Pagina 66 van 374

Re: Retro / oudere fietsen

Geplaatst: 10 apr 2014 11:01
door BMCSLX01
theodorocampagnolo schreef: Singlespeed rijden heeft juist veel meer onderhoud nodig omdat alles -omdat je niet op souplesse kan rijden door dat ene verzet- veel harder slijt.
Als je met versnellingen rij heb je een lagere ketting en een langere ketting gaat ook weer langer mee.
Op mijn racefiets is alles spik en span en bij het minste of geringste kraakje, piepje etc kijk ik of er iets vervangen moet worden etc (overdreven, maar even om aan te geven dat ik niet vies ben van onderhoud ;))

Op mijn commute fiets denk ik niet dat het me ook maar een barst boeit als ik met een 'versleten' ketting rond rij ;) Tot het moment dat het echt niet meer functioneert. Wanneer je met schakelsystemen gaat rijden en je ketting/kransjes zijn versleten heb je wel ellende en móet het vervangen worden wil je de functie niet verliezen. Daar heb ik dus geen zin in :mrgreen:

Re: Retro / oudere fietsen

Geplaatst: 10 apr 2014 15:05
door nutsjesmoar
Daarbij komt dat zonder index naar mijn mening ook vreselijk rijdt, maar dat zal onze generatie kloof wel zijn. Ik rij nog wel meer dan 6000km en het enige wat ik vervang is mijn ketting, baantandwielen van Dura Ace zijn bijvoorbeeld zo hard dat ze bijna niet slijten, af en toe dus een kransje, maar voor de rest alleen het ketting. En als je die inderdaad goed houdt heb je nergens geen last van, een ontzettend stille fiets en het rijdt ook nog eens heerlijk.

Re: Retro / oudere fietsen

Geplaatst: 10 apr 2014 15:07
door WouterWindsurf
Mijn Bertin. :P


Afbeelding

Re: Retro / oudere fietsen

Geplaatst: 10 apr 2014 15:19
door sloeren
Mooie kleuren! Wat voor een cranck is dat?

Re: Retro / oudere fietsen

Geplaatst: 10 apr 2014 18:10
door neos
Sr melt.forging
Ik heb er 1 op mijn Norta (zie pagina 53).

Re: Retro / oudere fietsen

Geplaatst: 10 apr 2014 21:58
door H-W
Ik was vandaag nog even bij de lokale fietsenmaker (bandjes kopen voor de Gazelle) en die had nog een mooie begin jaren '90 Gazelle staan, rood-wit, Shimano Exage afgemonteerd, voor een redelijke prijs ... misschien maar kopen? Exage is toch geen top-serie van Shimano wel?

Re: Retro / oudere fietsen

Geplaatst: 10 apr 2014 22:03
door kees0251
theodorocampagnolo schreef: Singlespeed rijden heeft juist veel meer onderhoud nodig omdat alles -omdat je niet op souplesse kan rijden door dat ene verzet- veel harder slijt.
Foei Theo....
Ik moet hier helaas over zeuren.
Uitsluitend het overgebrachte vermogen is bepalend voor de slijtage.
Of de boel snel met weinig koppel draait of langzaam met veel koppel maakt niet uit.

Re: Retro / oudere fietsen

Geplaatst: 10 apr 2014 22:05
door kees0251
H-W schreef:Ik was vandaag nog even bij de lokale fietsenmaker (bandjes kopen voor de Gazelle) en die had nog een mooie begin jaren '90 Gazelle staan, rood-wit, Shimano Exage afgemonteerd, voor een redelijke prijs ... misschien maar kopen? Exage is toch geen top-serie van Shimano wel?
Nee , dat was de Tiagra van 20 jaar geleden.
De Gazelle was zeker een Olympia of Tour de l'Avenir?

Re: Retro / oudere fietsen

Geplaatst: 11 apr 2014 09:59
door theodorocampagnolo
kees0251 schreef:
theodorocampagnolo schreef: Singlespeed rijden heeft juist veel meer onderhoud nodig omdat alles -omdat je niet op souplesse kan rijden door dat ene verzet- veel harder slijt.
Foei Theo....
Ik moet hier helaas over zeuren.
Uitsluitend het overgebrachte vermogen is bepalend voor de slijtage.
Of de boel snel met weinig koppel draait of langzaam met veel koppel maakt niet uit.
Als iets langzaam draait met veel koppel wordt de puntbelasting toch evenredig hoger? Motoren laat men toch ook liever met hoge toerentallen lopen om de slijtage te verminderen?

Interessant dit al!

Re: Retro / oudere fietsen

Geplaatst: 11 apr 2014 10:12
door 53x11
theodorocampagnolo schreef:
kees0251 schreef:
theodorocampagnolo schreef: Singlespeed rijden heeft juist veel meer onderhoud nodig omdat alles -omdat je niet op souplesse kan rijden door dat ene verzet- veel harder slijt.
Foei Theo....
Ik moet hier helaas over zeuren.
Uitsluitend het overgebrachte vermogen is bepalend voor de slijtage.
Of de boel snel met weinig koppel draait of langzaam met veel koppel maakt niet uit.
Als iets langzaam draait met veel koppel wordt de puntbelasting toch evenredig hoger? Motoren laat men toch ook liever met hoge toerentallen lopen om de slijtage te verminderen?

Interessant dit al!
De puntbelasting wordt hoger, maar elk punt wordt bij lage omwentelingssnelheid wel weer minder vaak belast natuurlijk. Als puntbelasting-koppel-slijtage allemaal lineair gerelateerd zijn, dan heeft Kees gelijk en is de slijtage vooral het gevolg van het mechanisch geleverde vermogen. Gevoelsmatig zou ik zeggen dat er wel ergens een optimum is, maar van materiaalkunde weet ik niet heel veel.

Los daarvan zou ik verwachten dat op een single-speed de slijtage juist veel minder is, omdat je altijd met een gunstige kettinglijn rijdt. Dat klopt iig met mijn ervaringen met mijn baanfiets, waar alle draaiende onderdelen volgens mij nauwelijks slijten. De enige noemenswaardige slijtage die ik op mijn fixie kan ontdekken komt van het remmen (tegendruk geven/skidden), maar daar heeft een SS ook geen last van.

Ben iig wel een liefhebber van dergelijke projectjes. Er staat al een tijdje een oude, uit elkaar gehaalde RIH in de schuur, maar ik moet de tijd nog vinden hier weer iets leuks van te maken. Wie weet binnenkort in dit topic.

Re: Retro / oudere fietsen

Geplaatst: 11 apr 2014 10:50
door velolove
Ja en dan dient men ook nog rekening te houden met de relatie tussen de Wet op de remmende voorsprong en een goede chasse patate.

Re: Retro / oudere fietsen

Geplaatst: 11 apr 2014 11:33
door H-W
kees0251 schreef:
H-W schreef:Ik was vandaag nog even bij de lokale fietsenmaker (bandjes kopen voor de Gazelle) en die had nog een mooie begin jaren '90 Gazelle staan, rood-wit, Shimano Exage afgemonteerd, voor een redelijke prijs ... misschien maar kopen? Exage is toch geen top-serie van Shimano wel?
Nee , dat was de Tiagra van 20 jaar geleden.
De Gazelle was zeker een Olympia of Tour de l'Avenir?
Geen idee, ik ga straks nog even kijken ... toch wel interessante handel om eens te proberen. ;)