Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Wielerseizoen 2013

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16763
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 28 okt 2013 09:50

litespeed schreef:
Ernie C. schreef:maar voor de world tour gewoon tekort te komen.
Voor hoeveel WT-ploegen geldt dit dan wel niet?!? BMC om er maar eens 1 te noemen?
Mijn mening is uiteraard niet gebaseerd op één slecht seizoen maar op jarenlang structureel te weinig aansprekende koersen winnen. En veel van wat er gewonnen is, is dan ook nog eens door de verkeerde (verdachte) renners gewonnen (Sanchez, Menchov).
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16763
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 28 okt 2013 09:57

mrcoffee schreef:
litespeed schreef:
Ernie C. schreef:maar voor de world tour gewoon tekort te komen.
Voor hoeveel WT-ploegen geldt dit dan wel niet?!? BMC om er maar eens 1 te noemen?
Nou vooruit de feiten:

UCI WorldTour Ranking - 2013
  • Individual Nation Team Rank Prev. Team (Code) Country Points
    1 2 MOVISTAR TEAM (MOV) ESP 1610
    2 1 SKY PROCYCLING (SKY) GBR 1561
    3 3 KATUSHA (KAT) RUS 1340
    4 6 RADIOSHACK LEOPARD (RLT) LUX 1056
    5 4 ASTANA PRO TEAM (AST) KAZ 1045
    6 5 TEAM SAXO-TINKOFF (TST) DEN 1030
    7 7 OMEGA PHARMA - QUICK-STEP CYCLING TEAM (OPQ) BEL 1013
    8 8 GARMIN SHARP (GRS) USA 855
    9 9 CANNONDALE PRO CYCLING (CAN) ITA 750
    10 10 BMC RACING TEAM (BMC) USA 731
    11 11 BELKIN PRO CYCLING TEAM (BEL) NED 714
    12 12 AG2R LA MONDIALE (ALM) FRA 691
    13 13 ORICA GREENEDGE (OGE) AUS 600
    14 14 LAMPRE-MERIDA (LAM) ITA 543
    15 15 EUSKALTEL EUSKADI (EUS) ESP 391
    16 16 TEAM ARGOS - SHIMANO (ARG) NED 355
    17 17 FDJ.FR (FDJ) FRA 338
    18 18 LOTTO BELISOL (LTB) BEL 307
    19 19 VACANSOLEIL-DCM PRO CYCLING TEAM (VCD) NED 125
Dus de tweede helft van de lijst maar schrappen? Wat een onzin...
11de plek op de WT-ranking 2de met het aantal overwinningen. Conclusie: ze winnen de verkeerde wedstrijden. Die WT punten zijn vooral met ereplaatsen en met overwinningen in WT koersen waar geen hond naar kijkt behaald, niet zozeer met overwinningen in aansprekende koersen. Die punten zijn dus meer het gevolg van de debiele opzet van de world tour.

Edit: een kwart van de ploegen onder Belkin zijn al geschrapt...
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39689
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 28 okt 2013 10:18

Ernie C. schreef: 11de plek op de WT-ranking 2de met het aantal overwinningen. Conclusie: ze winnen de verkeerde wedstrijden. Die WT punten zijn vooral met ereplaatsen en met overwinningen in WT koersen waar geen hond naar kijkt behaald, niet zozeer met overwinningen in aansprekende koersen. Die punten zijn dus meer het gevolg van de debiele opzet van de world tour.

..
+1
Belkin/Rabo is vooral erg sterk in het pre-voorseizoen en in post-naseizoen.
Het feit dat dit een 2HC koers is zegt niets; niet de titel maar de aanwezige ploegen bepalen de status en waardering van de wedstrijd.
Liever 7 plaatsen lager op de WT ranking en serieus meedoen (liefst 1 winnen) in de klassiekers dan op deze manier.
Less is bore

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16763
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 28 okt 2013 10:45

Laten we dan natuurlijk Vanmarcke's Parijs-Roubaix niet vergeten maar dat was imho ook het hoogtepunt van de ploeg dit jaar. De Lau en Bau hype zal commercieel natuurlijk wel aantrekkelijker zijn geweest maar laten we wel wezen, niemand van de podiumkandidaten heeft een van die 2 ooit als serieuze concurrent gezien.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 6036
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 28 okt 2013 10:46

Maar de stand in Hainan is wel 9/9. Waarin 3 voor Hofland en 6 voor Bos en ook nog eindwinst voor Hofland. Nou gun ik ze het van harte, maar het is toch wel frappant dat je alle 9 ritten kunt winnen.

Ik hoop oprecht dat komend jaar meer verschillende teams belangrijke wedstrijden kunnen winnen en niet zoals de laatste jaren een paar teams die alles pakken.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 28 okt 2013 10:49

De WT ranking zegt trouwens niet alles. Zo haalt bijv. Gilbert meer punten dan een van de meest succesvolle renners van 2013, Marcel Kittel. Een team als Argos staat in andere lijsten altijd aanzienlijk hoger dan in de WT ranking.

Ben het wel eens dat Blanco / Belkin niet echt een goed seizoen heeft gedraaid. Eindklassement van de Tour Down Under is geweldig (Slagter), overwinning van Gesink in de GP de Québec, twee mooie ritten van Mollema in Vuelta en Tour de Suisse, de jonge Kelderman die twee keer het jongerenklassement wint in kleinere rondes (Romandie op WT niveau en Denemarken).

Maar het is allemaal wat magertjes...

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39689
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 28 okt 2013 10:55

Ernie C. schreef:De Lau en Bau hype zal commercieel natuurlijk wel aantrekkelijker zijn geweest maar laten we wel wezen, niemand van de podiumkandidaten heeft een van die 2 ooit als serieuze concurrent gezien.
Nee, maar was 100x leuker en interessanter dan deze 9/9.

En hoe Gilbert aan meer punten komt dat Kitter is voor mij een raadsel. Doe mij maar een seizoen als Argos ipv de fantastische 2e plek van Belkin.... :roll:
Less is bore

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16763
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 28 okt 2013 11:06

daniel1975 schreef:
Ernie C. schreef:De Lau en Bau hype zal commercieel natuurlijk wel aantrekkelijker zijn geweest maar laten we wel wezen, niemand van de podiumkandidaten heeft een van die 2 ooit als serieuze concurrent gezien.
Nee, maar was 100x leuker en interessanter dan deze 9/9.
Daar ben ik het uiteraard mee eens.
daniel1975 schreef:En hoe Gilbert aan meer punten komt dat Kitter is voor mij een raadsel. Doe mij maar een seizoen als Argos ipv de fantastische 2e plek van Belkin.... :roll:
Dat bedoel ik met de debiele opzet van de World Tour. De nummer 8 van de Eneco Tour krijgt evenveel punten als je voor een rit in de Tour krijgt. Ik geloof niet dat 8e plaatsen in de Eneco Tour materiaal is voor Quizvragen...
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
tieky
Forum-lid
Berichten: 536
Lid geworden op: 13 aug 2010 13:08
Locatie: Breda

Gebruikersavatar tieky 28 okt 2013 11:30

Dus als Belkin volgend seizoen Parijs-Roubaix wint, (waar ze dit jaar trouwens ook best dichtbij waren) maar de rest van het jaar geen deuk in een pakje boter rijden, hebben ze een goed seizoen gedraaid?
Dat is toch absurd. Volgens mij werd Rabobank hier op het forum eerder verweten te veel in te zetten op een overwinning in de grote wedstrijden en dat ze zich beter konden richten op de kleinere koersen waar ze een grotere kans hadden op een overwinning.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16763
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 28 okt 2013 11:39

tieky schreef:Dus als Belkin volgend seizoen Parijs-Roubaix wint, (waar ze dit jaar trouwens ook best dichtbij waren) maar de rest van het jaar geen deuk in een pakje boter rijden, hebben ze een goed seizoen gedraaid?
Dat is toch absurd. Volgens mij werd Rabobank hier op het forum eerder verweten te veel in te zetten op een overwinning in de grote wedstrijden en dat ze zich beter konden richten op de kleinere koersen waar ze een grotere kans hadden op een overwinning.
Of het management/de sponsor dat vind valt te betwijfelen, ik beleef er dan in ieder geval wel meer plezier aan.

En met die kleinere wedstrijden werd niet de Tour of Hainan bedoeld maar b.v. Parijs-Nice, Gent-Wevelgem of hoog inzetten op de Giro ipv de Tour.
Campagnolo Ultra Dork

ridley_erik
Forum-lid
Berichten: 92
Lid geworden op: 18 okt 2013 17:26

ridley_erik 28 okt 2013 12:06

Mooie uitleg van de leiding van Team Belkin:
http://nos.nl/artikel/567954-belkin-ove ... china.html

DeletedUser01
Forum-lid
Berichten: 3500
Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11

DeletedUser01 28 okt 2013 15:05

ponsteen schreef:
Ben het wel eens dat Blanco / Belkin niet echt een goed seizoen heeft gedraaid. Eindklassement van de Tour Down Under is geweldig (Slagter), overwinning van Gesink in de GP de Québec, twee mooie ritten van Mollema in Vuelta en Tour de Suisse, de jonge Kelderman die twee keer het jongerenklassement wint in kleinere rondes (Romandie op WT niveau en Denemarken).

Maar het is allemaal wat magertjes...
Hier kunnen we wat mee, ponsteen!

Ik ga even een paar bretels opzoeken...

Plaats reactie