Pagina 67 van 672

Geplaatst: 26 mar 2011 00:51
door jaapieo
Om nog even iets leuks/nuttigs toe te voegen zal ik een update doen van de velgen die ik een tijdje geleden postte in dit topic.
Een set wielen bouwen met simpele naafjes en standaard velgen dat lukt me wel, nu vond ik het tijd iets speciaals te doen!
De velgen kwamen op 335 en 340 gram.
Een foto van hoe de velgen erbij stonden:

Afbeelding
38mm rims 005 by JasperSteen, on Flickr

Afbeelding
38mm rims 006 by JasperSteen, on Flickr

Afbeelding
38mm rims 015 by JasperSteen, on Flickr

Zo doende ben ik mij gaan focussen op een laag gewicht.
De plannen werden gemaakt, de set moest van de lak worden ontdaan en worden voorzien van een mat zwarte lak laag, deze dun aangebracht zou in theorie nog wat grammen moeten besparen!
Ook de naven moeten natuurlijk lichtgewicht zijn om een laag gewicht te realiseren, een setje Dati naven kon ik voor 170 euro kopen, het gewicht kwam volgens de park tool schaal waarmee alles gewogen is op 67 en 198 gram.
Afbeelding
Dati hubs by JasperSteen, on Flickr

Afbeelding
006 by JasperSteen, on Flickr

Afbeelding
007 by JasperSteen, on Flickr
(vergat even de schaal op 0 te zetten, de foto die wel de 198 gram aangeeft was nogal vaag ;))

Schuren is eigenlijk een werkje waar ik een hekel aan heb, bovendien schuur je dan altijd wat carbon mee, dit kan op zich niet zoveel kwaad maar toch...
Via een goede kennis kon ik een pot Carbo lift Linkje krijgen voor een scherpe prijs, de filmpjes beloofden veel goeds!
Van het proces heb ik geen foto's gemaakt maar de filmpjes laten goed zien wat er gebeurt, vanwege de blanke lak was dat iets minder goed te zien.
In de badkamer de temperatuur opgeschroefd met een blaaskachel en de boel laten inwerken.
Na wat pijn en moeite was dit het resultaat:
(slechte kwaliteit, de camera was op vakantie in Schotland....

Afbeelding
110320-205533 by JasperSteen, on Flickr De voorste velg had op sommige plaatsen wat moeite...

Afbeelding
110320-205447 by JasperSteen, on Flickr Carbo lift tast geen kunststof aan, zo bleef de warning sticker dus ook gewoon zitten!

Afbeelding
110320-205431 by JasperSteen, on Flickr De achterste velg was een groter succes!

Toch moest ik nog even met het schuurpapier aan de slag, op het carbon waren blokjes die gelijk liepen met de vezels aan lak achtergebleven.
Eenmaal de velgen ontdaan van de blanke lak kon de mat zwarte lak er op!
Niet te dik, niet te dun, het resultaat toont de oneffenheid van de bovenste laag carbon die eerder door een laagje blanke lak niet zichtbaar was, in mijn ogen is het resultaat wel erg mooi geworden:

Afbeelding
velgen en pen 069 by JasperSteen, on Flickr

Afbeelding
velgen en pen 074 by JasperSteen, on Flickr

Afbeelding
velgen en pen 070 by JasperSteen, on Flickr

Qua gewicht leverde het ook wat op, van 335 en 340 gingen de velgen naar 323 en 325 gram, een 27 gram in totaal!

Als ik uit ga van 200gram voor de revolution spaken die besteld zijn samen met de nippels, 198gram en 67gram voor de naven + het gewicht van de velgen zou de set dus op 1113gram, hou ik rekening met 220, waar de spaken vast niet op gaan komen dan kom ik nog op zo'n 1130 gram.
Ben zelf erg benieuwd wat het gaat worden, ik houd jullie op de hoogte!

Geplaatst: 26 mar 2011 12:23
door hjvk
@Jasper: Ben je al op wedstrijdgewicht? Zo niet dan maken die grammetjes weinig uit op een lichaamsgewicht van 60, 70, 80kg? Als je op wedstrijd gewicht ben kan je hiermee nog op het laagst mogelijke gewicht komen maar het is de vraag of dat wat uit gaat maken in prestaties. Leuk project maar of het echt wat oplevert...

Ik vroeg me af of er iets bekend is over TT frames van chinese productenten in grote maten... Het grootste wat ik zie is 56cm en ik denk dat ik daar met mijn 2 meter niet mee uit de voeten kom.

Geplaatst: 26 mar 2011 14:20
door furk
@HKvK

Aan de avatar te zien lijkt me dat Japer niet heel veel overtollig vet met zich meezeult. Ik denk ook niet dat hij het doet voor de (fiets) prestaties. Jasper is gewoon een "weight weenie" en dat moet je niet proberen om te rationaliseren. Het is gewoon leuk! Helemaal als je het zelf in elkaar kan sleutelen en dan ook nog eens voor relatief lage prijs.

Het frame dat Tonado Tom showt is nog in maat 58 te koop, maar dat gaat 'm ook niet worden. Welke maat frame is je wegfiets? TT frame kan altijd een maatje kleiner. Maar goed met 2 m zul je denk ik al gauw en 60cm moeten hebben.

Elk nadeel heb zijn voordeel. Als onze chinese vrienden geen grote maten verkopen MOET je wel een cervelo kopen (p3 is leverbaar in maat 61)

Geplaatst: 26 mar 2011 14:54
door hjvk
Weg is 61cm geloof ik en niet erg groot voor mij dat gaat net. Atb is 58 met serieuze slope en hoog zadel. Maar cervelo P3 wordt al snel meer dan 2000 euro en om daar nou gelijk op te beginnen...

Geplaatst: 26 mar 2011 14:56
door jaapieo
Niets meer toe te voegen aan de opmerking van furk, het is puur de lol om een lichte wielset te bouwen, het gewicht van je fiets maakt natuurlijk niet zo veel uit, een fiets van ee kilo zwaarder kan je ook naar de overwinning brengen, met 2 volle bidonnen zit je ook al aan die kilo.

Geplaatst: 29 mar 2011 11:48
door voske8x
cmc24 schreef:
jaapieo schreef: Plankje?
Mijn lekkerste zadels zijn (naast mijn gestripte flite) allen van carbon.

Je weegschaal klopt overigens niet denk ik, hij is bij mij 98g. (park tool weegschaal)


Typische 'jaapieo' opmerking met een vleugje 'overtreffing'. 8 gram verschil..., waar hebben we het over? Gaat nergens om.

Wel een mooi zadel btw. maar ik prefereer toch iets zachters. Ik vind het ook dapper dat je op zulke zadels uren achtereen lekker kunt zitten. Tenzij je van sm houdt natuurlijk. :-)


Haha, jaja... oke 100 gram dan (ownee 98gram). Maar inderdaad, mijn weegschaal is niet super! Ik ben ook zo'n (toekomstige) weight weenie, ik weet dat die grammen verwaarloosbaar zijn, maar het is gewoon leuk om te doen.

Back on topic!

Geplaatst: 29 mar 2011 14:34
door joeptimmermans
HJvK schreef:Weg is 61cm geloof ik en niet erg groot voor mij dat gaat net. Atb is 58 met serieuze slope en hoog zadel. Maar cervelo P3 wordt al snel meer dan 2000 euro en om daar nou gelijk op te beginnen...


Weet niet precies wat het budget is, maar bij Canyon heb je in de outlet een carbon frame in jouw maat voor 1400 e en een alu frame voor 600. Ik zat met hetzelfde probleem en ben uiteindelijk ook bij een canyon uitgekomen.

http://www.canyon.com/_nl/outlet/artike ... o=A1012118

Geplaatst: 29 mar 2011 19:05
door jaapieo
Voske8x schreef: maar het is gewoon leuk om te doen.


Als mensen dat nu eens begrepen inplaats van eeuwig door te mekkeren dat het niet uitmaakt ;)

Geplaatst: 29 mar 2011 20:45
door timsen
Iemand nog mooie foto's/updates van zijn/haar Chinatown bike ?

Geplaatst: 29 mar 2011 21:16
door tornadotom
Zijn er eigenlijk forumleden die tijdritwielen gekocht hebben in het verre oosten? Tri spoke of een disk? Dit kun je niet nastellen dus moet wel gelijk goed zijn, toch?

Geplaatst: 31 mar 2011 00:28
door pieterwillems
ben ik nog nergens tegen gekomen denk ik

Geplaatst: 31 mar 2011 00:35
door jaapieo
Nee, die kun je niet na stellen en als je hem krom thuis krijgt dan doe je er niks aan....