Ik was al een paar maanden aan het wikken en wegen over een nieuwe gravelfiets ter aanvulling van mijn Canyon Ultimate wegfiets, en ben uiteindelijk terecht gekomen op de Carbonda CFR707. Dit topic was hiervoor goud waard, en dus draag ik ook mijn steentje bij met wat nuttige info.
Fietskader: Carbonda CFR707
Carbonda is de direct-to-consumer vleugel van Flybike. De Carbonda CFR707 is een andere naam voor de
Flybike FM1186. Initieel kwam ik bij dit merk terecht vanwege hun heel populaire CFR696/FM696 die door een paar westerse merken ook verkocht wordt (vb. de Ridley Kanzo Adventure, De Rosa Gravel, PlanetX On-One Free Ranger). De CFR707 wordt vziw enkel door het onbekende westerse merk 1816 verkocht als hun
GRVL en L'enfer du Nord gravel fietsen (maar dan wel aan een zeer premium prijs
).
De CFR707 heeft een iets aggressievere geometrie dan de CFR696, heeft volledige interne bekabeling en komt met inclusief een integrated handlebar, wat de meerprijs wel wat goedmaakt. Ik betaalde uiteindelijk 1061USD voor een CFR707 XL in dark green/blue chameleon kleur. De integrated handlebar bestelde ik in maar 90x440.
Breakdown:
- frame incl handlebar: 650 USD
- kleur: 125 USD
- front+rear axles: 26 USD
- headset: 15 USD
- extra derailleur hanger: 5 USD
- shipping: 195 USD
- paypal fee 4,5%: 45 USD
Ik plaatste en betaalde de bestelling op 11 oktober. Op 24 oktober kreeg ik bericht dat het frame geschilderd was inclusief 2 fotos en een filmpje (op de foto's zag het resultaat er slecht uit door de slechte belichting, maar het filmpje stelde me gelukkig gerust
). Op 27 oktober kreeg ik het WXY tracking nummer. Op 9 november werd hij door DPD geleverd.
Voor wie groot is raad ik aan om een extra set van headset spacers te bestellen, want standaard krijg je maar 15mm aan spacers bijgeleverd (1x5mm, 1x10mm), wat toch wel erg zuinig is.
Wielen: Elitewheels gravel wielen
Elitewheels is het direct-to-consumer merk van
yuan'an. Ze hebben hun eigen website (elite-wheels.com), maar zijn ook actief op AliExpress. Op Ali lijken ze iets competitiever qua prijs te zijn.
De wielen die ik erbij kocht zijn
Elitewheels 35*32mm gravel wielen, die zeer gelijkaardig zijn aan hun
Marvel G35 wielen, maar dan met zwaardere spaken (Pillar 1423 ipv Sapim CX ray) en vrije keuze van type hub. Ik koos voor de RD13 hub, die gebaseerd op DT-Swiss 240 hub, waarvan het patent recent vervallen is. Dat sprak me meer aan dan de keramische lagers waarmee de Marvel G35 komen.
Deze bestelde ik op 13 oktober, werden verzonden op 27 oktober, en werden op 14 november eveneens door DPD geleverd.
Nuttig om te weten:
- BTW valt weg bij Aliexpress omdat de bestelling meer dan 150 euro is, en ze dus verwachten dat je sowieso behalve BTW ook invoerrechten moet betalen
- Door de 'seller shipping method' te nemen (kost 90USD) kreeg ik 'tax prepaid' shipping. Ik heb dus uiteindelijk geen extra kosten moeten betalen.
- Maak niet de fout om nog iets extra's als tubeless tape erbij te bestellen: Elitewheels verzond dat apart, en voor dat pakje moest ik dus wel betalen. Niet gedaan: meer inklaringskosten dan wat tape waard is, en Elitewheels liet weten dat er al tape bij de wielen zat. Er bleken inderdaad 2 rollen tubeless tape bij te zitten, terwijl ik al aan 1 rol genoeg had om beide wielen te tapen
- Inclusief onnodige extra tape betaalde ik uiteindelijk 492 USD voor deze wielen.
Opbouw
Ik heb deze fiets verder opgebouwd met een SRAM Rival AXS XPLR 1x setup en een
ZRACE RX 40t crankset (omdat de SRAM Rival crank momenteel niet te krijgen valt). Ik heb voor de cransket nog getwijfeld over de
Senicx GR3, maar deze is niet beschikbaar in 172.5mm en Luke van TraceVelo heeft toch ook zijn bedenkingen bij het gebruik van een aluminum as in combinatie met de relatieve dunne Shimano HollowTech BB:
hij raadt DUB cranks aan in de plaats.
De installatie ging behoorlijk vlot. Enkel de bijgeleverde expander plug ben ik niet zo enthousiast over: die is bovenaan erg hoog waardoor je de vork relatief veel moet inkorten om alles te doen passen. Lijkt me niet optimaal voor hoe het stuur moet klemmen op de vork (wat ook een beetje de schuld is van het ontwerp van het stuur zelf). Moest ik dit opnieuw moeten doen, dan koos ik voor een alternatief zoals de
Pro Ahead expander
Kleine zaken die ik nog extra (moest) kopen. Allebei zaken die uiteindelijk essentieel bleken om de fiets te kunnen afwerken, en erg vervelend om op te moeten wachten:
-
spacers die bovenop het stuur kunnen gemonteerd worden. De bijgeleverde spacers kunnen immers enkel onder het stuur geplaatst worden, waardoor je in de praktijk direct je vork op maat moet zagen. Niet handig als je eerst een paar hoogtes wil proefrijden.
-
lockrings voor mijn Centerlock remschijven. Deze werden noch bij de wielen, noch bij de remschijven meegeleverd
-
37mm bouten om de achterste remklauw te kunnen monteren. De bijgeleverde bouten door SRAM bij de achterste shifter/remcombo waren geen van allen de juiste maat.
Nog enkele nice to haves die ik voor deze fiets kocht:
- fietscomputerhouder die onderaan het stuur gemonteerd kan worden. Uiteindelijk voor een
aluminum uitvoering gekozen
-
fietsbel: ziet er mooi uit, maar een absoluut kreng om te installeren. Ik kan hem niet aanraden.
-
doorzichtige beschermfolie om mijn frame te beschermen moest de ketting er ooit aflopen + tegen opspattende stenen tegen de onderkant van de schuine buis.
Extra gereedschap dat absoluut nodig bleek, en het best ook via Ali besteld wordt:
- een
DUB bottom bracket tool
- een
internal cable routing tool: de plastic buisjes die klaarzitten in het frame zijn te smal om hydraulische leidingen direct te kunnen door leiden. Maar je kan er wel eerst deze tool door duwen, vastmaken aan de hydraulische leiding en zo door je frame trekken. Ook om de hydraulische leiding door het stuur te loodsen bleek dit zijn gewicht in goud waard.
Hieronder vind je enkele foto's van het eindresultaat, alsook een screenshot van de tracking zodat je een beeld krijgt van de doorlooptijd van elke stap.