Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 22 apr 2013 10:44

@havana: Er wordt niet minder gedoped, er wordt anders gedoped. Micro doseringen, andere middelen, maar het effect is nog steeds hetzelfde. Zie de Pantani-wattages die Porte laat zien....

Maar ja, je kunt ook clean winnen; dat heeft E. Dekker bewezen :)

En zoals ik ergens anders als schreef: ik had het pas verdacht gevonden als Rodriquez gister had gewonnen op een klim die totaal niet op zijn lijf is geschreven. Martin staat momenteel rationeel boven elke verdenking, ook qua historie.
Less is bore

gede
Forum-lid

gede 22 apr 2013 10:50

elefantino schreef: Lees je wel eens een krant? "de jonge generatie heeft daar geen schuld aan..."? Zegt de naam Fuentes je iets? Heb je gelezen over het massaal vervalsen van cortisonen-attesten de afgelopen jaren? Heb je enig idee welke artsen nog steeds werkzaam zijn bij bepaalde ploegen? Enig idee wat voor wattages Porte realiseerde in Parijs-Nice?
Ik lees de krant dagelijks en met jonge generatie bedoel ik de vroege twintigers die nu hebben besloten om prof te worden, die verdienen voor mij nog steeds het voordeel van de twijfel en niet dat als ze straks een koers winnen gelijk het gezever weer start. Ik vraag me af of je nog met enig plezier naar de sport kan kijken als je elke sterke prestatie gaat toeschrijven aan een pot met pillen. Nogmaals, als iemand wordt gepakt, mag je hem zwartschrijven zoveel je wil, maar ik zou dezer dagen niet graag een van nature uit goeie renner zijn (en zeker niet in Nederland of België).

Ik leef helemaal niet in het sprookje dat het profpeloton rondrijdt op een boterham met choco, maar ik hou mijn uitstekende vinger thuis tot de papieren op tafel zijn gelegd.

elefantino
Forum-lid

elefantino 22 apr 2013 10:53

Nogmaals: Ik veroordeel niet automatisch iedere winnaar! Heb je mij gehoord over Martin gisteren? Bij de ploegen die ik noemde is wel wat meer aan de hand dan "sterke prestaties".

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 22 apr 2013 11:07

ik zag gisteren een grote groep aan de voet van de laatste beklimming en van de "verdachte" ploegen en renners kwamen ze allemaal te kort: rodriquez, die zijn inspanning niet kan volhouden, valverde die niet meer zoals vroeger er nog "een lap" kon op geven de laatste km, Gilbert die moest passen, geen skyrenner die meedoet voor de overwinning, Iglinsky kon niet mee, Gasparotto kwam eveneens te kort, enz...
Voor mij niks abnormaals dus: geen bewijs van doping en ook geen bewijs van "geen doping", ik kijk en geniet nog een klein beetje want 'k heb pas de laatste 15 kms gekeken wat vroeger "de gehele koers" kijken zou geweest zijn.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Karl66
Forum-lid

Karl66 22 apr 2013 11:10

Maar als je die vroege twintigers het voordeel van de twijfel wilt blijven geven, dan moet je ze ook de kans geven om in een schone omgeving te koersen. En als er één team is, die het hele seizoen bovennatuurlijk presteert, dan zal je je als jonge renner ook tot het bovennatuurlijke moeten wenden, anders kom je niet mee. En dan kom je over tien jaar weer in de situatie dat je weer moet zeggen: "ze konden niet anders, want zonder doping kon je niet meekomen".

En dat moet je US Postal nageven, die hebben ons alleen maar zeven saaie TDF's gegeven. Als het aan Sky ligt, krijgen we zeven saaie wielerjaren, waarbij elke koers een team op kop rijdt met een nog net acceptabel w/kg op de vermogensmeter.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Erik
Forum-lid

Erik 22 apr 2013 13:03

[quote="elefantino]De grote vraag voor mij blijft: Waarom willen we zo graag geloven in iets waarvan we eigenlijk wel weten dat het niet waar is, namelijk dat het nu wel schoon is? Net zoals het na de Tour-dopage ineens veel schoner was (in werkelijkheid werd er juist een tandje bijgeschakeld in het gebruik van EPO en bloeddoping), ook na de Fuentes-ontmanteling in 2006 was er ineens veel verbeterd (nu weten we dat er in 2007/2008 ook nog massaal gebruikt werd). En nu weer: "Het is nu echt schoon". Waarom dat eeuwige geloof? Waarom? Ik snap het niet, sorry.[/quote]

Ik geloof er ook helemaal niet in dat de sport nu schoon is, want zolang er competitie is zul je valsspelers hebben. Je kunt je uiterste best doen om het te voorkomen, maar met de (al dan niet financiële) belangen die er spelen lukt je dat gewoon niet. Ik vind alleen, net zoals een aantal naderen, dat ook bij mensen met heel verdachte prestaties je niet kunt veroordelen voordat er bewijs is. Je kunt vermoeden en speculeren, maar niks bewijzen. En daarnaast vind ik een discussie over doping niet hetzelfde als het pagina na pagina uiten van vermoedens naar aanleiding van (onverwachte) sterke prestaties. Ga dan eens een boom opzetten over hoe je het uit denkt te kunnen bannen, of over waarom die dopinglijst niet teruggebracht wordt tot producten waar je echt harder van gaat fietsen en/of die slecht voor de gezondheid van de renners zijn.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 22 apr 2013 13:08

Het is een beetje moeilijk bewijzen als de tests nog steeds hartstikke verouderd zijn. Of simpelweg niet voldoen; als ik 's avonds een microdosis epo intraveneus spuit dan is er geen enkel risico dat ik gepakt word, want 's ochtends is het al niet meer te detecteren.

Je zou de doping pakkende prof kunnen vergelijken met iemand die altijd 180 km/uur over de snelweg rijdt, maar bij flitspalen zich netjes aan de snelheid houdt.

elefantino
Forum-lid

elefantino 22 apr 2013 13:34

aziraphale schreef:Ik geloof er ook helemaal niet in dat de sport nu schoon is, want zolang er competitie is zul je valsspelers hebben. Je kunt je uiterste best doen om het te voorkomen, maar met de (al dan niet financiële) belangen die er spelen lukt je dat gewoon niet. Ik vind alleen, net zoals een aantal naderen, dat ook bij mensen met heel verdachte prestaties je niet kunt veroordelen voordat er bewijs is. Je kunt vermoeden en speculeren, maar niks bewijzen. En daarnaast vind ik een discussie over doping niet hetzelfde als het pagina na pagina uiten van vermoedens naar aanleiding van (onverwachte) sterke prestaties. Ga dan eens een boom opzetten over hoe je het uit denkt te kunnen bannen, of over waarom die dopinglijst niet teruggebracht wordt tot producten waar je echt harder van gaat fietsen en/of die slecht voor de gezondheid van de renners zijn.
Ik stel toch nergens voor om mensen te veroordelen zonder bewijs? En volgens mij doet niemand dat hier.

Uitbannen? Om te beginnen moet er iets grondig veranderen bij de UCI. Deze organisatie heeft op z'n minst weggekeken bij het massale dopinggebruik in de jaren '90 en '00 en laat momenteel weer zien dat ze niet in staat zijn (of niet willen) om iets tegen doping te doen. Mensen als McQuaid moeten weg, en heel ver van het wielrennen wegblijven.

Een ander voorstel: Geen ploegartsen meer toestaan. Als je buiten wedstrijden om een arts wilt raadplegen ga je naar je huisarts of naar een sportarts (in Nederland bij een SMA bijvoorbeeld). Tijdens koersen kan de organisatie voor een paar onafhankelijke artsen zorgen. Een arts moet zieke mensen genezen. Als je ziek bent kun je niet koersen, dus waarom moet team Sky vier artsen in dienst hebben?

Nog een voorstel: Attesten verbieden. Ik heb van nature misschien wel een lage hematocrietwaarde, en dus geen talent voor duursport. Mag ik dan een attest voor EPO gebruiken? Wederom, als je ziek bent, behoor je niet te koersen.

gede
Forum-lid

gede 22 apr 2013 14:24

Dit vind ik al veel zinvollere discussies over doping dat het vingerwijzen met als 'doorslaggevend' bewijs het refereren naar een wattageberekening.

Ploegartsen verbieden wordt nogal lastig, alle ploegen zullen nog een dokter achter de schermen houden. Het verbannen van de attesten voor de medicatie vind ik al een zinvolle stap. Als je medicatie nodig hebt die anders als prestatiebevorderend wordt ingeschaald, dan moet je maar thuisblijven om te genezen. Ook het volledig uitzuiveren van de UCI-top kan een goede bijdrage zijn.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 22 apr 2013 14:29

Niemand veroordeelt meneer Porte. Er wordt alleen gezegd dat 't verdacht is (wat ook zo is). En dat is voor meneer Porte misschien lullig, want wie weet is ie wel onschuldig maar daar heeft de wielersport het zelf naar gemaakt.

Erik1.0
Forum-lid

Gebruikersavatar Erik1.0 25 apr 2013 13:28

http://www.nu.nl/sport/3406103/oud-wiel ... anval.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Een absolute topper, wat betreft doping gebruik in zijn dagen, betaalt wellicht zijn tol voor het exorbitante gedrag destijds...

tennisser
Forum-lid

tennisser 25 apr 2013 13:49

Erik1.0 schreef:http://www.nu.nl/sport/3406103/oud-wiel ... anval.html

Een absolute topper, wat betreft doping gebruik in zijn dagen, betaalt wellicht zijn tol voor het exorbitante gedrag destijds...
Klinkt zeer aannemelijk. Ik heb zijn boek niet gelezen, maar als je leest wat David Millar over hem vertelt in Racing Through the Dark sta je met je oren te klapperen...

Plaats reactie