Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 13 mei 2013 20:16

Ik ben het ten dele eens met rob. Het niet herinneren van alle grote jongens in het NL wielrennen, het niets doen in het buitenland of het juist wel iets doen in Spanje (de doofpot zo groot mogelijk maken) frustreert mij. Net als het beschermen van alle andere sporten. Of als er bij de WK schaatsen 2 dagen na afloop ineens naar buiten komt dat de Russen wisten dat er geen bloedcontrole mogelijk was tijdens het toernooi (en prompt veel medailles pakten).
En ja, het steekt als ik weer de zoveelste katoesha-overwinning zie, maar toch kan ik het niet helemaal loslaten. Dope werkt niet tegen mentale zwakheid (wiggo) en dan wordt koers toch weer interessant. Maar ik kan niet wachten op de dag dat er ineens wél een sluitende dopingcontrole is....
Less is bore

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 13 mei 2013 21:36

'k ben dikwijls (maar telkens net zoals hij steeds correct gebleven) met hem( Timo dus) in discussie gegaan, 'k vind het wel echt spijtig dat hij niet meer op het forum aanwezig is.
Hoewel hij en sommigen ( nietwaar elefantino) hun beschuldigingen in de toekomst misschien wel waar zou kunnen blijken, zijn er voor mij bepaalde principes waar je niet van afwijkt:
- onschuldig tot het tegendeel bewezen is bvb en daar is 95% zeker niet voldoende in.
- je kunt de enen niet veroordelen voor fouten van anderen,
- e. d.

en daar liep het soms wel eens fout
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 13 mei 2013 22:56

Op de rest reageer ik later wel maar ik las zonet volgende bericht welk terdege in dit Topic behoort:

Oud-wielrenner Philippe Gaumont is overleden

Hoe erg ook zijn zonden, hij leidde een normaal leven los van zijn onstuimige verleden waarin hij VdB meesleepte.
Wie herinnert zich niet de val van Gaumont in die bocht op de Paddestraat in de Ronde van Vlaanderen 1999 waar hij de nacht ervoor een feestje had gebouwd in een bordeel en onder invloed van o.a. Stilnox.

Ik heb ooit eerder gezegd dat ik graag zijn boek zou lezen (Prisonnier du dopage) maar aangezien het alleen in het Frans is verschenen en mijn Frans op zijn zachtst gezegd erg slecht is.....

Alleen door die verhalen te lezen kun je begrijpen hoe doping te voorkomen al kun je mensen niet tegen zichzelf beschermen. Excessen zullen er blijven en gekken genoeg om gevaarlijke en onopspoorbare middelen te gaan gebruiken dat houdt niets of niemand tegen.
Waar grote belangen spelen zullen altijd valsspelers zijn en die zijn altijd de controles voor. Het zijn de organisaties van grote ronden en de UCI die hier grote steken laten vallen.

Toch een triest verhaal dat van Gaumont maar zo zijn er zo velen.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

mao
Forum-lid HC

Gebruikersavatar mao 14 mei 2013 00:03

@ Timo kom gezellig terug, jou mening word ( in ieder geval door mij ) gewaardeerd , ondanks onze menings verschillen.
Als de Katoesha jongens weer eens de dakpannen van het dak rijden moet ik toch aan jou ( opbouwende mening ) denken.

Gastheerg
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 14 mei 2013 07:45

zorroi schreef:Wie herinnert zich niet de val van Gaumont in die bocht op de Paddestraat in de Ronde van Vlaanderen 1999
Nog meer zijn val in het Bos van Wallers waar hij zijn dijbeen brak. Dan moet je echt wel een doodsmak maken! Wel triest want veel te jong.

Overigens zijn er wat tegenstrijdige berichten of hij al dood is. Hij is als wel sinds eind april in coma.

mrcoffee
Forum-lid

Gebruikersavatar mrcoffee 14 mei 2013 08:42

Gastheerg schreef:
zorroi schreef:Wie herinnert zich niet de val van Gaumont in die bocht op de Paddestraat in de Ronde van Vlaanderen 1999
Nog meer zijn val in het Bos van Wallers waar hij zijn dijbeen brak. Dan moet je echt wel een doodsmak maken! Wel triest want veel te jong.

Overigens zijn er wat tegenstrijdige berichten of hij al dood is. Hij is als wel sinds eind april in coma.
Het blijft ongelofelijk triest maar het is een waarschuwing die voor veel renners en andere topsporters aan dovenmansoren is gericht.

Hij kwam ook nog uitgebreid aan bod in de Sporza documantaire over VDB als boezemvriend. Hij wijdt Frankie in in de wereld van drugs en doping die bij beiden tot een amfetamine en stilnox verslaving leidt. De overigens indrukwekkende docu is vast nog op Youtube terug te vinden.
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

phil
Forum-lid

phil 14 mei 2013 09:05

Hier een stuk uit de befaamde docu:

http://www.sporza.be/cm/sporza/videozon ... denbroucke

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 14 mei 2013 09:15

Gastheerg schreef: Overigens zijn er wat tegenstrijdige berichten of hij al dood is. Hij is als wel sinds eind april in coma.
Ja, ik lees het net ook. Beetje vreemd dat sommige kranten/web sites vermelden dat hij dood is en anderen dat hij idd in coma en hersendood zou zijn.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 14 mei 2013 09:50

In het boek van Millar kwam Gaumont niet alleen als dopinggebruiker naar voren maar toch vooral als iemand die in gedrag en drugsgebruik absoluut geen maat kon houden. Tragisch dat hij zo aan zijn eind is gekomen.

Iemand die zijn boek gelezen heeft?
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

gede
Forum-lid

gede 14 mei 2013 10:11

fiedoo schreef:'k ben dikwijls (maar telkens net zoals hij steeds correct gebleven) met hem( Timo dus) in discussie gegaan, 'k vind het wel echt spijtig dat hij niet meer op het forum aanwezig is.
Hoewel hij en sommigen ( nietwaar elefantino) hun beschuldigingen in de toekomst misschien wel waar zou kunnen blijken, zijn er voor mij bepaalde principes waar je niet van afwijkt:
- onschuldig tot het tegendeel bewezen is bvb en daar is 95% zeker niet voldoende in.
- je kunt de enen niet veroordelen voor fouten van anderen,
- e. d.

en daar liep het soms wel eens fout
En ik moet zeggen dat ik me daar persoonlijk vaak aan gestoord heb. Het moeilijke daaraan is, dat hij (Timo) in grote lijnen hoogstwaarschijnlijk gelijk heeft en dat er nog altijd vrij massaal allerlei middelen en methodes in omloop zijn, maar het gaat mij daar veel te ver om individu's na een grote prestatie te gaan beschuldigen met alleen maar vermoedens i.v.m. de omgeving van de renner.

Het grondprincipe dat in onze rechtstaten wordt gehanteerd dat iedereen onschuldig is tot men het tegendeel kan bewijzen, zou gerespecteerd moeten worden. Als je dat niet doet en wild om je heen stampt, krijg je vroeg of laat zelf het deksel op je eigen neus. Dat is wat er hier op het forum is misgelopen naar mijn mening.

Ik leef nog steeds in de hoop dat er renners tussen zitten die het goed menen met hun sport, en met zichzelf en daarom blijf ik kijken en daarom vind ik het niet fair om bij elke winnaar naar het apothekerskastje te verwijzen... Zij die 365 dagen per jaar voor de sport leven en clean vechten tegen een aantal valsspelers, verdienen tot nader order nog altijd mijn respect en hoeven niet mee over de kam gescheerd te worden.

tennisser
Forum-lid

tennisser 14 mei 2013 13:49

53x11 schreef:..., maar persoonlijk heb ik niet of nauwelijks minder bewondering voor een prestatie-met-doping dan voor een "schone" prestatie. Sport impliceert voor mij niet per definitie geen doping gebruiken. (...)
Zo da's een vrij boude uitspraak. Wat ik me dan afvraag: heb je deze mening alleen t.a.v. sport (kijken), of houd je er een vergelijkbare houding op na in je dagelijks leven?

tennisser
Forum-lid

tennisser 14 mei 2013 13:52

zorroi schreef:
Gastheerg schreef: Overigens zijn er wat tegenstrijdige berichten of hij al dood is. Hij is als wel sinds eind april in coma.
Ja, ik lees het net ook. Beetje vreemd dat sommige kranten/web sites vermelden dat hij dood is en anderen dat hij idd in coma en hersendood zou zijn.
Veel meer 'dood' dan hersendood kun je niet worden...

Plaats reactie