Ik wil er geen "kabeldiscussie van maken, maar:
Installeren stelt echt niks voor, mits je liners gebruikt. De voordelen zijn IMHO groot
Die moet je dan niet vergeten voor dat je de oude kabels eruit trekt (been there...), en ook met liners is het een stuk meer werk dan bij externe kabels
geen geklapper meer
Ik ben er vrij zeker van dat er meer mensen zijn die last hebben van klapperen met interne kabels dan met externe kabels. Een maatje van mij heeft bij zijn MTB alle interne kabels eruit gehaald en buitenom laten lopen omdat hij gek werd van het geklapper (dat ging dan wel om kabels waarbij de buitenkabel doorliep in het frame
veel makkelijker schoonmaken
Beetje makkelijker, maar zo veel scheelt dat niet, toch?
minder troep in je kabels, gaan dus langer mee
Bij een crosser of MTB is een afgeschermde kabel een grote pré. Bij een racer is dit m.i. een non-issue
ziet er beter uit
Kom op nou! Van een klein afstandje moet je wel heel erg met je ogen knijpen om te zien dat er kabeltjes buitenlangs gaan. (bij electronisch schakelen ben ik het wel met je eens. Electradraadjes zijn erg storend. De kans dat ik ooit een fiets met electronisch schakelen aanschaf is trouwens bijzonder klein)
Daarbij: soms is de kabelloop suboptimaal bij interne kabels, met slechter schakelen tot gevolg (noem je zelf ook al)
Het zou me er overigens niet van weerhouden nog een fiets met externe kabels te kopen.
En ik zou een fiets met interne kabels niet zonder meer laten staan. Maar volgens mij zijn we het er over eens dat intern vs. extern niet echt een rol zou moeten spelen bij de keuze van je fiets.
Waarmee we terug zijn bij de oorspronkelijke vraag van Neburhop: die 2016 Evo lijkt een hele goede deal. Wielen updaten kan altijd nog.
Edit: kleine toevoeging en lay-out gefixed