Wielrenners in de Media (Geenstijl)
Ik meen te weten dat er het in Vlaanderen inderdaad weleens wat ruiger aan toe gaat met fietsgroepen...
Heeft ook veel te maken met de soms totaal onlogische infrastructuur en het feit dat er toch vaak wat meer groepsritten plaatsvinden in vooral het weekeinde.
Heeft ook veel te maken met de soms totaal onlogische infrastructuur en het feit dat er toch vaak wat meer groepsritten plaatsvinden in vooral het weekeinde.
The one formerly known as Enzzo
- fredmtb-sport
- Forum-lid
- Contact
@Lcsmet: Ik had het niet beter kunnen verwoorden.
Wie dat gedrag ontkent is A: Niet van deze wereld of B: Doet er zelf vrolijk aan mee.
Wie dat gedrag ontkent is A: Niet van deze wereld of B: Doet er zelf vrolijk aan mee.
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........
Zou verboden moeten worden..........
- Lcsmet
- Forum-lid HC
Je maakt een grapje neem ik aan.
Het hoeven zelfs geen georganiseerde tochten te zijn, de "wannabe's" die "denken" dat ze hard rijden en de ganse weg, soms zelfs in waaiers, in beslag nemen.
Je zal ook in Nederland maar als enkeling op een fietspad rijden als de "snelle" groep je inhaalt of tegemoet komt.
Ik heb het al meermaals geschreven, ik heb een echte degout van zo'n clubjes die denken dat de weg van hun is.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Ik heb een keer meegedaan aan de Joop Zoetemelk Classic en daar kwam ik precies in zo'n groep terecht.
Na 5 minuten schaamde ik me dat ik fietser was.
Ik ben toen maar eventjes een koekje gaan eten in de berm zodat zij ver weg waren toen ik weer opstapte.
Vorig jaar bij de 11merentocht vond ik het wel weer meevallen.
Wel wat kleine dingetjes maar overal vond ik het heel netjes.
Na 5 minuten schaamde ik me dat ik fietser was.
Ik ben toen maar eventjes een koekje gaan eten in de berm zodat zij ver weg waren toen ik weer opstapte.
Vorig jaar bij de 11merentocht vond ik het wel weer meevallen.
Wel wat kleine dingetjes maar overal vond ik het heel netjes.
heb je het nou over de F1Lcsmet schreef: ↑14 feb 2024 17:08 Laat ons eerlijk zijn, deelnemers aan zo'n massaevenementen hebben totaal geen oog voor de andere weggebruikers en hebben het echt wel aan zichzelf te danken.
Over de volle breedte van de weg rijden.
Door oranje/rood rijden.
Bochten afsnijden.
Bij rood licht met zijn allen voor de andere weggebruikers gaan staan.
Voorrang geven? Ben je gek.
En dan nog wat roepen en tieren naar de " in de weg" rijders.
Op smalle baantjes toch inhalen en de tegenliggers moeten maar, letterlijk, in de kant.
Je doet alsof alle deelnemers aan toertochten zich zo gedragen en dat is grote onzin. Een beetje nuanceren mag welLcsmet schreef: ↑14 feb 2024 17:08 Laat ons eerlijk zijn, deelnemers aan zo'n massaevenementen hebben totaal geen oog voor de andere weggebruikers en hebben het echt wel aan zichzelf te danken.
Over de volle breedte van de weg rijden.
Door oranje/rood rijden.
Bochten afsnijden.
Bij rood licht met zijn allen voor de andere weggebruikers gaan staan.
Voorrang geven? Ben je gek.
En dan nog wat roepen en tieren naar de " in de weg" rijders.
Op smalle baantjes toch inhalen en de tegenliggers moeten maar, letterlijk, in de kant.
- ophetkantje
- Forum-lid
Het gaat er niet om, of iedereen zo rijdt die aan een toertocht mee doet. Al zijn het maar 1,2 of 3 groepen, die op die manier door het verkeer gaan dan nog straalt dat af op alle deelnemers. Ik heb heel veel toertochten gereden en bij iedere toertocht zie ik wel een groep of soms zelfs een individu die rijden in de modus "alles voor het (strava) gemiddelde. Wat ik hier zie, hoor ik ook na afloop van zo'n toertocht, goed praten en soms zoals hier ook al eerder werdt gezegd je kunt eens een foutje maken. In het verkeer zijn de marges vaak erg klein en nee foutjes horen daar eigenlijk gewoon niet bij , zeker geen foutjes die je kunt voorkomen als je gewoon wat langerzamer een kruispunt nadert of gewoon even stopt als het overzicht ontbreekt. We roepen de alghele anti wielrenner emotie echt zelf als groep ( en ik spreek niemand hier persoonlijk aan) echt zelf op. We laten elkaar steeds minder ruimte in alles. Het fietsgedrag dat sommige groepen, zeker in toertochten laten zien is dan makkelijk te veroordelen. En steeds opnieuw zien mensen weer bevestiging van het gedrag van die "kutwielrenners", En als jij het niet ziet nodig ik je van harte uit een keer op zaterdag of nog beter zondagmorgen met mij mee te rijden in het gebied ZO-brabant, midden Limburg. Er gaat echt geen enkele zondag voorbij dat ik niet denk over een groep (en soms zelfs individu) waarom doe je dat toch, je irriteert onnodig andere weggebruikers en loopt onnodig risico en het enige wat je wint is een tiende in je gemiddelde. (of grote groepen over smalle fietspaden met tegenliggers vrolijk naast elkaar en de tegenligger geen ruimte geven). Als je gemiddelde zo belangrijk vindt, ga koersen en een groep grotere dan een man of 8 is altijd al lastig in het huidige verkeer dus die zouden sowieso wel heel wat voorzichtiger moeten zijn. Maar zoals ik al eerder schreef we pratan ons eigen gedrag weer goed en het was toch maar even en een klein foutje maar als die eventjes en kleine foutjes hebben tot een irritatie bij anderen geleid die haast onomkeerbaar lijkt.
Ach, ik zeg ook maar wat
-
- Forum-lid HC
En toch heeft LCSMET wel een punt.
Hoe groter het aantal deelnemers, hoe meer groepen. En als je in een groep terecht kom, dan moet je wel heel sterk in de schoenen staan om niet door rood te fietsen of voorrang te nemen. Niet op elk kruispunt, maar het gebeurt regelmatig.
Hoe groter het aantal deelnemers, hoe meer groepen. En als je in een groep terecht kom, dan moet je wel heel sterk in de schoenen staan om niet door rood te fietsen of voorrang te nemen. Niet op elk kruispunt, maar het gebeurt regelmatig.
- daniel1975
- Forum-lid HC
+1scottwilko schreef: ↑15 feb 2024 09:47 En toch heeft LCSMET wel een punt.
Maar ik heb helaas ook de ervaring dat er zelfs vanuit clubs onvoldoende wordt opgetreden tegen dit soort gedrag.
Jaren geleden ook wel eens lelijke discussie gehad bij de leiding van een wielerclub (terwijl ik in de begeleiding van het dames elite-team zat, incl PL licentie) over het gedrag van de toergroep. Die reed mij zo ongeveer de kant in, ze hadden alleen pech dat ik niet bang ben voor wat duwen in een peloton. Werd ook enorm gebagetelliseerd; "een groep komt veel intimiderender over dan het is, reed je zelf wel voldoende aan de kant, een groep heeft nu eenmaal wat meer ruimte nodig"
Less is bore