Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

FAQ Campagnolo-Shimano-SRAM

sillah75
Forum-lid
Berichten: 535
Lid geworden op: 11 aug 2010 03:49

sillah75 03 jul 2017 17:41

jer81 schreef: 02 jul 2017 13:18 Ik heb, naar volle tevredenheid, een Campa Veloce 10 speed groepset op mijn racefiets. Nu heb ik begrepen dat de 11 speed Centaur deze groepset opvolgt.

Moet ik al bang zijn voor een tekort aan onderdelen voor mijn groepset of kan ik nog jaren probleemloos rondfietsen en zonder al te veel problemen slijtage gevoelige onderdelen bestellen?
zou ik mij niet teveel zorgen over maken , je kan toch ook nog altijd 9 speed cassettes , kettingen, derriewieltjes enz kopen ? Ik rij nog altijd met chorus 9 speed ;)

cccc
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 18 mar 2017 20:19

cccc 14 jul 2017 18:55

jer81 schreef: 02 jul 2017 13:18 Ik heb, naar volle tevredenheid, een Campa Veloce 10 speed groepset op mijn racefiets. Nu heb ik begrepen dat de 11 speed Centaur deze groepset opvolgt.

Moet ik al bang zijn voor een tekort aan onderdelen voor mijn groepset of kan ik nog jaren probleemloos rondfietsen en zonder al te veel problemen slijtage gevoelige onderdelen bestellen?
Zelfs voor een Ultegra 6500 groep (1997) kan je nog steeds (originele) onderdelen krijgen, al is het meeste dan wel tweede hands.

Slijtage gevoelige onderdelen als kabels, cassettes en remblokjes zijn meestal universeel dus je hoeft niet bang te zijn dat je zonder onderdelen komt te zitten.

Bartmans
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 24 sep 2015 16:09

Bartmans 14 aug 2017 18:52

Ik heb een nieuwe fiets gekocht met de nieuwe Ultegra R8070 afmontage. Nu komt deze precies wel of niet voor mijn vakantie. Nu wil ik gaan fietsen dus de nieuwe fiets mee is leuk. Eerste gedachten was ook gewoon Ultegra want Dura Ace is gewoon een hele klap duurder. Nu begint het soms toch wel te kriebelen. Kortom de vraag stel ik zou blind (spreekwoordelijk) op de fiets rijden merk je dan verschil tussen Ultegra en Dura Ace?
Apex Aerodyn R8070 (2018)

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 18 aug 2017 08:39

Ik heb twee crankstellen, een Ultegra 6800 compact met 172.5mm cranks en een semi-compact met 172.5mm cranks. Nu heb ik al een tijdje het gevoel "lekkerder" te rijden met de 172.5mm versie. Heeft iemand een idee welk gereedschap ik nodig heb om de crankarmen om te wisselen.

Als ik op joe-toep kijk, zou ik zeggen, 4 x inbus? (of is het torcx?)

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16482
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 18 aug 2017 10:33

Bospaadje schreef: 18 aug 2017 08:39 Ik heb twee crankstellen, een Ultegra 6800 compact met 172.5mm cranks en een semi-compact met 172.5mm cranks. Nu heb ik al een tijdje het gevoel "lekkerder" te rijden met de 172.5mm versie. Heeft iemand een idee welk gereedschap ik nodig heb om de crankarmen om te wisselen.

Als ik op joe-toep kijk, zou ik zeggen, 4 x inbus? (of is het torcx?)
Ik denk dat je hier enkele begrippen maten door elkaar gehusseld hebt :)
2 Dezelfde cranklengte en andere bladen?
De bladen kan je demonteren/monteren met een Torcx 30
Bron: Shimano tech doc (bovenaan pagina 22)
I know myself like no one else
Nothing to defend

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 18 aug 2017 14:11

Excuses, ik bedoel:
Ik heb twee crankstellen, een Ultegra 6800 compact met 175mm cranks en een semi-compact met 172.5mm cranks. Nu heb ik al een tijdje het gevoel "lekkerder" te rijden met de 172.5mm versie. Heeft iemand een idee welk gereedschap ik nodig heb om de crankarmen om te wisselen.
EDIT: Bedankt voor de link,

Tightening torque
Hexalobular[#30]
12 - 16 N·m
{105 - 139 in. lbs.}

Dat zal wel lukken :winkthumb:

ncornelisse
Forum-lid
Berichten: 543
Lid geworden op: 14 mei 2016 11:51

ncornelisse 30 aug 2017 22:10

Vorige week heb ik een dubbel Campagnolo crankset op mijn huidige fiets geplaatst. Alles is bijna perfect lopend, alleen de laatste 3 kransjes van de cassette, 21, 23 en 25 lopen iets aan op de 53T. Dat wil zeggen. Het ziet er naar uit dat de ketting ietsiepietse schuinover de 53T wordt getrokken. Daar wordt ook het schurend geluid geproduceerd.

Vandaag een nieuwe ketting geplaatst die een schakeltje langer is, maar ook hier het aanlopen om de drie laatste kransjes.
De ketting is geplaatst dmv de Campagnolo instructies. Klein klein en dan ca 15 mm tussen de ketting het derailleurwieltje.

Iemand een idee wat het probleem kan zijn?

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 06 sep 2017 09:44

http://www.wiggle.nl/shimano-105-rd-570 ... gswieltje/

Zijn deze compatible met een ultegra 6700 lange kooi derailleur?

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16482
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 06 sep 2017 11:59

Bospaadje schreef: 06 sep 2017 09:44 http://www.wiggle.nl/shimano-105-rd-570 ... gswieltje/

Zijn deze compatible met een ultegra 6700 lange kooi derailleur?
Jawel.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 06 sep 2017 12:42

Bedankt, ik zie op wiggle geen ultegra variant, dus dan pak ik deze mee in mijn bestlling.

Hugograve
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 24 jun 2016 16:10

Hugograve 10 sep 2017 09:43

Even een vraagje voor mijn winter fiets.
Zouden Shimano SPD-SL PD-R540 pedalen moeten passen op een Campa Mirage (8speed) crank?
Las bij mantel op de site een review van een verschil in schroefdraad van 9.1mm en 9.2mm.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 10 sep 2017 10:53

Die site mag je negeren...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie