Pagina 67 van 125

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 05 sep 2014 13:59
door Soap
Ook ik overweeg om bij vervanging van m'n huidige compact 50-34 bladen naar een 38/39 - 50 over te gaan met een 12-25 ultegra achter voor de polder. Ik merk dat ik iets missen tussen het kleine en grote blad. Ben niet zo'n "stoemper", dus wil niet te snel naar groot opschakelen. (misschien zelfs naar kleine grootblad overwegen?)

Trapfrequentie is 95/100 en kruissnelheid ligt een beetje ergens tussen de 28 t/m 32 km/u.
Hoe zit het dan met de ketting lijn?

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 05 sep 2014 14:10
door JM_H
Marlon, zelf recent een 39 binnenblad gemonteerd op mijn (105) compact. Volgens mij heb ik een 11-28 cassette, maar dat durf ik zo niet met zekerheid te zeggen. Trapfrequentie en kruissnelheid komen erg overheen met die van jou.

Hier een linkje naar zo'n configuratie via de Ritzelrechner van J. Berkemeier. Ook maar een link je naar een 39,50 met 12-25 cassette: 39,50 met 12-25 cassette:.

Bij mij bevalt het prima, rij nu veel meer op het binnenblad. Heb er zelfs spijt van dat ik dit niet eerder heb gedaan.

Succes met je keuze.

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 05 sep 2014 14:14
door Soap
Heb ook een 11-28 cassette liggen, voor eventueel de bergjes, wat een toeval ;)

Dank je!

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 05 sep 2014 14:17
door loos
Soap schreef: Trapfrequentie is 95/100 en kruissnelheid ligt een beetje ergens tussen de 28 t/m 32 km/u.
Hoe zit het dan met de ketting lijn?
Goed genoeg:
http://www.gear-calculator.com/#KB=39,5 ... 099&SL=1.5

Bij een 12-27 cassette heb je wat meer overlap in het door jou gewenste snelheidsbereik, zonder dat je een gat hebt. Ik ben ervan uitgegaan dat je de buitenste twee kansjes niet gebruikt. Bovendien kun je dan ook de bergjes beter aan.
Je kunt nog spelen met de instellingen en kijken wat er dan gebeurt.

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 05 sep 2014 14:19
door Soap
Klopt, dat probeer ik inderdaad te vermijden, ook nu.
Heb trouwens een ultegra 6700 compact (10s)

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 05 sep 2014 14:28
door 53x11
RMB schreef:Hier het verschil tussen een 39 of 42 voor

Hier het verschil tussen je huidige 12-23 cassette en een 11-21 cassette. Hiermee heb je met 28-30km/h en 90rpm ook een redelijk mooie kettinglijn op de 39.
Hip tooltje

Een 11-23 cassette is ideaal voor het polderwerk (zeker als je ook nog wedstrijdjes wilt rijden), maar cassettes met een 11 zijn vaak duur (iig bij campa). Liever wissel ik tussen 34 en 42 met het binnenblad (berg vs polder), dan kan ik ketting + 12-25 (11 spd) cassette gewoon laten zitten.

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 13 sep 2014 19:54
door Intenso85
Vraagje: ik heb een fiets met shimano 105 triple. Kan je de triple gewoon vervangen door een dubbel of compact? Of moet ik de shifters dan ook vervangen? Ik heb achter een 10 speed cassette.

Alvast bedankt!

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 13 sep 2014 20:36
door havana
Shifters kun je houden. Voorderailleur wel vervangen.

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 14 sep 2014 00:06
door Intenso85
Duidelijk. Elke derailleur van shimano gaat passen toch? Ik heb de 5700 groep.

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 27 sep 2014 23:01
door Locomotief
Ik ben overgeschakeld van triple naar compact. Ik ben er tevreden over maar moet toegeven dat mijn gemiddelde cadans hierdoor van 90 naar 80 is teruggelopen wat eigenlijk nadelig is.

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 28 sep 2014 07:36
door Wolfhound32
Dan fiets je niet in het juiste verzet. Dat is dus een kwestie van het juiste verzet zoeken en niet je kettingstand van de triple kopiƫren naar de compact.

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 19 okt 2014 19:06
door Stefaan
Inmiddels ben ik op de Moozes ook over op compact. Ik heb er lang aan moeten wennen maar zou nu niet meer anders willen. Als ik op mijn oude Gios-Torino met een klassieke dubbel rijd kan ik me niet voorstellen dat het vroeger de standaard was. Mijn trapfrequentie is nu hoger dan voorheen.