Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

FAQ Campagnolo-Shimano-SRAM

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 20 jan 2018 12:54

De beste “Shimano” remblokken worden gemaakt door Swissstop en Koolstop. Staat ook nog eens lekker kek, die rode, groene of blauwe blokken.
Vorsprung durch Pedantik

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40213
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 20 jan 2018 14:23

Welke moet je dan hebben van Swiss of Koolstop voor alu?
Ik ben Campa gewend en daar gaat gewoon goede campa-blokken in.
Less is bore

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 21 jan 2018 16:35

Ik ga je echt niet aan je handje meenemen naar de winkel om ze aan te wijzen, hoor. Als je het makkelijk wilt houden, vraag je je plaatselijke fietsenboer om Shimano-blokkies, dan verkoopt-ie je vast wel iets dat past.

En anders: www.swissstop.com of www.koolstop.com
Vorsprung durch Pedantik

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4338
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 21 jan 2018 17:37

Er is m.i. geen enkele reden om van de originele shimano blokken af te wijken. Die remmen uitstekend. Het verschil tussen de C3 en C4 variant wil me helaas niet duidelijk worden.

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 09 feb 2018 22:27

Originele Shimano remmen zijn zodanig krachtig dat het mij niet uitmaakt welke rubbers ik gebruik.
C2 c3 c4 zijn allemaal identiek van vorm en prima. Alleen de samenstelling van het rubber is anders.

Met minder krachtige remmen viel het echt op dat de c4 rubbers meer grip hadden dan de c2 rubbers en ik minder hard in de remgrepen hoefde te knijpen. Zal toch wel net wat andere samenstelling zijn. Maar met voldoende stevige remmen merk je het verschil niet of nauwelijks.

Gebruikersavatar
Wolfhound32
Forum-lid
Berichten: 1861
Lid geworden op: 13 nov 2013 07:06
Locatie: Dronten

Gebruikersavatar Wolfhound32 10 feb 2018 09:05

Ik rijd met een Rival 50/34-crank van SRAM. Ik heb de 34 vervangen voor een 38 (ook van SRAM) maar dat schakelde ruk. Integenstelling tot een 50 en 52/39 combinatie bij mijn Shimano 105-5700. Die doet het feilloos.
Nou wil ik een 52/36 van SRAM aanschaffen. Dan opnieuw de 36 vervangen voor de 38. Heeft iemand ervaring met een 52/38 configuratie van SRAM?
Werkt dat of laat ik lekker die 36 zitten?
__________________
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4390
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 10 feb 2018 09:22

Wolfhound32 schreef: 10 feb 2018 09:05 Ik rijd met een Rival 50/34-crank van SRAM. Ik heb de 34 vervangen voor een 38 (ook van SRAM) maar dat schakelde ruk. Integenstelling tot een 50 en 52/39 combinatie bij mijn Shimano 105-5700. Die doet het feilloos.
Nou wil ik een 52/36 van SRAM aanschaffen. Dan opnieuw de 36 vervangen voor de 38. Heeft iemand ervaring met een 52/38 configuratie van SRAM?
Werkt dat of laat ik lekker die 36 zitten?
Wat bedoel je met "schakelde ruk"?
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Gebruikersavatar
Wolfhound32
Forum-lid
Berichten: 1861
Lid geworden op: 13 nov 2013 07:06
Locatie: Dronten

Gebruikersavatar Wolfhound32 10 feb 2018 11:03

De ketting viel geregeld tussen de beide bladen in. M.a.w. de ketting viel niet mooi op de 38. Waarschijnlijk is het buitenbad zo gefreesd dat hij mooi op een 34 glijdt, maar niet op een andere vertanding. Bij Shimano heb je daar schijnbaar minder last van.
__________________
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4390
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 10 feb 2018 11:45

Wolfhound32 schreef: 10 feb 2018 11:03 De ketting viel geregeld tussen de beide bladen in. M.a.w. de ketting viel niet mooi op de 38. Waarschijnlijk is het buitenbad zo gefreesd dat hij mooi op een 34 glijdt, maar niet op een andere vertanding. Bij Shimano heb je daar schijnbaar minder last van.
Bij mij werd dit probleem opgelost om een 38 van Sram te monteren. Zit het binnenblad wel goed?

50-38 met originele Sram bladen moet werken is mijn ervaring.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Gebruikersavatar
Wolfhound32
Forum-lid
Berichten: 1861
Lid geworden op: 13 nov 2013 07:06
Locatie: Dronten

Gebruikersavatar Wolfhound32 10 feb 2018 11:50

Beide bladen zijn van SRAM. Dat is dus het probleem niet. Als het wel zou moeten werken, zal 52/38 normaliter beter moeten functioneren dan 50/38. In dat geval probeer ik het gewoon weer bij de nieuwe crank. Tenzij er hier nog iemand aangeeft dat het zinloos is. In dat geval bespaar ok me de moeite van het wisselen.
__________________
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1500
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 10 feb 2018 13:10

Sram geeft ook aan dat de blad combinaties zijn,
52-36
53-39
50-34

Ik twijfelde ook. Dus sinds vorig seizoen miche bladen op mn fiets.
De originele zijn wel fijner ik zou graag 50-36 rijden.

JayKay.1
Forum-lid
Berichten: 160
Lid geworden op: 03 mei 2014 16:37

JayKay.1 10 feb 2018 15:33

50-38 op mijn SRAM Force geplaatst en herken het probleem totaal niet, schakelt goed en nooit ertussen, binnenblad zit niet verkeerdom? Kan zijn dat 10 speed (wat ik nu heb) anders is dan 11 speed. Beide bladen moeten vervangen is ook zonde.

Plaats reactie