Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Carbon clinchers uit China vragen

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16417
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 15 jan 2015 20:39

krivas schreef:Nu denk ik er zelf ook al een hele tijd aan om wielen te importeren. Maar een paar vragen blijven bij mij toch open. De naven en spaken geloof ik wel. Dat ontloopt mekaar allemaal niet zo heel veel. En als iemand mij eens het verschil kan uitleggen tussen een DT SWISS 240 en een Bitex of Novatec; heel graag. En dan doel ik op stijfheid en dergelijke. Een lagertje geloof ik ook weer wel, en is snel genoeg vervangen.

Mijn zorg ligt eerder bij de velg zelf. En dan zijn stijfheid en gewicht. Beide weet je pas als je ermee rijdt of ze op de weegschaal legt. Er zijn wel zoveel verschillende aanbieders... zucht...

En hoe zit het met de hitteopbouw en remkracht in de bergen. Ik ben absoluut niet het type slepende remmer, maar dan nog.... Ik lees wel eens verhalen van loslatende carbondelen?

Hopelijk ontvang ik hierop wat ervaringswijsheid :)
Al jouw vragen zijn op dit forum al (tot in den treure) beantwoordt hoor.

Carbon en remmen en niet slepen => kan perfect als je dat wil horen of toch maar oppassen als je dat wil horen.
Lagers kan je perfect upgraden voor relatief weinig geld als je dat al zou willen.

Brede hoge carbon velgen zijn stijf zat, zeker als je dan 24 of 28 goede spaken gebruikt.

Succes.
I know myself like no one else
Nothing to defend

krivas
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 10 sep 2010 16:48

krivas 16 jan 2015 08:27


Al jouw vragen zijn op dit forum al (tot in den treure) beantwoordt hoor.

Carbon en remmen en niet slepen => kan perfect als je dat wil horen of toch maar oppassen als je dat wil horen.
Lagers kan je perfect upgraden voor relatief weinig geld als je dat al zou willen.

Brede hoge carbon velgen zijn stijf zat, zeker als je dan 24 of 28 goede spaken gebruikt.

Succes.

Ik zou willen stellen dat mijn vragen al meermaals besproken zijn. Dat is zeker een feit, maar echte gebruikerservaringen, van mensen die al een paar keer flink een of andere berg afgestoven zijn, lees ik hier nauwelijks. Het verhaal eindigt nagenoeg altijd met de blijde boodschap dat de wielen binnen zijn, of gemonteerd zijn, maar daar houdt het jammer genoeg op.

Ook vind ik hier geen foto's of gegevens van mensen die de wielen op de weegschaal hebben gelegd. Want ik trek die opgegeven gewichten nogal in twijfel. Overigens begrijp ik ook niet waarom fabrikanten nu eens niet hun werkelijke gewicht opgeven, maar daar altijd negatief naast zitten. Zo heb ik wel eens frames gewogen die 500 gram, je leest het goed, zwaarder zijn dan opgegeven. En ja, voor de maat small...

Tom-s
Forum-lid
Berichten: 277
Lid geworden op: 27 jan 2013 10:15
Locatie: Leuven

Tom-s 16 jan 2015 09:02

In mijn ervaring zijn de velgen van Light Bicycle mooi rond (onder) het aangegeven gewicht.
Tot nu toe vier van die velgen in mijn bezit en drie van vier zitten onder het aangegeven gewicht.
Eentje zit er 20 gram boven (470 ipv 450 gram).

Carbon clinchers in het hooggebergte moet je proberen te vermijden. Alu is in dat geval de betere keus.
Meer remkracht, koelt beter, vervormd niet (minder snel) etc etc.

Edit: Ook de 4de LB velg was onder het aangegeven gewicht. 470 ipv 480 gram aangegeven.
Laatst gewijzigd door Tom-s op 16 jan 2015 16:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8910
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 16 jan 2015 09:17

Tom-s schreef:In mijn ervaring zijn de velgen van Light Bicycle mooi rond (onder) het aangegeven gewicht.
Tot nu toe vier van die velgen in mijn bezit en drie van vier zitten onder het aangegeven gewicht.
Eentje zit er 20 gram boven (470 ipv 450 gram).

Carbon clinchers in het hooggebergte moet je proberen te vermijden. Alu is in dat geval de betere keus.
Meer remkracht, koelt beter, vervormd niet (minder snel) etc etc.
Gaan we weer;)als je goede velgen hebt en normaal remt is er niks aan de hand met full carbon velgen.
Sensa GF White edition.
Cannondale Topstone 4.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27866
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 16 jan 2015 09:21

Tom-s schreef: Carbon clinchers in het hooggebergte moet je proberen te vermijden. Alu is in dat geval de betere keus.
Meer remkracht, koelt beter, vervormd niet (minder snel) etc etc.
Ah vandaar dat alle profs met alu rijden in de bergen!

Dit soort onzin wordt vooral verkondigd door mensen die zelf geen enkele ervaring hebben met carbon in de bergen. Ik heb die ervaring toevallig wel. Duizenden kilometers mee afgedaald, ook op hoge snelheden (Ventoux, Malauscène). Geen centje pijn. Ik heb zelfs wel een test gedaan op de Col d'Ornon door vanaf boven een paar km slepend omlaag te rijden; de velg werd warm, niet heet.

Met de eerste full carbon clinchers zijn inderdaad wel eens problemen geweest maar we zijn immers wel 10 jaar verder. Velgen zijn de laatste jaren stukken beter en sterker geworden.

method1.1
Forum-lid
Berichten: 251
Lid geworden op: 16 mar 2009 16:34

method1.1 16 jan 2015 09:36

havana schreef:
Tom-s schreef: Carbon clinchers in het hooggebergte moet je proberen te vermijden. Alu is in dat geval de betere keus.
Meer remkracht, koelt beter, vervormd niet (minder snel) etc etc.
Ah vandaar dat alle profs met alu rijden in de bergen!

Dit soort onzin wordt vooral verkondigd door mensen die zelf geen enkele ervaring hebben met carbon in de bergen. Ik heb die ervaring toevallig wel. Duizenden kilometers mee afgedaald, ook op hoge snelheden (Ventoux, Malauscène). Geen centje pijn. Ik heb zelfs wel een test gedaan op de Col d'Ornon door vanaf boven een paar km slepend omlaag te rijden; de velg werd warm, niet heet.

Met de eerste full carbon clinchers zijn inderdaad wel eens problemen geweest maar we zijn immers wel 10 jaar verder. Velgen zijn de laatste jaren stukken beter en sterker geworden.
Was ook aan het twijfelen en maar niet gedaan, ik ga ook naar Italië en daar zijn de cols steiler en technischer. Ik daag je uit de Zoncolan af te dalen, ik had al schrik dat mijn binnenband ging ontploffen met een alu velg. Ook in cyclo's is het lastig omdat je zelf niet je ritme kan bepalen als je in groep afdaalt. Daarom gekozen voor de alu Dura Ace wielen. Op het vlakke rijd ik wel met full carbon clincher.

En profs hoor je nooit te vergelijken met wielertoeristen ;). Qua techniek niet en qua materiaal ook niet. Als zij twijfels hebben bij hun materiaal krijgen ze een nieuw wielsetje.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27866
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 16 jan 2015 10:07

Om de Zoncolan nu als norm te nemen is wel érg overdreven vind je niet?

Verder vind ik de vergelijking met profs in dit geval juist wél relevant. Zij kunnen ieder wiel (ook alu) kiezen. Bepaalde teams zijn voor wielen niet eens afhankelijk van sponsoren. En toch kiezen ze massaal full carbon wielen, zelfs bij regen.

tommeke14
Forum-lid
Berichten: 2010
Lid geworden op: 24 okt 2008 22:57

tommeke14 16 jan 2015 10:13

havana schreef: Dit soort onzin wordt vooral verkondigd door mensen die zelf geen enkele ervaring hebben met carbon in de bergen. Ik heb die ervaring toevallig wel. Duizenden kilometers mee afgedaald, ook op hoge snelheden (Ventoux, Malauscène). Geen centje pijn. Ik heb zelfs wel een test gedaan op de Col d'Ornon door vanaf boven een paar km slepend omlaag te rijden; de velg werd warm, niet heet.
Held :D

Wel een goed punt. Ik ken ook aardig wat mensen die rijden met carbon velgen, ook koersen in de regen etc. Nooit erg negatieve ervaringen gehoord.

method1.1
Forum-lid
Berichten: 251
Lid geworden op: 16 mar 2009 16:34

method1.1 16 jan 2015 10:43

havana schreef:Om de Zoncolan nu als norm te nemen is wel érg overdreven vind je niet?

Verder vind ik de vergelijking met profs in dit geval juist wél relevant. Zij kunnen ieder wiel (ook alu) kiezen. Bepaalde teams zijn voor wielen niet eens afhankelijk van sponsoren. En toch kiezen ze massaal full carbon wielen, zelfs bij regen.
Ik bedoel maar, de Ventoux als referentie nemen is ook niet optimaal ;) . Is een gemakkelijke afdaling.

Er wordt genoeg aangehaald dat nogal wat valpartijen (in de regen) bij profs uit slechte remprestaties (en weinig oplettentheid) voortkomen. Dat profs niet op alu rijden lijkt me gewoon het feit dat carbon zo 'ingeburgerd' is. Ik denk dat als er morgen een alu velg komt met zelfde gewicht, zelfde rijeigenschappen is én beter remt, dat profs nog altijd hun carbon spul zullen verkiezen :mrgreen: .

Nu iedereen is vrij om te doen wat hij/zij wilt, een degelijke velg gaat niet zomaar falen bij een afdaling van de Ventoux natuurlijk. Er zal wel heel wat voor nodig zijn. Anderzijds moet je je ook even afvragen hoe het in je kopje gaat spelen als je afdaalt. Ik weet van men eigen dat ik elke keer als ik lang moet doorremmen zal beginnen twijfelen, dan is de fun van de afdaling ook helemaal weg. Daarom alu voor mij!

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27866
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 16 jan 2015 11:18

Punt is dat carbon bij droog weer en met de juiste blokken niet (meer) minder remt dan alu. .

method1.1
Forum-lid
Berichten: 251
Lid geworden op: 16 mar 2009 16:34

method1.1 16 jan 2015 11:24

havana schreef:Punt is dat carbon bij droog weer en met de juiste blokken niet (meer) minder remt dan alu. .
Dat punt snap ik niet, geldt alleen maar voor de mooi weer fietsers ;).

Aan de vraagsteller: Ik denk dat in dit topic al wel genoeg geschreven staat om voor jezelf uit te maken wat je verkiest. :)

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8910
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 16 jan 2015 11:27

Dus full carbon tubes met keramische remrand,licht en goede remwerking ook in de regen plakken met tape en tube met butyl binnenband.
Sensa GF White edition.
Cannondale Topstone 4.

Plaats reactie