Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het grote Tour 2010 Topic!

sharkman113
Forum-lid HC

sharkman113 24 jul 2010 21:14

Vindt ze beide redelijk kleurloos (niet dat dat er wat toe doet) maar de meest complete (nu nog) renner heeft gewonnen. Ben overigens van mening ben dat een echte winnaar ook een fatsoenlijke ploeg moet hebben om hem te ondersteunen en daar ontbrak het Andy in de bergen volledig aan.
Overigens vond ik vandaag Menchov (nog zo'n volkomen kleurloos) er heel ver bovenuit steken en als Cancellara de boel niet had. stilgelegd.... (enz....).
Volgend jaar mag Andy zijn progressie nogmaals aantonen.

dc
Forum-lid

dc 24 jul 2010 22:12

Ik mis Hinault. Verdorie dan nog liever Lance dan deze onzin.

Wielrennen ging om profiteren, drama, vallen, pech, bedriegen, bluffen, stelen en medogenloosheid.

Supergrover
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Supergrover 24 jul 2010 22:56

smoothz schreef:
Terechte winnaar die contador is een kleurloos figuur die geen etappe heeft gewonnen en alleen geprofiteerd heeft van de ellende van anderen. Een winnaar hoort te domineren in een ronde en dat heeft hij geen moment gedaan, in mijn ogen een onterechte winnaar.

de rest heeft gewoon niet hard genoeg gereden, simpel....
"nat hout brandt niet!! "

Bianchi via Nirone 7

madhill
Forum-lid

madhill 24 jul 2010 23:35

thomwittendorp schreef:het verschil is wel toevallig die 39 seconden die andy verloor toen hij met zij ketting zat te kloten
dat moet zuur zijn

Hoeveel had Andy ook alweer gewonnen bij het stilleggen van de etappe door Riis/Cancellara?
Toen Menchov viel in de laatste tijdrit van de Giro van vorig jaar had hij ook kunnen verliezen door domme pech.
Mooi lesje voor Schleck en Saxo. Niet meer zo schijnheilig doen en gewoon doorkoersen dan hebben we weer een wedstrijd. Verheug me op de Giro van volgend jaar, de tour en dat hele circus komen op de tweede plaats. Strijd wil ik zien i.p.v. gecontroleerde etappes waardoor zo'n tour helemaal doodbloedt.
Pinarello FP6, Campa SR titanium, Shamal Ultra

eelcoz

eelcoz 25 jul 2010 00:09

Stel dat Andy die 39 seconden niet had verloren en ze samen naar de finish waren gereden. Dan was het verschil dus nog steeds 31 seconden in het voordeel van Andy geweest. Misschien had Contador dan afgelopen donderdag wel vol aangevallen en misschien was dat wel gelukt. In dat geval had Andy op een grotere achterstand dan 39 seconden gestaan. Met andere woorden, je kunt helemaal niet zo simpel stellen dat 'als Contador gewacht had', ze gelijk gestaan zouden hebben in het klassement.

Wat mij betreft is Contador gewoon de terechte winnaar. Jammer dat hij geen etappe heeft gewonnen, maar als niemand je er in de bergen af kan rijden en je net iets beter in de tijdrit bent dan je directe concurrenten (uitgezonderd Mentsjov) ben je gewoon de beste. Dat het niet echt sprankelend was is misschien zo, maar dat hebben we al zo vaak gezien in het verleden (de Touroverwinningen van Indurain heb ik als tiener meegemaakt, maar voor zover ik me herinner waren dat ook saaie en zakelijke overwinningen). Zoals ik al eerder heb aangegeven vind ik de bergetappes gewoon teleurstellend de laatste jaren, mede vanwege het parcours. Er zat dit jaar trouwens wel veel spektakel in de rest van de Tour (Ardennen, kasseien etc.).

sprintbom
Forum-lid

sprintbom 25 jul 2010 00:10

Enkele bedenkingen

Dat Cavendish tot vandaag 4 ritten wint en weer de groene trui niet zal winnen.

Dat het peloton in Spa had door gereden misschien nu Menchov de Ronde had gewonnen.

Dat ge in een afsluitende tijdrit 71° (Jurgen VAN DEN BROECK) en 109° (Robert GESINK) eindigt en toch in Parijs aankomt als 5° en 6° in het eindklassement.

Toch enkele dingen om over na te denken.

Toch aan alle renners die Parijs hebben gehaald een dikke proficiat!

gijs01
Forum-lid

gijs01 25 jul 2010 01:53

De top 10 had veel meer tegenwind, dat relativeert de uitslag van de tijdrit. Wel ben ik het met je eens dat een tour met 2 lange tijdritten de top 10 van Gesink en vd Broek onzeker had gemaakt
Camerig is prachtig!

madhill
Forum-lid

madhill 25 jul 2010 02:33

eelcoz schreef:Stel dat Andy die 39 seconden niet had verloren en ze samen naar de finish waren gereden. Dan was het verschil dus nog steeds 31 seconden in het voordeel van Andy geweest. Misschien had Contador dan afgelopen donderdag wel vol aangevallen en misschien was dat wel gelukt. In dat geval had Andy op een grotere achterstand dan 39 seconden gestaan. Met andere woorden, je kunt helemaal niet zo simpel stellen dat 'als Contador gewacht had', ze gelijk gestaan zouden hebben in het klassement.

Wat mij betreft is Contador gewoon de terechte winnaar. Jammer dat hij geen etappe heeft gewonnen, maar als niemand je er in de bergen af kan rijden en je net iets beter in de tijdrit bent dan je directe concurrenten (uitgezonderd Mentsjov) ben je gewoon de beste. Dat het niet echt sprankelend was is misschien zo, maar dat hebben we al zo vaak gezien in het verleden (de Touroverwinningen van Indurain heb ik als tiener meegemaakt, maar voor zover ik me herinner waren dat ook saaie en zakelijke overwinningen). Zoals ik al eerder heb aangegeven vind ik de bergetappes gewoon teleurstellend de laatste jaren, mede vanwege het parcours. Er zat dit jaar trouwens wel veel spektakel in de rest van de Tour (Ardennen, kasseien etc.).

Contador had makkelijk de etappe gewonnen die hij aan Schleck kado heeft gedaan. Mooi gebaar als goedmakertje maar voor mij niet nodig.
Hinault en Zoetemelk waren ooit eens in de etappe naar Parijs weg gereden. Hinault won de sprint ondanks dat hij in het geel reed en die dag de tour won. Zo zou het uitgevochten moeten worden. Geen kado's gewoon strijd leveren.
Pinarello FP6, Campa SR titanium, Shamal Ultra

lvgh
Forum-lid HC

lvgh 25 jul 2010 02:45

Sharkman 1 schreef:Vindt ze beide redelijk kleurloos (niet dat dat er wat toe doet) maar de meest complete (nu nog) renner heeft gewonnen. Ben overigens van mening ben dat een echte winnaar ook een fatsoenlijke ploeg moet hebben om hem te ondersteunen en daar ontbrak het Andy in de bergen volledig aan.
Overigens vond ik vandaag Menchov (nog zo'n volkomen kleurloos) er heel ver bovenuit steken en als Cancellara de boel niet had. stilgelegd.... (enz....).
Je bedoelt de wind? :p

Behalve dat Rabo met twee man die dag nooit maar dan ook nooit de blokken van Shack, Astana en Liquigas op achterstand had kunnen houden, waren Contador en Schleck natuurlijk nooit in Menchovs wiel gaan zitten pokeren in alle bergetappes maar hadden ze hem gewoon een paar minuten extra aan de broek gesmeerd.

Al die rekensommetjes werken niet want elke dag wordt de Tour verreden met het klassement van die dag. Etappe-uitslagen zijn geen onafhankelijke gebeurtenissen. Hetzelfde geldt voor alle speculaties over Tours waarin bonificaties zijn uitgedeeld enz. Daarom heeft Leipheimer ook niet "eigenlijk" de Vuelta van 2008 gewonnen en Evans niet "eigenlijk" de Tour van 2007.

dj
Forum-lid

dj 25 jul 2010 04:20

ook maar een paar gedachtes:
- de Tour is saai vergeleken met de Giro??? Volgens mij hebben we dit jaar een uiterst aantrekkelijke race gezien die tot op het laatst spannend was. Heel veel mensen hebben vandaag, één dag voor Parijs nog even gedacht dat het geel nog een keer van eigenaar ging wisselen. Contador was dit jaar misschien niet vreselijk dominant maar wel gewoon de sterkste en meest constante - en op de Tourmalet had hij inderdaad kunnen winnen. Dat de Giro meer (gekke) strijd oplevert komt natuurlijk ook omdat enkele van de beste klassementsrenners uit de TdF niet meedoen, en omdat veel ploegen - die door hun Protour status verplicht zijn mee te doen aan de Giro maar er anders misschien niet eens geweest waren - deze koers gebruiken om renners zonder ronde-ervaring aan dit werk te laten proeven. Wie won de Giro ook al weer toen Astana niet naar de Tour mocht? Ik heb genoten van de Giro, maar om te zeggen dat het een betere wedstrijd is...voor de neutrale toeschouwer misschien, maar de Tour is toch echt het hoogste podium waar het ronderennen betreft.
- Waarom, naast de witte trui, niet ook een grijze trui voor de beste 35+ klassementsrenner?
- wachten na pech? Ik ben toevallig nog eens aan het bladeren in het door vele forumleden geprezen en af en toe graag geciteerde 'De Renner' van Krabbé...
"Als je een vijand op de grond ziet liggen, wat is dan je meest natuurlijke reactie? Hem op de been helpen.
Bij wielrennen schop je hem dood."
niet miepen dus.
- En dit is waar Contador de eerste, beslissende tik uitdeelde - Andy was bij voorbaat kansloos.
http://www.youtube.com/watch?v=30bsHmVUdVg

dc
Forum-lid

dc 25 jul 2010 10:08

Gijs01 schreef:De top 10 had veel meer tegenwind, dat relativeert de uitslag van de tijdrit. Wel ben ik het met je eens dat een tour met 2 lange tijdritten de top 10 van Gesink en vd Broek onzeker had gemaakt

Voor Gesink wel, maar Van den Broeck presteerde gewoon ondermaats. Hij is een erg goede tijdrijder.

michael2757
Forum-lid

michael2757 25 jul 2010 12:24

En dan hebben we het ook nog niet over de rit dat saxo meende het peleton plat te moeten leggen omdat de schleckjes op het asfalt lagen, Contador is vriendelijk geweest door te wachten, anders had het overgebleven Schleckje het wel helemaal kunnen schudden.
Ga toch fietsen...

Plaats reactie