Retro / oudere fietsen
Leuke discussie heb ik ontlokt met m'n brouwer Buiten die disccusie; wat is het een heerlijke bezigheid om te sleuten aan zo'n fiets. Als hij klaar is geeft het hoe dan ook een voldaan gevoel!
I just love to ride my bike, thats all.. - Mark Cavendish
-
- Forum-lid
- Berichten: 521
- Lid geworden op: 14 jul 2011 20:21
Wat een grap, die hele discussie over puntsbelasting. Mijn punt was gewoon dat het minder onderhoud heeft, en dan heb ik het niet over de kosten. 2 tandwielen en een ketting is gewoon makkelijker schoon en mooi te houden dan 12 tandwielen, een ketting en 2 derailleurs
-
- Forum-lid
- Berichten: 718
- Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06
BMCSLX01 schreef:
Op mijn commute fiets denk ik niet dat het me ook maar een barst boeit als ik met een 'versleten' ketting rond rij Tot het moment dat het echt niet meer functioneert.
Woorden als worsten
-
- Forum-lid
- Berichten: 718
- Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06
Puntbelasting = slijtage = onderhoud = kostennutsjesmoar schreef:Wat een grap, die hele discussie over puntsbelasting. Mijn punt was gewoon dat het minder onderhoud heeft, en dan heb ik het niet over de kosten. 2 tandwielen en een ketting is gewoon makkelijker schoon en mooi te houden dan 12 tandwielen, een ketting en 2 derailleurs
Lets just agree to disagree. Want ik bemerk dat je na 3 keer uitleggen nog steeds niet snapt wat mijn bedoelingen met deze fiets zijn. Daag.theodorocampagnolo schreef:BMCSLX01 schreef:
Op mijn commute fiets denk ik niet dat het me ook maar een barst boeit als ik met een 'versleten' ketting rond rij Tot het moment dat het echt niet meer functioneert.
Woorden als worsten
I just love to ride my bike, thats all.. - Mark Cavendish
Bij motoren die op een (te) laag toerental en hoog koppel draaien wordt de smeerfilm weggeperst en gaat de boel vreten > einde lagers.theodorocampagnolo schreef:Als iets langzaam draait met veel koppel wordt de puntbelasting toch evenredig hoger? Motoren laat men toch ook liever met hoge toerentallen lopen om de slijtage te verminderen?kees0251 schreef:Foei Theo....theodorocampagnolo schreef: Singlespeed rijden heeft juist veel meer onderhoud nodig omdat alles -omdat je niet op souplesse kan rijden door dat ene verzet- veel harder slijt.
Ik moet hier helaas over zeuren.
Uitsluitend het overgebrachte vermogen is bepalend voor de slijtage.
Of de boel snel met weinig koppel draait of langzaam met veel koppel maakt niet uit.
Interessant dit al!
Bij een fietsketting is er eigenlijk geen sprake van een smeerfilm, de slijtage is dan ongeveer evenredig mer de belasting.
De onbekende factor zit in het "ongeveer" .
Voor het gemak neem ik aan dat het evenredig is en slijtage bij snel of minder snel trappen dus gelijk.
PS, van puntbelasting is geen sprake bij een rolletje op een tandwiel.
Ook al zou het niet perfect passen dan vervormen de materialen tot er een oppervlak is dat de belasting opneemt.
Veel kracht= veelvervorming> contactoppervlak wordt groter, druk wordt kleiner.
Cheap light strong, choose two
-
- Forum-lid
- Berichten: 718
- Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06
Ik dacht meer aan puntbelasting in de ketting, dus tussen 't asje en 't rolletje. Als je de binnenkant van 't rolletje uitstoot wordt de ketting langer en als je dat niet goed bijhou rij je je tandwielen kapot. Ik merk dat mijn kettingen veel langer zijn gaan meegaan sinds ik 90+ omwentelingen per minuut maak. Dat red ik alleen op licht verzet (vandaar mijn lage topsnelheden ) vandaar dat ik ervanuitging dat er een direct en wellicht lineair verband zit tussen de mate van hoe hard je op je trappers zal moeten stampen omdat je -bijna- nooit in licht verzet kan rijden met singlespeed en de slijtage door puntbelastingkees0251 schreef: PS, van puntbelasting is geen sprake bij een rolletje op een tandwiel.
Ook al zou het niet perfect passen dan vervormen de materialen tot er een oppervlak is dat de belasting opneemt.
Veel kracht= veelvervorming> contactoppervlak wordt groter, druk wordt kleiner.
Puntbelasting bestaat alleen in theorie bij statische berekeningen.theodorocampagnolo schreef:
Ik dacht meer aan puntbelasting in de ketting, dus tussen 't asje en 't rolletje. Als je de binnenkant van 't rolletje uitstoot wordt de ketting langer en als je dat niet goed bijhou rij je je tandwielen kapot. Ik merk dat mijn kettingen veel langer zijn gaan meegaan sinds ik 90+ omwentelingen per minuut maak. Dat red ik alleen op licht verzet (vandaar mijn lage topsnelheden ) vandaar dat ik ervanuitging dat er een direct en wellicht lineair verband zit tussen de mate van hoe hard je op je trappers zal moeten stampen omdat je -bijna- nooit in licht verzet kan rijden met singlespeed en de slijtage door puntbelasting
Je kan dat niet gebruiken in een verhaal over slijtage aan kettingen.
Cheap light strong, choose two
-
- Forum-lid
- Berichten: 521
- Lid geworden op: 14 jul 2011 20:21
Gezien de slijtvaste baanonderdelen die op een singlespeed gebruikt worden zijn de kosten relatief lager dan op een racefiets . Ik rij bijvoorbeeld altijd op een Ketting van 7/8 euro. Een goed achter tandwiel kost zo'n 15-20 euro. In vergelijking met een derailleur is dit dus laag. Ook al zou je het door die zogenaamde puntsbelasting sneller moeten vervangen.
Hallo vandaag ben ik deze colnago gaan ophalen . Er zit redelijk wat C record spul op ( de deltaremmen helaas niet) .
Nu probeer ik nog steeds te achterhalen wat voor type colnago dit is ( still learning)
Ik zou denken een super , er is geen profiel in de buizen , maar heeft chromed lugs en een slx sticker...Gezien de groep is hij normaal ook half jaren 80 . Ik dacht aan een superissimo misschien maar hij heeft geintegreerde kabels... Volgens de vorige eigenaar is dit de originele lak.
Op de crank staat in 31 vierkant is dit dan - de logica volgend 11 (85) 21(86) 31(87) ?
Kan iemand mij wijzer maken ? Alvast bedankt
Nu probeer ik nog steeds te achterhalen wat voor type colnago dit is ( still learning)
Ik zou denken een super , er is geen profiel in de buizen , maar heeft chromed lugs en een slx sticker...Gezien de groep is hij normaal ook half jaren 80 . Ik dacht aan een superissimo misschien maar hij heeft geintegreerde kabels... Volgens de vorige eigenaar is dit de originele lak.
Op de crank staat in 31 vierkant is dit dan - de logica volgend 11 (85) 21(86) 31(87) ?
Kan iemand mij wijzer maken ? Alvast bedankt
Op de crankarm staat er geen logo (meer) dus het zal niet gegraveerd geweest zijnchrissiewizzie schreef:Bij Nuovo en Super Record was het 11, 22, 33 voor 1985, 86 en 87. Voor Corsa Record (C-Record, C-180) is een andere nummering gebruikt. Heeft jouw crank een gegraveerd logo of een geëtst logo? Tot en met 1987 was het gegraveerd. De achterderailleur is ook bijzonder. Een 86/87-er gravering met een 88-er opengewerkte kooi. Misschien een overgangsmodel. De remmen zijn type Chorus. Veel profs reden daarmee omdat ze de delta's slecht vonden remmen. Breukink deed dat bijvoorbeeld. Eerder reed men dan met Cobalto's (Rooks, Theunisse).
Een colnago uit SLX is inderdaad hoogstwaarschijnlijk een Superissimo uit eind jaren '80.
Ondertussen heb ik mij al laten vertellen door iemand die redelijk wat kent van oude fietsen , dat deze zeker niet in deze kleurstelling verkocht werden . Hij denkt eerder aan een reserve/trainingsfiets van een team Op de chroom vork vooran staat ook nog eens columbus geschreven wat eerder duidt op teamfiets blijkbaar. Ook de geïntegreerde remkabel zou daarop duiden.
Bij het oppoetsen heb ik ontdekt dat er binnenin de achterderailleur een 21 in een vierkant staat.
Een vraagje hoe maak je die crank los ? Heb een inbus 7 maar als iklos draai lijkt de bout zich terug vast te draaien in het kapje met de 2 gaatjes ?
Een vraagje hoe maak je die crank los ? Heb een inbus 7 maar als iklos draai lijkt de bout zich terug vast te draaien in het kapje met de 2 gaatjes ?