Tubes for Dummies
-
- Forum-lid
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 18 jul 2014 13:57
Ik heb nu 2 vittoria corsa evo sc tubes die helaas veel te snel lek zijn gereden. De ene na 150 km de ander na ongeveer 800. Bij beide is het gat zo groot dat dit niet op te lossen is met Doc Blue of iets dergelijks.
Zijn deze tubes nog te repareren?
Kun je dit ergens laten doen? Ik heb op dit forum gezocht en er was voorheen een bedrijfje die dit deed, maar dat bestaat niet meer.
Of is dit ook makkelijk/realistisch/het waard om dit zelf te doen??
Zijn deze tubes nog te repareren?
Kun je dit ergens laten doen? Ik heb op dit forum gezocht en er was voorheen een bedrijfje die dit deed, maar dat bestaat niet meer.
Of is dit ook makkelijk/realistisch/het waard om dit zelf te doen??
- Serge du Temps
- Forum-lid
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 09 sep 2013 22:49
Heb een setje Campa Pista wielen waarvan ik de tubes wil vervangen. Wat raden jullie om te gebruiken op de baan? Zoek een diamant profiel.
Zijn de Vittoria Pista CS ok? Zijn een stuk goedkoper als de Pista Evo.
Of wellicht Veloflex Corsa's?
Zijn de Vittoria Pista CS ok? Zijn een stuk goedkoper als de Pista Evo.
Of wellicht Veloflex Corsa's?
Ben super tevreden over mijn (eerste generatie) conti sonderklasse. Volgens velen ook de beste baantubes die er zijn. Kost wel een fortuin (€90 per tube men ik), en de eerste generatie is bijna nergens meer te krijgen. Helaas schijnt de nieuwe serie vrij slecht te zijn. Zou wel voor diamant profiel gaan. Vittoria zou nu mijn eerste keus zijn geloof ik.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4217
- Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43
Vandaag zo verstandig geweest om de serviceweg naast het stuwmeer La Gileppe op te nemen in de route. En dat terwijl ik zelf nog vooraf zei dat we die weg beter links konden laten liggen omdat daar altijd wel iemand lek heeft.
Vandaag was ik aan de beurt en mijn Veloflex tube die nog geen 1500km had gelopen ging eraan. Een scherp stukje lijsteen had de schade veroorzaakt.
Dit werd dus mijn tweede reparatie met pitstop. Maar het gat leek te groot, het schuim spoot eruit.
Even gewacht en toch bleek de band druk te houden, in ieder geval genoeg om de klim naar de Baraque Michel te kunnen rijden. Boven nog eens gekeken en de band leek zo een 6 bar te hebben dus met die druk maar afgedaald richting Eupen. Maar tijdens de afdaling reed ik door een gat en spontaan begon de band te lekken om vervolgens 10 seconden later weer te stoppen. Toch maar doorgereden maar onder had ik nog maar een bar of 3 over, er lekte wel niets meer.
Omdat ik ver van huis was en niet graag met een ongelijmde reserve tube naar hus reed ging ik maar bijpompen. Maar zodra er veel druk in de band kwam begon de latex er weer uit te komen.
In de veronderstelling dat die latex opdroogt heb ik toen op de buiten band, op het loopvlak een Topeak superpatch geplakt. Ik dacht dat die de latex tijdelijk kon tegenhouden zodat het uithardde. Even gepauzeerd bij de lokale bakker/koffiebar en daarna vertrokken. De patch zat er nog op en de band had nog druk. Ik verwachtte dat die patch er na 500 meter wel vanaf zou zijn. Maar na 65 km naar huis rijden met meerdere beklimmingen, afdalingen en zeiknat wegdek zat thuis de patch er nog steeds op. Zo een stickertje voor binnenbanden te plakken werkt dus onder bepaalde voorwaarden ook voor tubes en blijft zelfs op het loopvlak intact.
Vandaag was ik aan de beurt en mijn Veloflex tube die nog geen 1500km had gelopen ging eraan. Een scherp stukje lijsteen had de schade veroorzaakt.
Dit werd dus mijn tweede reparatie met pitstop. Maar het gat leek te groot, het schuim spoot eruit.
Even gewacht en toch bleek de band druk te houden, in ieder geval genoeg om de klim naar de Baraque Michel te kunnen rijden. Boven nog eens gekeken en de band leek zo een 6 bar te hebben dus met die druk maar afgedaald richting Eupen. Maar tijdens de afdaling reed ik door een gat en spontaan begon de band te lekken om vervolgens 10 seconden later weer te stoppen. Toch maar doorgereden maar onder had ik nog maar een bar of 3 over, er lekte wel niets meer.
Omdat ik ver van huis was en niet graag met een ongelijmde reserve tube naar hus reed ging ik maar bijpompen. Maar zodra er veel druk in de band kwam begon de latex er weer uit te komen.
In de veronderstelling dat die latex opdroogt heb ik toen op de buiten band, op het loopvlak een Topeak superpatch geplakt. Ik dacht dat die de latex tijdelijk kon tegenhouden zodat het uithardde. Even gepauzeerd bij de lokale bakker/koffiebar en daarna vertrokken. De patch zat er nog op en de band had nog druk. Ik verwachtte dat die patch er na 500 meter wel vanaf zou zijn. Maar na 65 km naar huis rijden met meerdere beklimmingen, afdalingen en zeiknat wegdek zat thuis de patch er nog steeds op. Zo een stickertje voor binnenbanden te plakken werkt dus onder bepaalde voorwaarden ook voor tubes en blijft zelfs op het loopvlak intact.
Als je een ongelijmde tube meeneemt dan neem je toch ook een rolletje dubbelzijdige tape mee om je tube er op te leggen anders heeft het toch geen zin een ongelijmde tube mee te nemen.
Klein tubetje seconden lijm kan ook wonderen doen.
Klein tubetje seconden lijm kan ook wonderen doen.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.
- Serge du Temps
- Forum-lid
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 09 sep 2013 22:49
Ga denk ik ook voor Vittoria's, de Pista Evo ook gelijk dan maar.53x11 schreef:Ben super tevreden over mijn (eerste generatie) conti sonderklasse. Volgens velen ook de beste baantubes die er zijn. Kost wel een fortuin (€90 per tube men ik), en de eerste generatie is bijna nergens meer te krijgen. Helaas schijnt de nieuwe serie vrij slecht te zijn. Zou wel voor diamant profiel gaan. Vittoria zou nu mijn eerste keus zijn geloof ik.
Nu alleen de lijmresten verwijderen. Gebruik nu wasbenzine, maar gaat alsnog lastig. Iemand tips?
Ik heb nu de Vittoria - Pista Evo CS gemonteerd. Dit is een erg goede band.53x11 schreef:Ben super tevreden over mijn (eerste generatie) conti sonderklasse. Volgens velen ook de beste baantubes die er zijn. Kost wel een fortuin (€90 per tube men ik), en de eerste generatie is bijna nergens meer te krijgen. Helaas schijnt de nieuwe serie vrij slecht te zijn. Zou wel voor diamant profiel gaan. Vittoria zou nu mijn eerste keus zijn geloof ik.
Hoe is de grip van deze band? Ik merkte bij de Sonderklasse tubes dat ik een paar km/u langzamer door de bochten kon rijden zonder het gevoel te hebben weg te glijden, in vergelijking met mijn simpele Vittoria pista trainingstubes. Ik vrees namelijk dat mijn tubes na een aantal jaar gebruik ook wel aan vervanging toe zijn... (gelukkig slijt materiaal op de baan nauwelijks, maar toch)
@Serge: aceton wordt vaak genoemd. Al kreeg ik daar laatst mijn velgen ook maar moeizaam mee schoon en heb ik uiteindelijk alleen de ergste lijmresten weggehaald. Omdat tubelijm contactlijm is, is het niet heel erg als er wat lijm blijft zitten. Die gaat gewoon weer plakken (als het dezelfde lijm is wel tenminste)
@Serge: aceton wordt vaak genoemd. Al kreeg ik daar laatst mijn velgen ook maar moeizaam mee schoon en heb ik uiteindelijk alleen de ergste lijmresten weggehaald. Omdat tubelijm contactlijm is, is het niet heel erg als er wat lijm blijft zitten. Die gaat gewoon weer plakken (als het dezelfde lijm is wel tenminste)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
- Serge du Temps
- Forum-lid
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 09 sep 2013 22:49
Gebruik nu HG stickerverwijderaar en daarna wasbenzine. Is even wat werk, maar kan hiermee wel alle lijm verwijderen.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4217
- Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43
Hebben mensen hier ervaring met het gebruik van 24 en 25mm tubes op Campa Bora, met name de Conti Competition of Force? Ik vraag me af ik het comfort voordeel van de Veloflex niet gelijk kan krijgen door een iets dikkere tube en daarmee een tube krijg die toch iets slijtvaster en lekbestendiger is.
Sticker verwijderaar en lampenolie samen icm huishoudsponsje z'n gele met ruwe groene kant wordt het vloeibaarder beetje rond wrijven even laten intrekken en de lijm verwijderd makkelijk.Serge du Temps schreef:Gebruik nu HG stickerverwijderaar en daarna wasbenzine. Is even wat werk, maar kan hiermee wel alle lijm verwijderen.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.