Over smarttrainers, mancaves, ANT+ dongles, zweetdoeken en Zwiftigheden

Zwift Island, game / digitale fietswereld / indoor training

Bospaadje
Forum-lid

Bospaadje 18 dec 2017 15:26

Trainingstechnisch zal het toch wel wat uitmaken of je 250watt aan 110rpm doet of aan 50rpm?
Het eerste neigt naar cardio en het tweede naar kracht training, of mag ik dat niet zo zwart wit zien?

erikkie39
Forum-lid

erikkie39 18 dec 2017 15:45

Bospaadje schreef: 18 dec 2017 15:26 Trainingstechnisch zal het toch wel wat uitmaken of je 250watt aan 110rpm doet of aan 50rpm?
Het eerste neigt naar cardio en het tweede naar kracht training, of mag ik dat niet zo zwart wit zien?
Lijkt me wel, met minder RPM en hetzelfde vermogen lever je dus veel meer vermogen per omwenteling, met dus een hogere piekbelasting. Kost je je knieën, maar levert je wel grote spieren op ;)

Ik ben er inmiddels achter wat verschil in gevoel bepaalt, na een proefrondje op mijn Elite Direto. Met hoge snelheid op vlakke (dus grote plaat, 90RPM en 250 watt) gaat je vliegwiel heel snel, met lage snelheid (bergop, 90 rpm, 250 watt) gaat deze veel minder snel. Als je dan je benen stil houdt, val je ook veel eerder stil. Dit simuleert dus wel echt het normale fietsen, wat je met een niet-interactieve trainer dus niet hebt.
Giant Defy Advanced 2 2016
Gazelle XR4

nielsh
Forum-lid

Gebruikersavatar nielsh 19 dec 2017 00:25

erikkie39 schreef: 18 dec 2017 13:56
johan d schreef: 18 dec 2017 12:29
karluk schreef: 18 dec 2017 10:20 ja dat klopt en theoretisch gezien heb je gelijk, echter in de realiteit voelt dit toch gek en onwerkelijk op die manier. Automatische weerstand is nou net één van de grote voordelen van een smart trainer
Of je nu klimt met een cadans van 60 recht op de trapper in een laag verzet of in een hoog verzet, blijft hetzelde, zolang je de target watts maar bereikt. Het "voelt" net hetzelfde. Enige is dat je in je hoofd op een groot verzet klimt, maar tja, is dat zoveel geld waard als een smarttrainer? Voor de ene wel, de andere niet....
Noem het psychisch, maar ik merk toch echt wel het verschil of dat ik 250 watt bij 90rpm trap in een zwaar verzet (tijdrit), of hetzelfde wattage bij hetzelfde rpm een heel licht verzet (bergop). Trainingstechnisch zal het niet veel uitmaken, maar qua gevoel is dat toch wel van invloed.
Misschien is het verschil wat jij voelt ook wel het verschil door zwaartekracht bergop t.o.v. het vlakke (de tijdrit waar jij het over hebt).
Ik ben het met de vorige schrijver eens. Ik rijd ook op Zwift met een eenvoudige Elite Fluid trainer (recent model) en een powermeter op de fiets. Je hebt inderdaad niet de beleving van automatisch aangepaste weerstand. Ik zal dat even met de hand moeten doen, voor zover ik dat wil. Voor mij is indoor fietsen ook vooral een trainingsmiddel en train voornamelijk doelgericht. Voor de grotere "funfactor" is een smarttrainer aan te raden inderdaad.
Ook speelt voor mij mee dat ik de Elite meeneem naar tijdritten voor de warmingup. Dat wordt ook wat lastiger met een smarttrainer op netspanning. De behoefte verschilt per hobbyist en die stemt daar zijn koop op af.
Gek van de weg, de MTB en het gravel

NoChain
Forum-lid

NoChain 20 dec 2017 23:41

raven14 schreef: 19 nov 2016 10:31 Die P. Evers verknoeit al sinds vorige winter menige race voor de hogere categorie. Het belachelijke is dat hij uit alle uitslagen wordt gehaald omdat zijn waarden gewoon niet kunnen (met bijna 6w/kg gedurende bijna een uur heb je toch een profcontract in handen denk ik), en toch blijf volharden in de boosheid. Gisteren ook weer (ik zat ook in die race waarvan bovenstaande het gevolg is), hij neemt gewoon mensen in zijn zog mee die wel correcte (of althans haalbare) waarden hebben, maar daardoor vervalst hij wel de koers voor een ander. En wordt dus nadien niet in het resultaat opgenomen. Ach het is maar een spel, maar zijn gedrag is wel laag.

Nu het kan zijn dat iedereen zich vergist en dat hij inderdaad 50kg weegt en een FTP van meer dan 310 heeft, maar het zou me erg verbazen :?
Even deze post van november 2016 quoten ...

Ik keek vandaag toevallig naar de EVR race op Zwiftpower, ze waren 10 minuten bezig en 1 iemand stond al DSQ. Toen bedacht ik me dat ik die naam van ergens kende ... jawel, meneer Evers houdt zich dus nog altijd bezig met dezelfde praktijk.
Wat een ongelofelijk zieligaard moet je wel niet zijn als je dit 3 jaar aan een stuk doet. Misschien kunnen we allen eens vragen hoe het zit met zijn vleesetende bacterie :mrgreen:

feddesman
Forum-lid

feddesman 24 dec 2017 11:13

Wat is eigenlijk een goede training om te trainen voor lange beklimmingen (Stelvio )?Ik ben nu halverwege met de 4weeks ftp builder maar daar zitten Kleine blokjes met hoog vermogen en dan weer rust.

Heb je hier aan genoeg of zijn er betere workouts.
Specialized Diverge Axs

vincent75
Forum-lid

Gebruikersavatar vincent75 24 dec 2017 13:59

Afhankelijk van wanneer je de Stelvio opgaat. Wat ik doe is in de wintermaanden een brede, stabiele fundering te bouwen door rustige duurritjes te doen. (Zo nu en dan een ATB tochtje om enigszins explosief te blijven)
In het voorjaar begin ik met blokjes hoog vermogen.
Voor mij is een goede basisvorm uit de winter prima om het voorjaar de vorm aan te scherpen.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

tomdumotor
Forum-lid

tomdumotor 28 dec 2017 17:18

Was weer een mooie training, vooral de 7x no bluetooth zone in 45min hakten er flink in

tomdumotor
Forum-lid

tomdumotor 31 dec 2017 13:47

Hoe zit het eigenlijk met slijtage van ketting+groupset tijdens maanden trainen op de tacx?

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 31 dec 2017 15:21

tomdumotor schreef: 31 dec 2017 13:47 Hoe zit het eigenlijk met slijtage van ketting+groupset tijdens maanden trainen op de tacx?
Een stuk minder,kan toch niet vuil worden😉
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

Bospaadje
Forum-lid

Bospaadje 03 jan 2018 13:23

Ik heb nu een aantal weken erop zitten van het 4wks ftp booster programma. Aangezien ik nog regelmatig een rondje hardloop/buiten fiets of gewoon een wedstrijdje op zwift meepak, duurt mijn 4wks effectief 7wks :-).
Anders is het me ook te saai als ik eerlijk ben.

Ik heb nog geen ervaring met de groupsworkouts. Zit hier ook een bepaald schema aan vast? Of is het gewoon kijken wat er die dag op het menu staat en aansluiten?

chiapucci78
Forum-lid

chiapucci78 03 jan 2018 14:37

Bospaadje schreef: 03 jan 2018 13:23 Anders is het me ook te saai als ik eerlijk ben.
Het vergt wat discipline inderdaad. Maar combi Zwift en Spotify maken het voor mij goed te doen :like:

Binnenkort nieuwe uitbreiding voor 'London' met een nieuwe klim, Leith Hill.
https://zwiftinsider.com/leith-hill-peek/

ncornelisse
Forum-lid

ncornelisse 03 jan 2018 19:01

Binnenkort ook de andere grote uitbreiding op Watopia. Een klim van een uur. Op de weg van Road to Ruins rechtsaf naar Mount Banie. De afslag is al gemarkeerd en op Google maps kan je Mount Banie zien.

Plaats reactie