 A-merk. Gebeurd er iets, heb je die garantie niet nodig, maar pak je je reservefiets