Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Ervaring met staal

em
Forum-lid
Berichten: 1335
Lid geworden op: 12 aug 2008 14:22
Locatie: Den Haag

em 17 aug 2011 08:34

Hoewel ik dan meer sprinterstype ben, ben ik ook gewoon toerfietser waar stijfheid niet een doorslaggevende factor is bij de keuze van een frame. De keuze voor een Marcelo is dan ook gemaakt o.b.v. kosten (Marcelo is goedkoper), kwaliteit (Marcelo is stijf genoeg voor een krachtige toerfietser van 85 kg) en uiterlijk (Marcelo is mooier). Daarnaast is een Marcelo gewoon een prima frame, zeker wanneer deze op maat wordt gemaakt.

Responsorium lijkt me niet verstandig met mijn gewicht.

ciclista
Forum-lid
Berichten: 829
Lid geworden op: 17 aug 2004 23:06
Locatie: Roosendaal

ciclista 22 aug 2011 18:27

Nog een paar TIG gelaste italiaanse stalen frames gevonden in de stijl van de De Rosa Corum:
Scapin R8
Tommasini Fire
Zullo Pantarei

Maurice bedankt voor de tip over de matige afwerking van de Corum, toch maar even wachten tot de Bikemotion beurs en eerst in het echt bekijken.

bianchisl3
Forum-lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 29 okt 2005 22:48

bianchisl3 22 aug 2011 18:34

em schreef:Knoop eindelijk doorgehakt. Ik ga volgende maand op bezoek bij Dario Pegoretti om een Marcello te bestellen.
Daar ga je geen spijt van krijgen, heerlijke fiets zo'n Marcelo! Vergeet je fototoestel niet! (En die foto's wel hier plaatsen aub :) )

ciclista
Forum-lid
Berichten: 829
Lid geworden op: 17 aug 2004 23:06
Locatie: Roosendaal

ciclista 06 okt 2011 19:43

nog eentje tegen gekomen in het kader van TIG gelast italiaans staal, redelijk lichtgewicht:
Afbeelding
op de fietsmarkt bij de Eroica: Daccordi Profidea. Volgens juffrouw Daccordi in alle maten en kleuren leverbaar, op verzoek ook met bsa bracket in plaats van italiaans.

theodorocampagnolo
Forum-lid
Berichten: 718
Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06

theodorocampagnolo 23 okt 2011 11:40

Afgelopen 'nazomer' met 'n campertje naar Zuid-Frankrijk getuft en daar me weer 's heerlijk uitgeleefd op m'n stalen Koga Myiata RoadSpeed uit 1981 ( http://klassiekeracefiets.wordpress.com ... -van-theo/" onclick="window.open(this.href);return false; ).
Hoewel ik me beroepsmatig wel eens bezig mag houden met moderne racefietsen -en dan ook proefritjes mag / moet maken- en dus bekend ben met de zegeningen van de moderne tijd voel ik geen moment de behoefte om over te stappen naar alu-carbon etc.

Kijk ook 's hier: http://www.speedbicycles.ch" onclick="window.open(this.href);return false; Gewoon Lekkerrrrrrr!

campasuper
Forum-lid
Berichten: 1925
Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59

campasuper 23 okt 2011 19:05

em schreef:
paulusr3 schreef:@em
Das zeker een leuk tripje :)
Zo'n frame koop je misschien maar 1 keer in je leven dus daar mag wel je wel wat van maken!
Staat de keuze voor de marcelo al vast?
Het wordt zeker een Marcelo. Zat te twijfelen over een Big Leg Emma (vanwege de hogere stijfheid, ben meer een sprinter dan een klimmer), maar vind die dikke liggende achtervork er niet uitzien. Daarnaast is een Marcelo een prima frame en rij ik toch geen wedstrijden. Wel met de nieuwe vork en nieuw balhoofd.
Als je nog niet eerder bij Dario geweest ben, niet schrikken :shock:
Buiten leek het enkele jaren geleden net of je op bezoek bent bij een oud ijzer handelaar.
Binnen daarentegen kun je zien dat ze wel heel goed weten wat ze doen.
Aandachtspunt bij Pegoretti frames: de lak, vooral op de "accessoires" zoals allerlei busjes, kabeldoorvoeren enz.
Het materiaal wat daar gebruikt wordt kan van een andere kwaliteit zijn dan de buizen zelf.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

Gebruikersavatar
plantagenet
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
Locatie: Purmerend

Gebruikersavatar plantagenet 23 okt 2011 23:02

Ik heb geen ervaring met staal, maar ben toch wel benieuwd naar de rij-eigenschappen (ik rijd nu op een alu-frame).. Nu lees/hoor ik dat staal wel erg fijn rijdt, dus.... Welke fietsen van staal zijn zoal te koop en voor welke prijs?
Ik heb wel al wat rondgekeken bij diverse merken maar de prijs van een stalen racer ligt vrij hoog wat ik zo zie (gaat gauw richting €2000 of meer).
Hebben de 'staal-ervaringsdeskundigen' suggesties voor merken/modellen?
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

ciclista
Forum-lid
Berichten: 829
Lid geworden op: 17 aug 2004 23:06
Locatie: Roosendaal

ciclista 24 okt 2011 08:46

plantagenet schreef:Welke fietsen van staal zijn zoal te koop en voor welke prijs?
In staal kun je voornamelijk losse frames kopen. onder aan bladzijde 22 staat een lijstje met gelugde frames. Het lijstje heb ik inmiddels wel uitgebreid met prijzen, zal ik vanavond eens opzoeken. Inmiddels groet ook het lijstje gelaste frames.En dan kun je nog een lijstje maken van RVS frames...

em
Forum-lid
Berichten: 1335
Lid geworden op: 12 aug 2008 14:22
Locatie: Den Haag

em 24 okt 2011 09:00

campasuper schreef:
em schreef:
paulusr3 schreef:@em
Das zeker een leuk tripje :)
Zo'n frame koop je misschien maar 1 keer in je leven dus daar mag wel je wel wat van maken!
Staat de keuze voor de marcelo al vast?
Het wordt zeker een Marcelo. Zat te twijfelen over een Big Leg Emma (vanwege de hogere stijfheid, ben meer een sprinter dan een klimmer), maar vind die dikke liggende achtervork er niet uitzien. Daarnaast is een Marcelo een prima frame en rij ik toch geen wedstrijden. Wel met de nieuwe vork en nieuw balhoofd.
Als je nog niet eerder bij Dario geweest ben, niet schrikken :shock:
Buiten leek het enkele jaren geleden net of je op bezoek bent bij een oud ijzer handelaar.
Binnen daarentegen kun je zien dat ze wel heel goed weten wat ze doen.
Aandachtspunt bij Pegoretti frames: de lak, vooral op de "accessoires" zoals allerlei busjes, kabeldoorvoeren enz.
Het materiaal wat daar gebruikt wordt kan van een andere kwaliteit zijn dan de buizen zelf.
Nou het was nog erger. Een leeg pakhuis/werkplaats met inderdaad een hoop oud ijzer en niemand te bekennen behalve de hond van Dario. Schrok me kapot toen ie op ons af kwam rennen. Gelukkig zat ie aan de ketting. De buurvrouw zei dat Dario alleen werkte als hij zin had om te werken en dat ik het beste kon wachten en hopen dat hij snel terugkwam. Gelukkig was dat na een uurtje en zit tegenover Dario's werkplaats een cafetje...

Ik heb een lekker bakkie espresso gedaan met 'm (gewoon van het fornuis) en heb mijn wensen besproken. Ondanks dat het een beetje een warrig type is om te zien, weet hij donders goed waar hij het over heeft. Hij ziet ook gelijk wat voor geometrie het beste geschikt is. Omdat ik vrij korte benen heb in vergelijking tot mijn bovenlichaam zal ik zeker niet goed op een standaard maat passen, maar omdat hij me ook niet ineens volledig anders op de fiets wil zetten wilde hij eerst een foto zien hoe ik op mijn huidige fiets zit. Die heb ik 'm gemaild en nu maar hopen dat hij snel met een voorstel voor het frame komt. Kan niet wachten in elk geval!

En sorry, had geen camera bij me...

farelli
Forum-lid
Berichten: 2603
Lid geworden op: 24 feb 2010 22:14

farelli 24 okt 2011 09:15

Dit soort verhalen krijg je niet bij carbon... :D
Kom, we gaan de fietsjes voeren
http://fabiofarelli.blogspot.com

poulain
Forum-lid
Berichten: 189
Lid geworden op: 22 mar 2011 21:04

poulain 24 okt 2011 20:32

Precies. Kijk ook eens naar het mooie filmpje op de website van Zullo (http://www.zullo-bike.com" onclick="window.open(this.href);return false;); misschien wat ouderwets, maar wat maakt Zullo prachtige frames (nu ook met Columbus xcr).

poulain
Forum-lid
Berichten: 189
Lid geworden op: 22 mar 2011 21:04

poulain 24 okt 2011 20:42

ps: of beter: de filmpjes (zie onder video gallery).

Plaats reactie