Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Tour de France 2012

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6582
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 13 jul 2012 10:35

eelcoz schreef:De etappe van vandaag is typisch zo'n etappe waarvan ik me afvraag wat de gedachte erachter is (zoals wel vaker de laatste jaren in de Tour). Wat is het nut van die 2 cols van 1e categorie in het begin? Het stuk naar de finish is vrijwel vlak, dus een sprint met een grote groep behoort tot de mogelijkheden, volgens mij.
+1 Als ze hem andersom zouden rijden is het wel een deftige rit.

zorba
Forum-lid
Berichten: 1147
Lid geworden op: 20 jun 2010 14:37
Locatie: West Brabant

zorba 13 jul 2012 10:41

eelcoz schreef:De etappe van vandaag is typisch zo'n etappe waarvan ik me afvraag wat de gedachte erachter is (zoals wel vaker de laatste jaren in de Tour). Wat is het nut van die 2 cols van 1e categorie in het begin? Het stuk naar de finish is vrijwel vlak, dus een sprint met een grote groep behoort tot de mogelijkheden, volgens mij.
Ik ben juist wel benieuwd welke ploegen hun topsprinters over de cols heen krijgen en mochten ze (flinke) achterstand oplopen of ze genoeg tijd hebben om ze daarna nog voorin te krijgen..
Do not CROSS the road!

joeptimmermans
Forum-lid
Berichten: 496
Lid geworden op: 16 feb 2009 14:12
Locatie: Nijmegen

joeptimmermans 13 jul 2012 11:05

boswielrenner schreef:Ik denk dat Laurens ten Dam er goed aan doet om eens een andere ploeg op te zoeken. Ik denk namelijk dat hij beter kan en dat niet eruit gaat krijgen bij Rabobank.
Even de vraag of hij dat zelf ook wil. Ik krijg de indruk dat Laurens ten Dam juist bij uitstek een superknecht is, die kan en wil presteren voor zijn kopmannen, maar zelf liever niet die druk op zijn eigen schouders wil.

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2516
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 13 jul 2012 11:08

timo2.0 schreef:Ja, dokter Ibarguren. Vorig jaar nog dokter van Gilbert en in 2008 nog dokter van Ricco.
vreemde vogel die Ibarguren, net eens even gegoogled, als die tegen de lamp loopt, ontploft er een bom. :lol:

spook
Forum-lid
Berichten: 1058
Lid geworden op: 26 feb 2008 10:13

spook 13 jul 2012 11:13

Laurens is volgens mij een echte vrijbuiter. Vorig jaar vond hij het heerlijk om voor eigen kans te rijden, en dit jaar was hij ook de eerste om te zeggen dat hij zich goed voelde en lekker wilde gaan rijden. Maar een echte vrijbuiter is geen goede kopman, daar is hij te impulsief voor.

Volgens mij vind hij het heerlijk om zich lekker af te beulen en zich op die manier, als superknecht en zonder de druk, toch een mooi klassement te rijden.

Zonder meer ben ik fan van hem. Loyaal, relaxed en aanvallend als nodig is.
'I have too many bikes', said no cyclist ever.

Gebruikersavatar
boswielrenner
Forum-lid
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08

Gebruikersavatar boswielrenner 13 jul 2012 11:19

Inderdaad een prima wielrenner, maar er zit meer in, denk ik.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 13 jul 2012 11:21

kiekeboeboe schreef:
timo2.0 schreef:Ja, dokter Ibarguren. Vorig jaar nog dokter van Gilbert en in 2008 nog dokter van Ricco.
vreemde vogel die Ibarguren, net eens even gegoogled, als die tegen de lamp loopt, ontploft er een bom. :lol:
Dat die man na ruim 15 jaar epospuiten nog altijd actief is in het wielrennen komt enkel en alleen door de vreemde regel dat een renner die tegen de lamp loopt eruit vliegt en de ploeg (en dus de dokter) hoegenaamd van niets wist, terwijl ze ondertussen gretig gebruik maken van hun kennis van verboden producten. De "omerta" doet de rest. En voor de goede orde, Ibarguren is natuurlijk lang niet de enige foute dokter in het peloton, vandaar dat ik al eerder betoogde dat het wielrennen nooit het zo gewenste schone imago krijgt zonder afscheid te nemen van de oude dokters (Ibarguren, Van Mol, Testa, Riepenhof, Mikhailov, Besnati, Klimaschka, Ruffini, Celaya, Lagrou. Magni, Andreazzoli enzovoort), ploegleiders en managers (Riis, Bruyneel, Gianetti, etc.)
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2516
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 13 jul 2012 11:24

eer die "oude garde" allen met pensioen zijn, dat kan nog enkele jaren duren.

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 13 jul 2012 11:27

In het kader van de goede prestaties van de Sky renners in de Tour de France hierbij een keer geen dopingarts zelf, maar een ploegleider: Sean Yates. De nadruk zal blijven liggen op de ploegartsen waarmee Yates heeft samengewerkt in het verleden.

Yates is in 1989 toen hij bij de 7-Eleven ploeg reed zelf positief getest op doping. Bij de Belgische semiklassieker Torhout – Werchter werd hij gepakt, maar de B-staal leverde onvoldoende bewijs op om hem te schorsen. Bij 7-Eleven kwam hij Eric Heiden (nu arts bij BMC) en ploegleider/oprichter Jim Ochowicz (nu ook BMC) tegen. 7-Eleven werd in 1991 omgevormd tot Motorola. Ook Max Testa komt naar voren bij zowel 7-Eleven als Motorola (later ook Mapei en BMC). Tussen 1992 en 1996 reed ook Lance Armstrong bij Motorola. Een van de andere artsen in die periode was Pedro Celaya.

Na zijn periode als renner werd hij in 1998 ploegleider bij Linda McCartney, een Brits project om net als nu bij Team Sky het Britse wielrennen te bevorderen. De ploeg had rijders als Max Sciandri, Pascal Richard, (zie Cecchini) en een jonge Bradley Wiggins. Ploegarts bij Linda McCartney is Roger Palfreeman. Volgens een boek over het Linda McCartney team zou Dr. Palfreeman in 2000 erachter zijn gekomen dat Richard tegen de regels in verboden middelen gebruikte en heeft hem al na één etappe uit de Giro d’Italia gegooid (onder mom van ziekte), om het doping-vrije imago te beschermen. Diezelfde Palfreeman werd in 2009 ploegarts van Team Sky en verantwoordelijk voor het interne testen op doping. Inmiddels lijkt hij echter met de stille trom te zijn vertrokken bij Sky. Tenminste hij staat niet meer op de site en bekende (doping) journalist Paul Kimmage haalt aan in een kritisch artikel over de openheid van Sky dat Palfreeman zou zijn vertrokken.

Ook de Australier Neil Stephens was assistent ploegleider bij het team McCartney. Stephens is nu ploegleider bij Orica Greenedge, maar was als wielrenner direct betrokken bij de Festina-affaire. Hij claimde dat hij dacht dat het geen Epo maar vitamine was. Ook de vriend en luitenant van Amstrong Kevin Livingstone werd in 2000 gehaald door het team, maar Linda McCartney gaat snel daarna failliet.

Yates stapt na het financiële debacle over naar het kleinere Australische iTeamNova, maar vertrekt kort daarna naar de CSC ploeg (nu Saxo), waar Bjarne Riis de leiding heeft. Bij CSC blijft hij twee jaar (2003/2004). In die periode had hij renners als Fränk en Andy Schleck, Hamilton, Bartoli, Basso, Sciandri, Luttenberger, Julich en Guidi. In 2004 wordt er bij CSC voor diverse renners samengewerkt met de Italiaanse dopingarts Cecchini.

In 2005 wordt Yates teruggevraagd door Lance Armstrong en Johan Bruyneel om bij Discovery Channel een van de ploegleiders te worden. In 2005 is het laatste jaar van Amstrong bij Discovery en wint dat jaar zijn laatste en zevende Tour de France. Bij Discovery wordt Yates niet alleen met Armstrong herenigd, maar ook met doktor Pedro Celaya. Daarnaast was ook de roemruchte dokter Michele Ferrari en trainer Pepe Marti voor Discovery Channel werkzaam. Inmiddels zijn Celaya en Bruyneel door de Amerikaanse dopingautoriteit (USADA) aangeklaagd en zijn Ferrari en Marti levenslang geschorst. De andere absolute toprenner waarmee Yates in 2007 mee werkte was Alberto Contador, die dat jaar voor het eerst de Tour won. Daarmee was Yates direct betrokken bij twee Tour-overwinningen (1x Armstrong en 1x Contador).

In 2008 Yates stapt samen met Bruyneel over naar Astana, met diverse renners uit de Discovery stal, waarbij Contador veruit de belangrijkste was. Ook de medische staf stapt over: Pedro Celaya duikt ook hier weer op, maar ook Pepe Marti.

In 2009 wordt Yates gevraagd om leiding te geven aan het Sky team.
http://www.dopingzaak.nl/blog/2012/07/11/sean-yates/" onclick="window.open(this.href);return false;
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Gebruikersavatar
boswielrenner
Forum-lid
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08

Gebruikersavatar boswielrenner 13 jul 2012 11:28

"meesters" hebben doorgaans ook leerlingen dus hele doping verhaal en de jacht daarop in het wielrennen is een gebed zonder eind dat alleen maar veel geld kost. Ik zeg vrijgeven en renners elke maand gezondheid testen door onafhankelijke arts bond laten doen. Ga discussie over wel of niet vrijgeven middelen niet voeren, maar ik ben geen voorstander van huidige situatie. Whereabouts is in strijd met privacy regels en absurt. Je bent als renner verdacht en je moet zelf onschuld bewijzen. Vreemde situatie in ons rechtssysteem waar het juist andersom is.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

perik
Forum-lid
Berichten: 3010
Lid geworden op: 14 jan 2007 17:40
Locatie: Rotterdam

perik 13 jul 2012 11:35

Punt is wel duidelijk dat artsen en ploegleiders die te linken zijn aan ploegen waarin doping werd gebruikt, nog steeds actief zijn in het wielrennen. Moet het hele Tour-topic daar nou obsessief mee worden volgeschreven? Pfff

Gebruikersavatar
vantheman
Forum-lid
Berichten: 626
Lid geworden op: 29 aug 2009 14:29
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar vantheman 13 jul 2012 11:44

perik schreef:Punt is wel duidelijk dat artsen en ploegleiders die te linken zijn aan ploegen waarin doping werd gebruikt, nog steeds actief zijn in het wielrennen. Moet het hele Tour-topic daar nou obsessief mee worden volgeschreven? Pfff
Ik vraag me af of het tour topic ook vol met doping verhalen had gestaan als de Nederlandse renners goed gepresteerd hadden.
Ik vind het tot nu toe een hele mooie tour en kan er wel van genieten.
Ik heb niet de illusie dat iedereen schoon is maar sommigen lijken alleen maar naar wielrennen te kunnen kijken door een doping bril.
Ik kan me niet herinneren dat het giro of vuelta topic ook vol zat met het uiten van een constante stroom van doping verdenkingen.

Plaats reactie