Pagina 66 van 148
Re: Zwift Island, game / digitale fietswereld / indoor training
Geplaatst: 14 dec 2017 13:55
door chiapucci78
Ik heb momenteel even een vormdipje. De periode van overgang tussen buitenseizoen en indoor langzaam weer oppakken was eigenlijk m'n beste. Ik zat toen op een FTP van 280+, zo'n 4,2 watt/kg.
Dat was ook gelijk de piek.
Merk nu dat een paar uurtjes in de week niet voldoende is om dat niveau te handhaven. Ook minder intensief getraind de laatste weken, dan krijg je (helaas) gewoon de rekening gepresenteerd. Gister ook slechts 3,5 watt/kg met uurtje afzien tijdens de ZHR race.
Ik heb me voorgenomen om vanaf volgende week het 12 week winter programma te volgen. Veel afwisseling en zo'n 8 trainingsuren in de week. Dan es kijken of de vorm weer terug komt.
In ieder geval dan met lekker wat uurtjes het nieuwe buitenseizoen in.
Re: Zwift Island, game / digitale fietswereld / indoor training
Geplaatst: 15 dec 2017 10:00
door nielsh
chiapucci78 schreef: ↑14 dec 2017 13:55
Ik heb momenteel even een vormdipje. De periode van overgang tussen buitenseizoen en indoor langzaam weer oppakken was eigenlijk m'n beste. Ik zat toen op een FTP van 280+, zo'n 4,2 watt/kg.
Dat was ook gelijk de piek.
Merk nu dat een paar uurtjes in de week niet voldoende is om dat niveau te handhaven. Ook minder intensief getraind de laatste weken, dan krijg je (helaas) gewoon de rekening gepresenteerd. Gister ook slechts 3,5 watt/kg met uurtje afzien tijdens de ZHR race.
Ik heb me voorgenomen om vanaf volgende week het 12 week winter programma te volgen. Veel afwisseling en zo'n 8 trainingsuren in de week. Dan es kijken of de vorm weer terug komt.
In ieder geval dan met lekker wat uurtjes het nieuwe buitenseizoen in.
Heel herkenbaar: ben van 335ftp naar 312ftp gezakt in slechts twee maanden tijd. van 4,03w/kg naar 3,74w/kg (ook nog wat aangekomen wat ik er maar niet af krijg :-/) Het is in de winter toch maar damage control.
Re: Zwift Island, game / digitale fietswereld / indoor training
Geplaatst: 15 dec 2017 12:19
door chiapucci78
nielsh schreef: ↑15 dec 2017 10:00
Het is in de winter toch maar damage control.
Haha zo is het.
Hoe ziet jouw indoorvoorbereiding eruit met het oog op La Marmotte ?
Ik heb wat gezocht op internet maar vind niet een eenduidig antwoord. Denk wel dat het aantal uren rond de 8 moet liggen.
Ik zag op Zwift het '12 Week Winter Plan' staan. Mooie variatie van duur en interval. Maar als eerder aangehaald, de workoutmodule geeft weing info en feedback.
Wellicht is Trainerroad of Trainingpeaks een betere optie om een gedegen programma te draaien.
Re: Zwift Island, game / digitale fietswereld / indoor training
Geplaatst: 16 dec 2017 00:39
door nielsh
chiapucci78 schreef: ↑15 dec 2017 12:19
nielsh schreef: ↑15 dec 2017 10:00
Het is in de winter toch maar damage control.
Haha zo is het.
Hoe ziet jouw indoorvoorbereiding eruit met het oog op La Marmotte ?
Ik heb wat gezocht op internet maar vind niet een eenduidig antwoord. Denk wel dat het aantal uren rond de 8 moet liggen.
Ik zag op Zwift het '12 Week Winter Plan' staan. Mooie variatie van duur en interval. Maar als eerder aangehaald, de workoutmodule geeft weing info en feedback.
Wellicht is Trainerroad of Trainingpeaks een betere optie om een gedegen programma te draaien.
Ik gebruik trainingpeaks als platform, daar ik met een online trainer werk. Bij mij zijn de trainingen overwegend gericht op de tijdritjes die ik graag rijd. Voor cyclo's vul ik dat aan met langere duurritten voor de "inhoud". Die combinatie van het krachtigere kortere werk (hoewel de Monstertijdrit niet kort genoemd mag worden) met lange duur heeft voor mij wel goed heeft gewerkt in 2017.
Op dit moment rijd ik indoor een keer of 2 á 3 in duurzone 2 (vermogenszone) en 1x per week een training met blokken of met korte zware intervals.
Re: Zwift Island, game / digitale fietswereld / indoor training
Geplaatst: 16 dec 2017 11:51
door rene
Hier nog een Zwift voor dummy's vraag :
Momenteel is de Elite Turno B+ / Elite Kura Muin trainer erg vriendelijk geprijsd. De mogelijkheid om middels ANT+ / Bluetooth verbinding te maken met sensoren - en de optie voor Zwift lijkt me wel iets. Dus 1 van deze 2 trainings apparaten is in beeld ter vervanging van mijn Tacx.
Nu mijn vraag: Is het zo dat via Zwift de weerstand geregeld wordt / of moet je alsnog gewoon zwaarder schakelen als er een heuvel/ klim aankomt in Zwift Virtual World ?? Ik weet wel dat de Tacx trainers met een electro rem meer weerstand geven op een klim - maar doen de Elite trainers dat ook.
Als ik de site van Mantel moet geloven : " De Elite Kura Muin trainer beschikt over een geïntegreerde vloeistofrem. Deze techniek biedt een breed scala aan weerstandsniveaus en de mogelijkheid om zeer vloeiend te kunnen trappen. Dankzij dit type dien je zelf zwaarder te schakelen en harder te trappen om een helling te simuleren."
Momenteel heb ik nog een oudere Tacx Bushido - geen Smart trainer. Leuk ding maar dus niet geschikt voor de Virtuele wereld van Zwift - wel werken de Tacx video's op de iPad met de Bushido.
Re: Zwift Island, game / digitale fietswereld / indoor training
Geplaatst: 17 dec 2017 07:50
door chiapucci78
nielsh schreef: ↑16 dec 2017 00:39
Die combinatie van het krachtigere kortere werk (hoewel de Monstertijdrit niet kort genoemd mag worden) met lange duur heeft voor mij wel goed heeft gewerkt in 2017.
Dat zie ik veel terugkomen inderdaad. Het trainen moet ook leuk blijven. Slechts duurritten indoor afwerken begint ook eentonig te worden.
In het Winter Plan op Zwift zie ik veel afwisseling en kan dan altijd nog een wedstrijdje pakken om te testen.
Succes verder !
Re: Zwift Island, game / digitale fietswereld / indoor training
Geplaatst: 17 dec 2017 13:21
door NoChain
rene schreef: ↑16 dec 2017 11:51
Nu mijn vraag: Is het zo dat via Zwift de weerstand geregeld wordt / of moet je alsnog gewoon zwaarder schakelen als er een heuvel/ klim aankomt in Zwift Virtual World ??
Op Zwift rijden met een smarttrainer is exact zoals buiten, gaat het bergop voel je meer weerstand en schakel je kleiner, of schakel je niet kleiner maar trap je wat harder
Zo'n vloeistoftrainer doet dat helemaal niet, je hebt dus totaal geen interactie met het parcours. Totaal waardeloos icm Zwift.
Re: Zwift Island, game / digitale fietswereld / indoor training
Geplaatst: 17 dec 2017 14:23
door rene
NoChain schreef: ↑17 dec 2017 13:21
rene schreef: ↑16 dec 2017 11:51
Nu mijn vraag: Is het zo dat via Zwift de weerstand geregeld wordt / of moet je alsnog gewoon zwaarder schakelen als er een heuvel/ klim aankomt in Zwift Virtual World ??
Zo'n vloeistoftrainer doet dat helemaal niet, je hebt dus totaal geen interactie met het parcours. Totaal waardeloos icm Zwift.
Thnx - dan moet het dus een Smart trainer worden : Tacx Neo of Flux - Elite Direto of Wahoo Kickr. Sowieso een direct drive trainer en geen rol aangedreven meer.
Re: Zwift Island, game / digitale fietswereld / indoor training
Geplaatst: 17 dec 2017 18:08
door johan d
NoChain schreef: ↑17 dec 2017 13:21Zo'n vloeistoftrainer doet dat helemaal niet, je hebt dus totaal geen interactie met het parcours. Totaal waardeloos icm Zwift.
Dan schakel je toch gewoon een paar keer op en daardoor trap je zwaarder. Als je wattage correct blijft doe je toch gewoon mee in Zwift?
Re: Zwift Island, game / digitale fietswereld / indoor training
Geplaatst: 18 dec 2017 10:20
door karluk
ja dat klopt en theoretisch gezien heb je gelijk, echter in de realiteit voelt dit toch gek en onwerkelijk op die manier. Automatische weerstand is nou net één van de grote voordelen van een smart trainer
Re: Zwift Island, game / digitale fietswereld / indoor training
Geplaatst: 18 dec 2017 12:29
door johan d
karluk schreef: ↑18 dec 2017 10:20
ja dat klopt en theoretisch gezien heb je gelijk, echter in de realiteit voelt dit toch gek en onwerkelijk op die manier. Automatische weerstand is nou net één van de grote voordelen van een smart trainer
Of je nu klimt met een cadans van 60 recht op de trapper in een laag verzet of in een hoog verzet, blijft hetzelde, zolang je de target watts maar bereikt. Het "voelt" net hetzelfde. Enige is dat je in je hoofd op een groot verzet klimt, maar tja, is dat zoveel geld waard als een smarttrainer? Voor de ene wel, de andere niet....
Re: Zwift Island, game / digitale fietswereld / indoor training
Geplaatst: 18 dec 2017 13:56
door erikkie39
johan d schreef: ↑18 dec 2017 12:29
karluk schreef: ↑18 dec 2017 10:20
ja dat klopt en theoretisch gezien heb je gelijk, echter in de realiteit voelt dit toch gek en onwerkelijk op die manier. Automatische weerstand is nou net één van de grote voordelen van een smart trainer
Of je nu klimt met een cadans van 60 recht op de trapper in een laag verzet of in een hoog verzet, blijft hetzelde, zolang je de target watts maar bereikt. Het "voelt" net hetzelfde. Enige is dat je in je hoofd op een groot verzet klimt, maar tja, is dat zoveel geld waard als een smarttrainer? Voor de ene wel, de andere niet....
Noem het psychisch, maar ik merk toch echt wel het verschil of dat ik 250 watt bij 90rpm trap in een zwaar verzet (tijdrit), of hetzelfde wattage bij hetzelfde rpm een heel licht verzet (bergop). Trainingstechnisch zal het niet veel uitmaken, maar qua gevoel is dat toch wel van invloed.