Wind Cycleworks
Ik DENK dat het anders kan en er zijn genoeg bouwers die dat kunnen functie en vorm, hier is geen vorm te zien slechts functie en dat is jammer.
Moet erbij zeggen als het frame dadelijk opgebouwd is het totaal plaatje beter wordt, ik laat me verrassen !
Moet erbij zeggen als het frame dadelijk opgebouwd is het totaal plaatje beter wordt, ik laat me verrassen !
YFood !!!
Hoe had dat anders gemoeten, een soort van chopper vork? Al sinds mensenheugenis blijft bij eider merk de voorvork gelijk bij een grotere framemaat. Btw is het 'slechts' 25cm.JC80 schreef: ↑13 okt 2018 17:43
En over gedrochten gesproken: ik zag woensdag bij 12GO een Trek Emonda staan in maatje 64. Omdat Trek liever twee kwartjes bespaart per fiets hebben ze voor ALLE Emonda's één maatje voorvork. Die Emonda in 64 had dus een balhoofdbuis van ruim 30 centimeter. Wat een armoe. Nee, dan heb ik duizend keer liever JW z'n Lauf.
On topic: Het frame is zo optisch uit balans. De dunne buizen zorgen er voor dat het frameset bijna voor de helft uit voorvork bestaat.
Maar als het frame is opgebouwd zal dat vast beter zijn, zeker als er ook nog een drager achterop komt. Zo'n Lauf blijft een raar ding maar technisch gezien is het een leuke oplossing en daarom vind ik het juist wel leuk om te zien.
Campagnolo Ultra Dork
Een kleine toelichting bij het ontwerp van WiND42:
Dit is een SPECIAL, dwz een 'standaardmodel' met vast basisontwerp, flexibele geometrie en diverse extra's. Deze worden gebouwd volgens een ontwerp waarvan ik weet dat het optimaal functioneert. De diameters en wanddiktes van de buizen worden gekozen voor technisch optimale prestatie (rijgedrag, stevigheid/duurzaamheid, gewicht, afwezigheid van 'achtergrondgeluiden', etc.). Dit wordt voor voor elk frame individueel bepaald (op basis van oa maat, gewicht en beoogde gebruik). Zo krijgt elk frame de juiste 'sweet spot' wat betreft de balans tussen stijfheid en comfort en daaruit voortkomende rijeigenschappen (wat weer bijdraagt aan het 'staalgevoel'). Dit is gebaseerd op achtergrondonderzoek en praktijkervaring van zowel mijzelf als klanten en andere framebouwers.
Voor de Specials geldt dus 'functie over vorm': Voor mij moet een fiets toch echt in de eerste plaats goed rijden en functioneel en betrouwbaar zijn. Binnen die technische basis is het dan nog steeds mogelijk om de vormgeving te optimaliseren (waarbij de persoonlijke smaak van de klant voorop staat).
In het geval van WiND42 geval gaat het dus om een SPECIAL ALLROADER frame waarbij de klant heeft gekozen om deze op te bouwen met een Lauf vork. Eventuele 'esthetische overwegingen' spelen daar dan voor mij verder geen rol. En verder is er altijd nog de mogelijkheid om er een mooie stalen vork bij te bouwen mocht de Lauf toch niet bevallen (qua technische eigenschappen)
Klanten die de 'technisch optimale' buisdiktes niet bevallen en liever 'voor de looks' nog dikkere buizen hebben (of anders gevormd, geknikt, gebogen, tapered, ovalized, etc.) hebben de mogelijkheid om een FULL-CUSTOM frame te bestellen. Binnen dat concept is veel mogelijk qua vormgeving. Maar ook daar zal ik aangeven waar de technisch optimale oplossingen liggen en wat de eventuele nadelen zijn van die esthetische keuzes. In het geval van mega-oversized buizen wordt het frame dus te stijf, extra zwaar, luidruchtig en kwetsbaar. Met andere woorden: het wordt een soort stalen kopie van een carbon frame, inclusief een deel van de nadelen van dat materiaal. Dan is een kant-en-klaar carbonframe wellicht de makkelijkere oplossing ...
Hier nog wat extra leesvoer over stalen frames en framebuizen:
http://windcycleworks.nl/staal
http://windcycleworks.nl/post/145903662 ... ramebuizen
Dit is een SPECIAL, dwz een 'standaardmodel' met vast basisontwerp, flexibele geometrie en diverse extra's. Deze worden gebouwd volgens een ontwerp waarvan ik weet dat het optimaal functioneert. De diameters en wanddiktes van de buizen worden gekozen voor technisch optimale prestatie (rijgedrag, stevigheid/duurzaamheid, gewicht, afwezigheid van 'achtergrondgeluiden', etc.). Dit wordt voor voor elk frame individueel bepaald (op basis van oa maat, gewicht en beoogde gebruik). Zo krijgt elk frame de juiste 'sweet spot' wat betreft de balans tussen stijfheid en comfort en daaruit voortkomende rijeigenschappen (wat weer bijdraagt aan het 'staalgevoel'). Dit is gebaseerd op achtergrondonderzoek en praktijkervaring van zowel mijzelf als klanten en andere framebouwers.
Voor de Specials geldt dus 'functie over vorm': Voor mij moet een fiets toch echt in de eerste plaats goed rijden en functioneel en betrouwbaar zijn. Binnen die technische basis is het dan nog steeds mogelijk om de vormgeving te optimaliseren (waarbij de persoonlijke smaak van de klant voorop staat).
In het geval van WiND42 geval gaat het dus om een SPECIAL ALLROADER frame waarbij de klant heeft gekozen om deze op te bouwen met een Lauf vork. Eventuele 'esthetische overwegingen' spelen daar dan voor mij verder geen rol. En verder is er altijd nog de mogelijkheid om er een mooie stalen vork bij te bouwen mocht de Lauf toch niet bevallen (qua technische eigenschappen)
Klanten die de 'technisch optimale' buisdiktes niet bevallen en liever 'voor de looks' nog dikkere buizen hebben (of anders gevormd, geknikt, gebogen, tapered, ovalized, etc.) hebben de mogelijkheid om een FULL-CUSTOM frame te bestellen. Binnen dat concept is veel mogelijk qua vormgeving. Maar ook daar zal ik aangeven waar de technisch optimale oplossingen liggen en wat de eventuele nadelen zijn van die esthetische keuzes. In het geval van mega-oversized buizen wordt het frame dus te stijf, extra zwaar, luidruchtig en kwetsbaar. Met andere woorden: het wordt een soort stalen kopie van een carbon frame, inclusief een deel van de nadelen van dat materiaal. Dan is een kant-en-klaar carbonframe wellicht de makkelijkere oplossing ...
Hier nog wat extra leesvoer over stalen frames en framebuizen:
http://windcycleworks.nl/staal
http://windcycleworks.nl/post/145903662 ... ramebuizen
Tsja die voorvork zal nooit persé echt 'mooi' zijn maar daar is 'ie ook niet op uitgekozen toch? De eenvoud, functie en beperkte gewichtstoename is echt genoeg om die keuze te verantwoorden. Juist daarom is het (weer) een gaaf project omdat de gebruiker op basis van zijn ervaringen ook nog eens aanpassingen heeft gedaan.
Tsja,
De een vindt het niets , de ander vindt het prachtig. Laat ik nu in deze tot de 2e categorie behoren, want het is gewoon een pracht frameset geworden. Out of the box - naar wensen van de gebruiker. Geen 13 in een dozijn Canyon - Trek - Scott of noem maar op.
Ik denk ook dat - als het frame compleet afgemonteerd staat - de schoonheid van het frame pas echt tot zijn recht komt.
De een vindt het niets , de ander vindt het prachtig. Laat ik nu in deze tot de 2e categorie behoren, want het is gewoon een pracht frameset geworden. Out of the box - naar wensen van de gebruiker. Geen 13 in een dozijn Canyon - Trek - Scott of noem maar op.
Ik denk ook dat - als het frame compleet afgemonteerd staat - de schoonheid van het frame pas echt tot zijn recht komt.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless