Pagina 68 van 314

Re: Carbon clinchers uit China vragen

Geplaatst: 16 jan 2015 11:38
door krivas

Aan de vraagsteller: Ik denk dat in dit topic al wel genoeg geschreven staat om voor jezelf uit te maken wat je verkiest. :)
Zoals ik al aangaf, dat vind ik niet. Het zijn hoofdzakelijk aannames; "carbon wordt te heet" en vervolgens neemt men over het algemeen de wielen met alu-remrand. Ik zou nu net die ervaringen willen vernemen van degenen die WEL met de carbonwielen naar beneden gestoven zijn :)

Re: Carbon clinchers uit China vragen

Geplaatst: 16 jan 2015 11:41
door Fr3ggel
@Krivas: Bij mijn farsports full carbon wielen kloppen de gewichten die werden aangegeven door de verkoper.
Mij vriendin gebruikt ook een setje van Helin Liu. Die set was zelfs 100 gr lichter dan aangegeven.

Geen ervaringen in met bergen met beide wielsets. Voor Nederland (incl Z. Limburg) voldoen ze prima.

Re: Carbon clinchers uit China vragen

Geplaatst: 16 jan 2015 11:50
door nijkie
krivas schreef:

Aan de vraagsteller: Ik denk dat in dit topic al wel genoeg geschreven staat om voor jezelf uit te maken wat je verkiest. :)
Zoals ik al aangaf, dat vind ik niet. Het zijn hoofdzakelijk aannames; "carbon wordt te heet" en vervolgens neemt men over het algemeen de wielen met alu-remrand. Ik zou nu net die ervaringen willen vernemen van degenen die WEL met de carbonwielen naar beneden gestoven zijn :)
Daar is de afgelopen 3 uur genoeg over gezegd.ik rij nu 4 jaar met full carbon in Nederland Andorra Oostenrijk Frankrijk en Italiƫ nooit problemen gehad.

Re: Carbon clinchers uit China vragen

Geplaatst: 16 jan 2015 12:08
door method1.1
Ervaringen en situaties verschillen altijd, op weightweenies lees je ook verhalen van Lightweight wielen die het begeven in afdalingen. Je kan nooit 100% zeker zijn, of 80% zekerheid voor jou voldoende is moet je zelf uitmaken.

Re: Carbon clinchers uit China vragen

Geplaatst: 16 jan 2015 12:15
door TL@
Ik heb er tijdens de Marmotte in 2013 toch 2 tegen de grond zien liggen met een kapot voorwiel. Van de eerste ben ik niet 100% wat er eerst was, de val of het kapot wiel. Van de tweede wel, hij reed een kleine 100m voor mij en onder het remmen was de binnenband ontploft, ik viel bijna van mijn fiets van verschieten,zo'n lawaai.

Dan kan je nog zeggen dat hij er teveel druk op had gezet en dat ie daarom ontploft is. Ik zou het (met mijn bijna 90kg) toch nooit aandurven (met gewone remmen, met mijn schijfremmen wel :-) )
Moest ik 65kg wegen misschien wel.

Re: Carbon clinchers uit China vragen

Geplaatst: 16 jan 2015 12:30
door vincent75
Een kort tijd terug in de duitse blad Tour zijn er een aantal carbon wielen warm gestookt. Ik weet zo niet meer onder welke omstandigheden maar wel dat de meeste wielen toch wel vreemde vormen begonnen aan te nemen. :?
Volgens mij bleek de Mavic Cosmic Carbon ??? hier het best te presteren.

Zoals gezegd ik weet niet of deze testen met praktijksituaties overeenkomen.

Misschien iemand hier die deze test nog bij de hand heeft?

Re: Carbon clinchers uit China vragen

Geplaatst: 16 jan 2015 13:38
door RaceFietserke
@ Krivas,

Ik heb ook wielen van Far Sports, aangegeven gewicht was 1600gr +- 15gr.
Voorwiel was 699 gram en achterwiel 899gr. Totaal dus 1598gr.
Ik heb foto's van beide wielen op een weegschaal, moest je die willen zien.
Heb ook foto's van de meegeleverde snelspanners, carbon drinkbushouders en remblokjes, allemaal afzonderlijk op de weegschaal moest je ook daar het gewicht van willen weten. :lol:

Re: Carbon clinchers uit China vragen

Geplaatst: 16 jan 2015 13:44
door wmc
TL@ schreef:Ik heb er tijdens de Marmotte in 2013 toch 2 tegen de grond zien liggen met een kapot voorwiel. Van de eerste ben ik niet 100% wat er eerst was, de val of het kapot wiel. Van de tweede wel, hij reed een kleine 100m voor mij en onder het remmen was de binnenband ontploft, ik viel bijna van mijn fiets van verschieten,zo'n lawaai.

Dan kan je nog zeggen dat hij er teveel druk op had gezet en dat ie daarom ontploft is. Ik zou het (met mijn bijna 90kg) toch nooit aandurven (met gewone remmen, met mijn schijfremmen wel :-) )
Moest ik 65kg wegen misschien wel.
Het punt is niet zo zeer druk maar temperatuur. De toename van druk valt allerzins mee, maar het butyl wordt gewoon zachter bij hoge temperaturen. De maximum werk temperatuur voor butyl is zo'n 120 graden Celsius. Ook bij aluminium velgen kan dit gebeuren, het verschil is echter dat de warmtegeleiding van aluminium gewoon beter is.

Het vergelijk met profs gaat natuurlijk niet op, zij kunnen in wedstrijd situatie, over gesloten wegen op het scherpst van de snede dalen. Als amateurs zitten we wel eens vast achter een auto, moeten we meer snelheid uit de fiets halen omdat we niet kunnen zien wat er na een bocht komt. Dit draagt allemaal bij aan meer warmte ontwikkeling. Vraag blijft of carbon hiervoor geschikt is. De meningen verschillen hier duidelijk in, ook omdat er zoveel factoren meetellen:

- Gewicht berijder.
- Type afdaling; hoge snelheid/veel weinig bochten/wegdek.
- Kan er vrij gedaald worden.
- Capaciteiten van de fietser, wordt er slepend geremd of af en toe kort en hard.
- Type velg en (binnen)band.

Als voorbeeld heb ik zelf wel eens in Nijmegen de Van Randwijkweg afgedaald, waarbij er redelijk wat geremd moest worden. Hier waren mijn velgen warm. Daarentegen ben ik eind augustus La Plance des Belles Filles afgereden. Na onder tot een volledige stop te zijn gekomen waren mijn velgen niet eens warm, terwijl de snelheden hoger lagen maar er gewoon minder geremd hoefde te worden.

Re: Carbon clinchers uit China vragen

Geplaatst: 16 jan 2015 13:46
door JoostG
TL@ schreef:Ik heb er tijdens de Marmotte in 2013 toch 2 tegen de grond zien liggen met een kapot voorwiel. Van de eerste ben ik niet 100% wat er eerst was, de val of het kapot wiel. Van de tweede wel, hij reed een kleine 100m voor mij en onder het remmen was de binnenband ontploft, ik viel bijna van mijn fiets van verschieten,zo'n lawaai.

Dan kan je nog zeggen dat hij er teveel druk op had gezet en dat ie daarom ontploft is. Ik zou het (met mijn bijna 90kg) toch nooit aandurven (met gewone remmen, met mijn schijfremmen wel :-) )
Moest ik 65kg wegen misschien wel.
Das een interessante.... Dat hoeft namelijk niets te maken hebben met carbon of alu. Wat ik niet begrijp is dat zo weinig mensen denken aan een tubeless set up voor de bergen (alu of carbon): meer grip vanwege het rijden met een lagere spanning en geen ontploffende banden meer (het is namelijk de binnenband die ontploft en die heb je bij tubeless niet).

Re: Carbon clinchers uit China vragen

Geplaatst: 16 jan 2015 13:53
door havana
Tjsa daar krijg je dan weer allerlei nadelen voor terug. Ontploffende binnenbanden is ook weer zo'n typische internetmythe... Je moet wel heel lomp zijn wil je dat voor elkaar krijgen of er moet iets goed mis zijn met je materiaal (ik weet dat bepaalde series van Conti i.v.m. Stan's velgen er last van hadden).

Lagere bandenspanning kun met je 25 mm ook gewoon van profiteren, daarvoor hoef je niet tubeless te gaan.

Re: Carbon clinchers uit China vragen

Geplaatst: 16 jan 2015 19:52
door Lcsmet
krivas schreef:.................... Ik zou nu net die ervaringen willen vernemen van degenen die WEL met de carbonwielen naar beneden gestoven zijn :)
Wat wil je nu lezen?

100-en profs rijden elk jaar 1000-en kilometers tegen soms waanzinnige snelheden naar beneden en dit zowel in de stromende regen als in de grootste hitte.

De meeste komen heelhuids beneden, heel af en toe gaat er een tegen het asfalt of over de reling.

Geen enkel probleem, de dag nadien allen terug de fiets op met full carbon wielen.

Waarom zou jij nu twijfelen? Gewoon doen, met full carbon wielen de bergen in.

Succes.

Re: Carbon clinchers uit China vragen

Geplaatst: 16 jan 2015 20:34
door Tom-s
Ik ben het dus totaal niet met bovenstaande heren eens. Dit lijkt met niet het juiste advies voor de gemiddelde wielertoerist.
Zoals in mijn post al aangegeven had ik het over carbon clinchers (waarover de vraag ging) en niet over carbon tube wielen.
Profs rijden bijna allemaal met tubes (op een pantserwagen en enkele anderen na). Die remvlakken staan dus ook niet onder druk van de band. Waardoor er bij het smelten van de hars geen vervorming op treed zoals bij wielen voor bandjes wel het geval kan zijn.
Je kan de gemiddelde wielertoerist niet met de profs vergelijken zoals onder andere wmc ook al aangaf.
De kwaliteit van Chinese carbon wielen is nogal wisselend. Zoek het internet maar eens na op pulserende remvlakken bij Chinese wielen (ook met die basalt remlaag), er zijn bergen topics over volgeschreven. Misschien zijn ze dit jaar opeens veel beter, maar het lijkt me onverstandig om alle carbon wielen over een kam te scheren en te verkondigen dat het voor Jan met de pet (met 20kg overgewicht) volkomen veilig is om er mee de bergen in te trekken.
Wellicht heeft Jan met de pet nog nooit een berg gezien en hangt hij van schrik de hele afdaling, constant, in de remmen.
Het is mogelijk om met carbon wielen in de bergen te rijden, maar met alu wielen is je veiligheidsmarge aanzienlijk groter.
Die eerste seconde, die ene, dat kleine moment van tijd, wanneer je in de stromende regen je remhendel aantrekt, je blokken de carbon velg raken en er gebeurd niets, noppes, nada, totaal geen vertraging. Dat is elke keer weer de seconde waarin ik me bedenk dat ik carbon remvlakken helemaal niet zo fijn vind in de regen.