Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Het E-Bike topic

Gebruikersavatar
IkBenSpecialized
Forum-lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 09 sep 2013 20:55

Gebruikersavatar IkBenSpecialized 01 sep 2016 12:54

Heb ik ook al een keer meegemaakt.... gaat idd helemaal nergens over. Ga dan lekker met je motortje in de wind rijden!

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39651
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 01 sep 2016 12:55

Accu sparen noem je dat :D
Less is bore

Gebruikersavatar
J.Edge87
Forum-lid
Berichten: 940
Lid geworden op: 21 jul 2015 12:57

Gebruikersavatar J.Edge87 01 sep 2016 13:00

robbiey schreef:Overtreffende trap mbt 'liever lui dan moe' heb ik vanochtend ondervonden.

Een e-bike die uit de wind bij mij achter in het wiel kruipt...

dus en een motortje EN uit de wind fietsen... ik ben tot op dit moment nog steeds stomverbaasd
Hahah dat heb ik nog nooit meegemaakt. Ik zou idd ook stomverbaasd zijn. Haha. Ongelooflijk. Triest 8-)
is het fietsen aan het her-ontdekken

robbiey
Forum-lid
Berichten: 702
Lid geworden op: 28 aug 2011 18:33

robbiey 01 sep 2016 14:27

Zit me nu af te vragen wat bijv. oud winnaar ronde van lombardije Jo de Roo denkt als hij op z'n dagelijks rondje
zeeland wordt ingehaald door zo'n ebike ;-)

Kan het wel raden...'in mijn tijd...' etc.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 6096
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 01 sep 2016 15:15

hmm,...... ene Joop Z maakt reclamre voor e-bikes :roll: :roll:
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6197
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 01 sep 2016 16:56

rob74 schreef:hmm,...... ene Joop Z maakt reclamre voor e-bikes :roll: :roll:
Wat was zijn bijnaam ook maar weer.
De eeuwige ... ? :twisted: :twisted:
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 01 sep 2016 18:05

robbiey schreef:Overtreffende trap mbt 'liever lui dan moe' heb ik vanochtend ondervonden.

Een e-bike die uit de wind bij mij achter in het wiel kruipt...

dus en een motortje EN uit de wind fietsen... ik ben tot op dit moment nog steeds stomverbaasd
:lol: :lol: :lol: Hahaha, hij is zeker bang voor een hoge electriciteitsrekening.
Veni. Vidi. Fietsie.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16753
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 02 sep 2016 08:17

MarkVeenstra schreef:
Ernie C. schreef:
Zonder luie mensen was de fiets niet eens uitgevonden. Als er niemand te lam was om te lopen of paardenstront op te ruimen bestond onze hobby niet eens.
Dit is ook wel weer een korte bocht.
Fiets ipv lopen is niet (alleen) luiheid, maar ook je bereik vergroten.
Dit geldt niet tov een paard, maar een fiets is wel wat voordeliger in onderhoud dan een paard :mrgreen:

Later kwam een auto, niet (alleen) omdat mensen te lui waren om te fietsen. Ook om grotere afstanden in dezelfde tijd af te kunnen leggen.

Goed, dit als argument dat de fiets in zichzelf niet uit luiheid is geboren. Van fiets naar electische fiets, geldt natuurlijk in zeker mate hetzelfde. Voor een bepaalde groep althans. Daarvoor vergroot het bereik van waar ze kunnen komen. Overigens deel ik de mening dat voor het merendeel het wel de luiheid is die de keuze voor electrische fiets voedt.
Natuurlijk is het kort door de bocht maar zit wel een flinke kern van waarheid in.

Met de eerste (loop)fietsen werden niet veel langere afstanden afgelegd dan te voet en de eerste auto's gingen nauwelijks sneller dan lopend of paard en wagen. Het was er in beide gevallen toch echt om te doen om zoveel mogelijk op je luie reet te zitten en de patser uit hangen met je dure speeltje.
De eerste e-bikes waren vanwege de beperkte actieradius ook niet erg geschikt voor langere afstanden.
Je hebt dus een groep luie early adopters nodig wil je zo'n uitvinding op de markt kunnen brengen. Het afleggen van langere afstanden kwam iedere keer pas later.
Campagnolo Ultra Dork

-eric-
Forum-lid
Berichten: 523
Lid geworden op: 10 sep 2009 00:47
Locatie: Kop van Drenthe

-eric- 02 sep 2016 08:51

Ah leuk, en e-bike bashing draadje ;-)

Ik verbaas me er ook meer en meer over hoeveel van die dingen je ziet. Afgelopen vakantie met de kids een rondje fietsvakantie door Drenthe gedaan en dan zie je meer e-bikes dan gewone fietsen :shock: Daarbij valt me op dat de grijze golf dan regelmatig qua snelheid boven haar macht rijdt en men pardoes de bocht uitvliegt als er iets onverwacht als een fietskar ook door de bocht gaat....... Een hele generatie die misschien amper gefietst heeft gaat nu op de fiets de fietspaden onveilig maken!!!

Maar toch, wij hebben sinds kort ook zo'n ding in de garage staan. Mijn vrouw werkt 22 km van huis, met het racefietsje goed te doen, maar dan moet er omgekleed worden en hoelaat moet je weggaan als er wind tegen is, dunne bandjes en vochtige weg en blaadjes zijn niet fijn en één en ander kost meer tijd dan gewenst en de praktijk is dat er met hoogzomer een paar keer de racefiets gepakt wordt maar voor de rest werd forenzen met de auto.

Nu niet meer, wind of geen wind ze doet er 55 minuten over. En ja, ze zit lekker rechtop. "Kan ik lekker rondkijken" En de inspanning wordt geregeld met de ondersteuning knop. Ze heeft natuurlijk niet de inspanning die ze op de racefiets zou leveren, maar wel meer dan in de autostoel. Ontegenzeggelijk een gezondheidswinst om nog maar te zwijgen over milieu- en financiële winst.

En bij de aankoop heb ik wel even zo'n snelsluiting voor de zadelpen bedongen ;) Als ik 's avonds voor een vergadering even naar Groningen moet (ca. 15 km) pak ik de e-bike. Frisse neus, geen parkeergedoe en toch wat beweging. Hetzelfde geldt volgens mij ook voor de middelbare scholieren die in buitengebieden wonen en 20 km+ moeten fietsen voor hun school.

Per saldo denk ik dat e-bikes veel winst creëren (is een kennis van mij met een fietsenzaak trouwens ook erg met mij eens). En tja, die grijze golf* die de afgelopen 40 jaar amper gefietst heeft die moet gewoon wat les krijgen....

* Mijn moeder van 68 heeft een e-bike met een accu in de kettingkast, goed voor het zwaartepunt wist ze mij te vertellen. Vervolgens gaan alle boodschappen in de grote mand ah stuur :roll:
Groet,
Eric

-4 wheels to move your body, 2 wheels to move your soul-

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 02 sep 2016 09:04

Die gezondheidswinst geloof ik niet zo. Die scholieren fietste vroeger op een gewone fiets naar school, het is niet zo dat die anders met de auto gingen. Zelfde geldt voor 't doen van bijvoorbeeld boodschappen, zonder e-bike verricht je enige inspanning met een e-bike hoef je enkel je benen te laten vallen.

Natuurlijk zijn er genoeg voorbeelden waar het wel gezondheidswinst oplevert, maar dat is niet de grootste groep.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 02 sep 2016 09:18

Precies. Ik kan me zelfs voorstellen dat het voor de volksgezondheid per saldo verlies oplevert. Wat me dan weer terugbrengt bij mijn punt dat hier geld verdiend wordt ten koste van de gemeenschap. Daar is naar mijn mening véél te weinig aandacht voor.
Vorsprung durch Pedantik

-eric-
Forum-lid
Berichten: 523
Lid geworden op: 10 sep 2009 00:47
Locatie: Kop van Drenthe

-eric- 02 sep 2016 09:38

amclassic-fan schreef:Die gezondheidswinst geloof ik niet zo. Die scholieren fietste vroeger op een gewone fiets naar school, het is niet zo dat die anders met de auto gingen.
Niet met de auto, wel met de bus...
amclassic-fan schreef:Zelfde geldt voor 't doen van bijvoorbeeld boodschappen, zonder e-bike verricht je enige inspanning met een e-bike hoef je enkel je benen te laten vallen.
Voor boodschappen geldt wel dat veel senioren nu de e-bike pakken terwijl ze anders de auto hadden gepakt.
Wat betreft het 'enkel je benen te laten vallen', dat is niet het geval, je moet wel degelijk een inspanning leveren om volledige ondersteuning te krijgen. Aan de trapas zit een soort vermogensmeter die jou koppel vertaalt naar een mate van ondersteuning..
amclassic-fan schreef:Natuurlijk zijn er genoeg voorbeelden waar het wel gezondheidswinst oplevert, maar dat is niet de grootste groep.
Zou een leuke onderzoeksvraag zijn... Maar als ik in mijn omgeving kijk, ik woon in het buitengebied, dan zie ik meer voordelen dan nadelen. In een stad zou dat anders kunnen zijn.
Groet,
Eric

-4 wheels to move your body, 2 wheels to move your soul-

Plaats reactie