Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Het E-Bike topic

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 6096
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 02 sep 2016 09:45

-eric- schreef:Wat betreft het 'enkel je benen te laten vallen', dat is niet het geval, je moet wel degelijk een inspanning leveren om volledige ondersteuning te krijgen. Aan de trapas zit een soort vermogensmeter die jou koppel vertaalt naar een mate van ondersteuning..
Volgens mij klopt deze niet helemaal. Er zijn bij mijn weten 2 soorten van ondersteuning.
- systemen die meer ondersteuning geven als je ook harder trapt (dat is jouw omschrijving)
- systemen die altijd maximaal ondersteunen, zolang je maar de pedalen laat ronddraaien. Voor de echte luiwammes is dit het optimale systeem
Live fast; die young. mijn blog

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 02 sep 2016 10:05

alien schreef:Precies. Ik kan me zelfs voorstellen dat het voor de volksgezondheid per saldo verlies oplevert. Wat me dan weer terugbrengt bij mijn punt dat hier geld verdiend wordt ten koste van de gemeenschap. Daar is naar mijn mening véél te weinig aandacht voor.
Geldt ook voor supermarkten die enorm veel geld verdienen met de verkoop van verborgen suiker.
rob74 schreef: Er zijn bij mijn weten 2 soorten van ondersteuning.
- systemen die meer ondersteuning geven als je ook harder trapt (dat is jouw omschrijving)
- systemen die altijd maximaal ondersteunen, zolang je maar de pedalen laat ronddraaien. Voor de echte luiwammes is dit het optimale systeem
Het is wat gecomplceerder.
De bewegingssensor op de trapas zit alleen nog op de allergoedkoopste Ebikes, bij de rest zijn er meerdere filosofieen en technieken om de ondersteuning aan te leveren,
Storingsgevoelige zooi heb ik me laten vertellen door iemend die daar goed in zit.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 02 sep 2016 11:36

-eric- schreef:Voor boodschappen geldt wel dat veel senioren nu de e-bike pakken terwijl ze anders de auto hadden gepakt.
Dat is alláng niet meer de (enige) groep die op e-bikes rondrijdt, die dingen worden volop gepusht bij mensen die anders juist de echte fiets zouden nemen. Dáár zit in deze het probleem, niet zozeer bij de groep die anders niet zou (kunnen) fietsen.
Keezx schreef:
alien schreef:Ik kan me zelfs voorstellen dat het voor de volksgezondheid per saldo verlies oplevert. Wat me dan weer terugbrengt bij mijn punt dat hier geld verdiend wordt ten koste van de gemeenschap. Daar is naar mijn mening véél te weinig aandacht voor.
Geldt ook voor supermarkten die enorm veel geld verdienen met de verkoop van verborgen suiker.
Ja, maar ik zie niet direct de correlatie met e-bikes. Overigens is er behoorlijk wat publieke aandacht voor dat specifieke probleem.
Vorsprung durch Pedantik

mont aigoual
Forum-lid
Berichten: 344
Lid geworden op: 07 jan 2012 17:45
Locatie: De Liemers

mont aigoual 02 sep 2016 11:59

alien schreef:
Precies. Ik kan me zelfs voorstellen dat het voor de volksgezondheid per saldo verlies oplevert.
Dat klopt, het menselijk lichaam is heel ingenieus. Alles wat je niet gebruikt verlies je aan functie. De enige remedie tegen functieverlies is training en dat gaat niet vanzelf en kost nu eenmaal moeite. Nu groeit een hele generatie op met "niets" doen (nog afgezien van verkeerde voeding) en de therapeuten staan klaar om je weer aan het bewegen te krijgen op kosten van de gemeenschap; therapeutisch zwemmen, therapeutisch bewegen, leefstijl interventies, etc. wordt allemaal vergoed (behalve een echte racefiets natuurlijk :)). Bij veroudering treedt met name krachtverlies op, de enige manier om dat tegen te gaan is krachttraining. Iemand die een jaar op een e-bike heeft gezeten en dan weer eens op een gewone fiets zit, zal dat zeker als zwaar ervaren. Maar ja, .... het is "de vooruitgang" en die hou je niet tegen.... ;)
Rose X-lite Four disc Di2 2018 & Mr. Big 2 29-er 2014

hayes

hayes 02 sep 2016 12:42

TumTumTum schreef:Ik ken iemand van nog geen 40 die aan een longziekte lijdt en die alleen op een e-bike kan fietsen, of niet. Deze persoon heeft ook geen auto dus een e-bike geeft hem een vorm van vrijheid gecombineerd met een beetje lichaamsbeweging. Altijd beter dan op een stinkend brommertje stappen denk ik.
Idem hier. m'n schoonbroer lijdt aan astma. Het is ofwel fietsen op een e-bike ofwel niet fietsen.
Ook zie ik op m'n woon-werk traject vooral vrijetijdsrijders op e-fietsen. Meestal 60+ers. Ik ben er vrij zeker van dat die anders gewoon niet zouden fietsen. Dus dan is elk ritje sowieso gezondheidswinst. Bovendien gaat het niet altijd over het vermogen dat ze trappen. Bewegen is altijd ok. Al is dat dan licht. Maar de fietsbeweging zal zeker ook de bloedsomloop bevorderen.

Ik zie ook wel mensen fietsen waarvan ik denk dat ze het beter niet doen, omdat de bekwaamheid en/of reflexen ontbreken. Maar dat is dan weer een andere discussie.

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 02 sep 2016 16:44

Ik stap elke ochtend eerst in de auto om mijn zoontje naar school te brengen (15 km heen en 15 km terug) hij is 7 jaar en hem al 30 km op een dag te laten fietsen is natuurlijk niet van toepassing. Maar zodra ik thuis kom trek ik mijn fietskleding aan stap een uurtje tot 1,5 uur op de fiets, weer of geen weer en rij lekker mijn koppie fris naar het werk. 'S avonds terug naar huis na een dag werken precies dezelfde mindset.. Lekker fietsen. Nu hoeft niet iedereen dit te doen. Ieder zijn ding. Maar de huidige generatie E bike rijders zijn geen mensen die voorheen met de auto naar het werk gingen. Dat deden ze altijd al op de fiets. Maar nu hebben ze ineens het licht gezien en moeten ze allemaal op de e bike omdat domweg geen inspanning meer kost. En dat meedraaien in slow motion is echt niet inspannen. Maargoed moet iedereen ook zelf weten. Maar dan mag ik ze gewoon luilakken vinden :-) soms kom je nog wel een krasse 60 plusser tegen. Die op een oudere gazelle nog lekker tegen de wind in durven te trappen. Als ik die voorbij fiets zeg ik altijd "klasse zo zonder motortje" :-)
Ik vind alle e Bikers die niet gehandicapt zijn of bijv reuma hebben onder de 60 jaar watjes. Boven de 60 krijgen ze een beetje krediet. Maar als die generatie nou eens wat minder volgevreten oud was geworden want ze hebben zonder uitzondering allemaal dikke pensen en lellend vet rond het lijf dan hadden ze nu zonder motortje kunnen trappen. Maar het allerminste respect heb ik voor jeugd op een e bike. Phffff mijn dochter van 12 heeft net een mooie meiden fiets gekregen mag ze straks elke dag 10 km heen en weer naar school mee fietsen en dan zijn er dus 2 meiden in haar klas die dichter bij school wonen en een e bike hebben gekregen. Die ouders moet je gewoon op strafkamp sturen.
Mijn schoonouders hebben ook zo'n e bike. Eerst mijn schoonvader want die man kwakkelt met zijn gezondheid. Gevolg was dat schoonmoeder met haar gewone fiets schoonvader niet meer kon bijhouden dus moest zij (vrij vitaal) ook zo'n fiets. Allemaal prima. Maar nu komt het vorige week waren ze bij ons thuis en ze stapte op de stadsfiets van mijn vrouw (stukje fietsen samen met mijn kinderen) mijn schoonmoeder kan nog amperan op eigen kracht fietsen zo zwaar vond ze het. Ze vond gewoon fietsen ineens vreselijk terwijl ze altijd ritjes maakte van 30 tot 40 km op haar toenmalige gewone fiets. Dat bevestigd ook mijn oordeel dat je lichaam gewoon lui word van zo'n fiets. Je benen draaien dan wel rond maar leveren ameperan energie output. Word het iets te zwaar? Dan een standje hoger. Je ziet ook veel mensen met hoge snelheid fietsen (tussen de 20 en 25 km/h) die in slow motion hun benen draaien. Het hele idee van, Jamaar ze fietsen tenminste toch nog ook al zit er een motor in slaat kant nog wal. Je draait alleen maar je benen rond zonder weerstand niet meer en niet minder.
Vanochtend wat harken tegen de wind in snelheid 32 km/h.. Komt me een ventje op een gifgroene e speedbike voorbij.. Ook nog glimlachend... dan heb je een verkeerde aan mij... Tandje hoger en volle bak.. Verdorie dag kreng ging best hard dik over de 35.. Beuken rammen.. Volgas met 40 km/h dat ding voorbij.. Grrr gelijk een keiharde intervaltraining van gemaakt.. 4 kilometer nog.. 40 plus kracht 4 tegen.. Hij bleef er achter, probeerde in te halen..de dood of de gladiolen dacht ik..:-)

...

Gebruikersavatar
opperhoofd
Forum-lid
Berichten: 873
Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48

Gebruikersavatar opperhoofd 02 sep 2016 19:00

Best geinig een discussie over lui door wielrenners die graag achter een ander fietsen omdat dat minder energie kost.

brekson
Forum-lid
Berichten: 1290
Lid geworden op: 27 mei 2008 15:55
Locatie: Grensstreek

brekson 02 sep 2016 20:08

RVV schreef:Komt me een ventje op een gifgroene e speedbike voorbij.. Ook nog glimlachend... dan heb je een verkeerde aan mij... Tandje hoger en volle bak.. Verdorie dag kreng ging best hard dik over de 35.. Beuken rammen.. Volgas met 40 km/h dat ding voorbij.. Grrr gelijk een keiharde intervaltraining van gemaakt.. 4 kilometer nog.. 40 plus kracht 4 tegen.. Hij bleef er achter, probeerde in te halen..de dood of de gladiolen dacht ik..:-)

...
En omdat mijn vraag hier eigenlijk over ging : heb je gekeken welke, en gevraagd of hij tevreden was over zijn gifgroene speedbike ? :roll: :roll:
Sworks Venge

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3552
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 02 sep 2016 20:23

opperhoofd schreef:Best geinig een discussie over lui door wielrenners die graag achter een ander fietsen omdat dat minder energie kost.
Lol, ik heb al wel eens in het wiel gehangen bij zo'n Stromer tegen 40-45km/h, waarbij mijn gedachten gingen van 'met zo'n e-bike kan ik het ook hoor' over 'we zoeken eigenlijk allebei meer snelheid met minder eigen vermogen' naar 'ding ziet er wel cool uit in matzwart!'.

Mijn ouders (75j oud) hebben allebei zo'n e-bike en komen er soms mee naar mij thuis (heen en terug 110km, langs de toeristische route). Fantastisch toch voor die mensen! Ik zie hier in de buurt ook geen uitwassen zoals (gezonde) kinderen die ermee naar school gaan. Maar misschien lopen we hier in de Kempen wat achter ten opzichte van de rest van de wereld.
Afbeelding

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 02 sep 2016 23:20

SqueeZer schreef:
RVV schreef: Maar als die generatie nou eens wat minder volgevreten oud was geworden want ze hebben zonder uitzondering allemaal dikke pensen en lellend vet rond het lijf dan hadden ze nu zonder motortje kunnen trappe
...
Met alle respect maar op dit stukkie wil ik toch even ingaan.

Ben zelf 37 jaar oud ex bouwvakker, altijd erg actief geleefd en sinds drie jaar terug dik boven de 100 kilo dankzij een versleten rug en de mix van cortisoneshots + plots van erg actief leven "dagen van 14 uur 6 op 7" naar niks meer kunnen .... m.a.w. 50 kg erbij op 3 jaar tijd dankzij deze mix. Buiten die DIKKE PENS kan je aan mij niet zien dat ik met kwalen rondloop.


Nooit zomaar aannemen dat iedereen met een dikke pens en lellend vet super gezond is en het aan zichzelf (vreten en zwijnen) te danken heeft. Ziekte staat niet op iemands voorhoofd geschreven. Voor de rest buiten tien minuten op men vrouw der ebike nog nooit te lui geweest om zelf te trappen en of men mij voorbijstuift of niet boeit mij ook niet, ik fiets voor mijzelf maar ken toevallig veel lotgenoten zoals ik die zichzelf letterlijk voor hun 40 ste kapot gewerkt hebben en aan wie je het niet kan zien dat ze gebreken hebben en door deze combo zoals jij het noemt "dikke pens en lellend vet" hebben. Veel van hun rijden op zo een ebike omdat dit een van de weinige dingen is die ze nog aankunnen.


En ook:
Ik vind alle e Bikers die niet gehandicapt zijn of bijv reuma hebben onder de 60 jaar watjes.


Staat niet op hun gezicht dus volgens ik jou hoor praten is je oordeel telkens geveld als je een dikke pens voorbij ziet komen.
Met alle respect, ik heb jou niet persoonlijk aangesproken. Dat ga ik ook niet doen. Bovendien zeg je zelf dat je (buiten die 10 minuten) niet te lui bent om te trappen... Dus is mijn betoog sowieso niet van toepassing op jouw persoon. En ja natuurlijk zijn er mensen die er niks aan kunnen doen dat ze veel te zwaar zijn door medicijnen. Maar daar gaaf mijn betoog helemaal niet over. Feit is dat alle e bikers die IK tegen kom nagenoeg allemaal overgewicht tot veel overgewicht hebben. En dat zijn gewoon heel veel. Van de 10 mensen die ik dagelijks tegen kom zitten er 9 op een e bike. 8 personen daarvan zijn domweg veel te zwaar. Ga nou niet beweren dat het allemaal medicijngebruikers zijn en ze er niks aan kunnen doen. Te zwaar is gewoon in 95 procent te veel vreten en te weinig bewegen. De hele nieuwe e bike generatie bevestigd dat gewoon. die hele e bike revolutie is gewoon door de fietsenindustrie door de strot gedrukt.. En mensen die voor een e bike kiezen zijn gewoon lui. En tja luie mensen worden nu eenmaal "sneller" dik. Dat is domweg een casuaal verband.

Overigens mijn eigen vrouw 45 jaar heeft al 20 jaar ernstige reuma. Krijgt elke 2 weken een spuit die 650 euro kost. Haar beperkingen ziin significant. Maar ze weigert om op een e bike te fietsen. Ze is zich als geen ander bewust dat ze elke dag moet bewegen zoals wandelen en rustig fietsen om haar ziekteproces zo lang als mogelijk is te vertragen. Om te voorkomen dat ze zwaarder word, om te voorkomen dat ze letterlijk vastgroeit (ze heeft bechterew) en omdat zelfstandig wil blijven functioneren. Ziek ziin is niet mooi ik ken als geen ander de keerzijde van de medaille. Maar je hebt wel invloed op je eigen keuzes.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 02 sep 2016 23:42

RVV schreef: Ik vind alle e Bikers die niet gehandicapt zijn of bijv reuma hebben onder de 60 jaar watjes. Boven de 60 krijgen ze een beetje krediet. Maar als die generatie nou eens wat minder volgevreten oud was geworden want ze hebben zonder uitzondering allemaal dikke pensen en lellend vet rond het lijf dan hadden ze nu zonder motortje kunnen trappen.

...
Ho vriend, ik ben 63 en heb geen dikke pens.
Ik zie veel leeftijdgenoten die 40 kilo teveel hebben, maar er zijn uitzonderingen..ik ken er redelijk wat.
Dat zijn die mannetjes die stug hun wekelijkse 3 ritjes maken in hun profoutfit.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Kilowatt
Forum-lid
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 apr 2013 12:39
Locatie: Hoge Noorden

Gebruikersavatar Kilowatt 03 sep 2016 00:14

Keezx schreef:
RVV schreef: Ik vind alle e Bikers die niet gehandicapt zijn of bijv reuma hebben onder de 60 jaar watjes. Boven de 60 krijgen ze een beetje krediet. Maar als die generatie nou eens wat minder volgevreten oud was geworden want ze hebben zonder uitzondering allemaal dikke pensen en lellend vet rond het lijf dan hadden ze nu zonder motortje kunnen trappen.

...
Ho vriend, ik ben 63 en heb geen dikke pens.
Ik zie veel leeftijdgenoten die 40 kilo teveel hebben, maar er zijn uitzonderingen..ik ken er redelijk wat.
Dat zijn die mannetjes die stug hun wekelijkse 3 ritjes maken in hun profoutfit.
Ik heb reuma en heb vanavond een scooter ingehaald en 3x een stel op e-bikes (netjes de bel gebruikt). Best knap van mezelf, shotje prednison, beetje methotrexaat op zijn tijd is lekker hoor :twisted: .
Maar zonder dollen: Een dikke pens en lebberend vet om het lijf is niet alleen ongezond, ik vind het ook een teken van overdaad en verspilling. En nee, ik ben niet de zieke medemens die vocht vasthoudt door de medicijnen aan het bashen, daar heb ik het niet over. En ook niet over de 80 plusser die alleen op deze manier nog de deur uit kan.

Af en toe lekker vreten overkomt Sonja Bakker ook wel eens, en jezelf met kerst te buiten gaan, toe maar. Het is meer het structurele overeten waar ik me druk om maak: Elke dag 500-1000 kcal boven je behoefte zitten. En dan nog de helft weggooien. Het mag allemaal wel eens wat minder. Reken maar eens uit, 20. Kg. overgewicht: Rond de 180000 kcal aan eten !

En dan, als de knieen het niet meer trekken een e-bike kopen. Wat een nonsens. Net zo decadent als liposuctie. Trainen, weerstand overwinnen, daar word je beter van ! Pak jezelf bij de lurven, kijk in de spiegel, flikker de chips het raam uit en koop een racefiets...
older Budweiser

Plaats reactie