Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Carbon clinchers uit China vragen

krivas
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 10 sep 2010 16:48

krivas 16 jan 2015 11:38


Aan de vraagsteller: Ik denk dat in dit topic al wel genoeg geschreven staat om voor jezelf uit te maken wat je verkiest. :)
Zoals ik al aangaf, dat vind ik niet. Het zijn hoofdzakelijk aannames; "carbon wordt te heet" en vervolgens neemt men over het algemeen de wielen met alu-remrand. Ik zou nu net die ervaringen willen vernemen van degenen die WEL met de carbonwielen naar beneden gestoven zijn :)

Gebruikersavatar
Fr3ggel
Forum-lid
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 mar 2014 17:19

Gebruikersavatar Fr3ggel 16 jan 2015 11:41

@Krivas: Bij mijn farsports full carbon wielen kloppen de gewichten die werden aangegeven door de verkoper.
Mij vriendin gebruikt ook een setje van Helin Liu. Die set was zelfs 100 gr lichter dan aangegeven.

Geen ervaringen in met bergen met beide wielsets. Voor Nederland (incl Z. Limburg) voldoen ze prima.
Laatst gewijzigd door Fr3ggel op 16 jan 2015 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8910
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 16 jan 2015 11:50

krivas schreef:

Aan de vraagsteller: Ik denk dat in dit topic al wel genoeg geschreven staat om voor jezelf uit te maken wat je verkiest. :)
Zoals ik al aangaf, dat vind ik niet. Het zijn hoofdzakelijk aannames; "carbon wordt te heet" en vervolgens neemt men over het algemeen de wielen met alu-remrand. Ik zou nu net die ervaringen willen vernemen van degenen die WEL met de carbonwielen naar beneden gestoven zijn :)
Daar is de afgelopen 3 uur genoeg over gezegd.ik rij nu 4 jaar met full carbon in Nederland Andorra Oostenrijk Frankrijk en Italië nooit problemen gehad.
Sensa GF White edition.
Cannondale Topstone 4.

method1.1
Forum-lid
Berichten: 251
Lid geworden op: 16 mar 2009 16:34

method1.1 16 jan 2015 12:08

Ervaringen en situaties verschillen altijd, op weightweenies lees je ook verhalen van Lightweight wielen die het begeven in afdalingen. Je kan nooit 100% zeker zijn, of 80% zekerheid voor jou voldoende is moet je zelf uitmaken.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 16 jan 2015 12:15

Ik heb er tijdens de Marmotte in 2013 toch 2 tegen de grond zien liggen met een kapot voorwiel. Van de eerste ben ik niet 100% wat er eerst was, de val of het kapot wiel. Van de tweede wel, hij reed een kleine 100m voor mij en onder het remmen was de binnenband ontploft, ik viel bijna van mijn fiets van verschieten,zo'n lawaai.

Dan kan je nog zeggen dat hij er teveel druk op had gezet en dat ie daarom ontploft is. Ik zou het (met mijn bijna 90kg) toch nooit aandurven (met gewone remmen, met mijn schijfremmen wel :-) )
Moest ik 65kg wegen misschien wel.
Afbeelding

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2266
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 16 jan 2015 12:30

Een kort tijd terug in de duitse blad Tour zijn er een aantal carbon wielen warm gestookt. Ik weet zo niet meer onder welke omstandigheden maar wel dat de meeste wielen toch wel vreemde vormen begonnen aan te nemen. :?
Volgens mij bleek de Mavic Cosmic Carbon ??? hier het best te presteren.

Zoals gezegd ik weet niet of deze testen met praktijksituaties overeenkomen.

Misschien iemand hier die deze test nog bij de hand heeft?
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

RaceFietserke
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 24 feb 2014 08:52

RaceFietserke 16 jan 2015 13:38

@ Krivas,

Ik heb ook wielen van Far Sports, aangegeven gewicht was 1600gr +- 15gr.
Voorwiel was 699 gram en achterwiel 899gr. Totaal dus 1598gr.
Ik heb foto's van beide wielen op een weegschaal, moest je die willen zien.
Heb ook foto's van de meegeleverde snelspanners, carbon drinkbushouders en remblokjes, allemaal afzonderlijk op de weegschaal moest je ook daar het gewicht van willen weten. :lol:

wmc
Forum-lid
Berichten: 512
Lid geworden op: 22 sep 2010 22:24

wmc 16 jan 2015 13:44

TL@ schreef:Ik heb er tijdens de Marmotte in 2013 toch 2 tegen de grond zien liggen met een kapot voorwiel. Van de eerste ben ik niet 100% wat er eerst was, de val of het kapot wiel. Van de tweede wel, hij reed een kleine 100m voor mij en onder het remmen was de binnenband ontploft, ik viel bijna van mijn fiets van verschieten,zo'n lawaai.

Dan kan je nog zeggen dat hij er teveel druk op had gezet en dat ie daarom ontploft is. Ik zou het (met mijn bijna 90kg) toch nooit aandurven (met gewone remmen, met mijn schijfremmen wel :-) )
Moest ik 65kg wegen misschien wel.
Het punt is niet zo zeer druk maar temperatuur. De toename van druk valt allerzins mee, maar het butyl wordt gewoon zachter bij hoge temperaturen. De maximum werk temperatuur voor butyl is zo'n 120 graden Celsius. Ook bij aluminium velgen kan dit gebeuren, het verschil is echter dat de warmtegeleiding van aluminium gewoon beter is.

Het vergelijk met profs gaat natuurlijk niet op, zij kunnen in wedstrijd situatie, over gesloten wegen op het scherpst van de snede dalen. Als amateurs zitten we wel eens vast achter een auto, moeten we meer snelheid uit de fiets halen omdat we niet kunnen zien wat er na een bocht komt. Dit draagt allemaal bij aan meer warmte ontwikkeling. Vraag blijft of carbon hiervoor geschikt is. De meningen verschillen hier duidelijk in, ook omdat er zoveel factoren meetellen:

- Gewicht berijder.
- Type afdaling; hoge snelheid/veel weinig bochten/wegdek.
- Kan er vrij gedaald worden.
- Capaciteiten van de fietser, wordt er slepend geremd of af en toe kort en hard.
- Type velg en (binnen)band.

Als voorbeeld heb ik zelf wel eens in Nijmegen de Van Randwijkweg afgedaald, waarbij er redelijk wat geremd moest worden. Hier waren mijn velgen warm. Daarentegen ben ik eind augustus La Plance des Belles Filles afgereden. Na onder tot een volledige stop te zijn gekomen waren mijn velgen niet eens warm, terwijl de snelheden hoger lagen maar er gewoon minder geremd hoefde te worden.

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 16 jan 2015 13:46

TL@ schreef:Ik heb er tijdens de Marmotte in 2013 toch 2 tegen de grond zien liggen met een kapot voorwiel. Van de eerste ben ik niet 100% wat er eerst was, de val of het kapot wiel. Van de tweede wel, hij reed een kleine 100m voor mij en onder het remmen was de binnenband ontploft, ik viel bijna van mijn fiets van verschieten,zo'n lawaai.

Dan kan je nog zeggen dat hij er teveel druk op had gezet en dat ie daarom ontploft is. Ik zou het (met mijn bijna 90kg) toch nooit aandurven (met gewone remmen, met mijn schijfremmen wel :-) )
Moest ik 65kg wegen misschien wel.
Das een interessante.... Dat hoeft namelijk niets te maken hebben met carbon of alu. Wat ik niet begrijp is dat zo weinig mensen denken aan een tubeless set up voor de bergen (alu of carbon): meer grip vanwege het rijden met een lagere spanning en geen ontploffende banden meer (het is namelijk de binnenband die ontploft en die heb je bij tubeless niet).
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27866
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 16 jan 2015 13:53

Tjsa daar krijg je dan weer allerlei nadelen voor terug. Ontploffende binnenbanden is ook weer zo'n typische internetmythe... Je moet wel heel lomp zijn wil je dat voor elkaar krijgen of er moet iets goed mis zijn met je materiaal (ik weet dat bepaalde series van Conti i.v.m. Stan's velgen er last van hadden).

Lagere bandenspanning kun met je 25 mm ook gewoon van profiteren, daarvoor hoef je niet tubeless te gaan.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16417
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 16 jan 2015 19:52

krivas schreef:.................... Ik zou nu net die ervaringen willen vernemen van degenen die WEL met de carbonwielen naar beneden gestoven zijn :)
Wat wil je nu lezen?

100-en profs rijden elk jaar 1000-en kilometers tegen soms waanzinnige snelheden naar beneden en dit zowel in de stromende regen als in de grootste hitte.

De meeste komen heelhuids beneden, heel af en toe gaat er een tegen het asfalt of over de reling.

Geen enkel probleem, de dag nadien allen terug de fiets op met full carbon wielen.

Waarom zou jij nu twijfelen? Gewoon doen, met full carbon wielen de bergen in.

Succes.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Tom-s
Forum-lid
Berichten: 277
Lid geworden op: 27 jan 2013 10:15
Locatie: Leuven

Tom-s 16 jan 2015 20:34

Ik ben het dus totaal niet met bovenstaande heren eens. Dit lijkt met niet het juiste advies voor de gemiddelde wielertoerist.
Zoals in mijn post al aangegeven had ik het over carbon clinchers (waarover de vraag ging) en niet over carbon tube wielen.
Profs rijden bijna allemaal met tubes (op een pantserwagen en enkele anderen na). Die remvlakken staan dus ook niet onder druk van de band. Waardoor er bij het smelten van de hars geen vervorming op treed zoals bij wielen voor bandjes wel het geval kan zijn.
Je kan de gemiddelde wielertoerist niet met de profs vergelijken zoals onder andere wmc ook al aangaf.
De kwaliteit van Chinese carbon wielen is nogal wisselend. Zoek het internet maar eens na op pulserende remvlakken bij Chinese wielen (ook met die basalt remlaag), er zijn bergen topics over volgeschreven. Misschien zijn ze dit jaar opeens veel beter, maar het lijkt me onverstandig om alle carbon wielen over een kam te scheren en te verkondigen dat het voor Jan met de pet (met 20kg overgewicht) volkomen veilig is om er mee de bergen in te trekken.
Wellicht heeft Jan met de pet nog nooit een berg gezien en hangt hij van schrik de hele afdaling, constant, in de remmen.
Het is mogelijk om met carbon wielen in de bergen te rijden, maar met alu wielen is je veiligheidsmarge aanzienlijk groter.
Die eerste seconde, die ene, dat kleine moment van tijd, wanneer je in de stromende regen je remhendel aantrekt, je blokken de carbon velg raken en er gebeurd niets, noppes, nada, totaal geen vertraging. Dat is elke keer weer de seconde waarin ik me bedenk dat ik carbon remvlakken helemaal niet zo fijn vind in de regen.

Plaats reactie