Het grote schijfremmentopic
Goed stukje van Fiets
Quote: Onze conclusies
De mechanische schijfremmen geven een twee keer langere remweg dan de hydraulische varianten. De minder stijve constructie lijkt hier debet aan te zijn.
Lijkt me duidelijk dat mechanische schijfremmen een no go is op het moment..
Quote: Onze conclusies
De mechanische schijfremmen geven een twee keer langere remweg dan de hydraulische varianten. De minder stijve constructie lijkt hier debet aan te zijn.
Lijkt me duidelijk dat mechanische schijfremmen een no go is op het moment..
Toch gaan die heel veel verkocht worden, het zijn immers SCHIJFremmen.
In principe hoeft er geen verschil te zijn, het is gewoon kracht op remhendel resulteert via veplaatsing op kracht remblok, daar heeft hydrauliek geen voordeel, wel in de doseerbaarheid omdat ook de allerbeste kabels rekken en stuiken.
In principe hoeft er geen verschil te zijn, het is gewoon kracht op remhendel resulteert via veplaatsing op kracht remblok, daar heeft hydrauliek geen voordeel, wel in de doseerbaarheid omdat ook de allerbeste kabels rekken en stuiken.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Als die remhendel mega stijf is zou dit inderdaad hetzelfde zijn. Maar zoals er staat, zijn ze door de constructie minder sterk.
Hydrauliek olie heeft als voordeel dat het nauwelijks inpersbaar is. Daarom gaag alle kracht via de cilinder naar het blokje en de schijf.
Hydrauliek olie heeft als voordeel dat het nauwelijks inpersbaar is. Daarom gaag alle kracht via de cilinder naar het blokje en de schijf.
Er is principieel geen krachtverlies als er iets veert, alleen de dosering van de kracht aan het andere eind van de keten wordt minder direct in de tijd gerekend.
Dat noemt men dan "modulatie"
Dat noemt men dan "modulatie"
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
-
- Forum-lid
- Berichten: 2744
- Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21
En daarom kun je hydraulische schijfremmen harder laten remmen omdat je beter kan doseren. En dat vind ik meteen het grootste voordeel ervan.
Maak joe woar
Op mijn mtb (ja ik rij met goedkope wielen in mijn cube) heb ik tot 3x toe een fikse slag in mijn achterwiel gereden. 1 keer was het zelfs zo erg dat hij aanliep in frame. Dan is het uiteraard klaar. De andere twee keer kon ik er mee naar huis. OP mijn racefiets heb ik wel een met een compleet openstaande (niet meer functionerende) achterrem naar huis gereden. Het is welliswaar iets waar je geen remkeuze vanaf laat hangen, maar toch mooi bijkomstigheid...
Daarnaast denk ik ook dat schijfremmen sneller aangrijpen, de blokken lijken veel dichter op de schijf, dan mijn velgremblokjes op mijn velg staan.
Daarnaast denk ik ook dat schijfremmen sneller aangrijpen, de blokken lijken veel dichter op de schijf, dan mijn velgremblokjes op mijn velg staan.
De olie is niet samendrukbaar nee, maar de slangetjes zijn wel uittrekbaar. Volgens mij zit daar echter een wapening in van een kunststofvezel, in de lengterichting, waardoor het ook in bochten stijf blijft. Hier gaat het mis met standaard buitenkabels van schijfremmen, dit zijn eigenlijk veren, waardoor het wat minder hard aanvoelt.japiecarbon schreef:Als die remhendel mega stijf is zou dit inderdaad hetzelfde zijn. Maar zoals er staat, zijn ze door de constructie minder sterk.
Hydrauliek olie heeft als voordeel dat het nauwelijks inpersbaar is. Daarom gaag alle kracht via de cilinder naar het blokje en de schijf.
De frictie tussen buiten en binnenkabel zal uiteindelijk bepalend zijn voor de kracht die de remhoef bereikt.
Dus als ik het goed begrijp, als je schijfremmen hebt, dan ken je beter hydraulische dan mechanische hebben?
Stel je hebt mechanisch, 105. Kan ik dit om laten bouwen tot een hydraulisch 105 systeem? Zoja, iemand een idee wat dat ongeveer kost?
Stel je hebt mechanisch, 105. Kan ik dit om laten bouwen tot een hydraulisch 105 systeem? Zoja, iemand een idee wat dat ongeveer kost?
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16490
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Dan gebruik je toch even "Google".Bredalp schreef:............
Stel je hebt mechanisch, 105. Kan ik dit om laten bouwen tot een hydraulisch 105 systeem? Zoja, iemand een idee wat dat ongeveer kost?
Oa bij deze webshop net geen 370 Euro voor de volledige set.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Moet je wel weten waar je naar moet zoeken he. Ik heb er echt nulkommanul verstand van. En ik had ook geen idee of het op elk frame kan.
Hmmm.... wel prijzig zeg, en dan komen de kosten van de fm er nog bij. Dat is de moeite niet vind ik zelf. Volgende fiets wellicht.
Hmmm.... wel prijzig zeg, en dan komen de kosten van de fm er nog bij. Dat is de moeite niet vind ik zelf. Volgende fiets wellicht.
Ik vind de vergelijking met de velgremmen wel erg summier. Niks over het slepend remmen met velgremmen, een opmerking over de dode slag en voor de rest even goed als de velgremmen in droge omstandigheden. In de regen een half metertje meer remweg.mao schreef:Goed stukje van Fiets
Quote: Onze conclusies
De mechanische schijfremmen geven een twee keer langere remweg dan de hydraulische varianten. De minder stijve constructie lijkt hier debet aan te zijn.
Lijkt me duidelijk dat mechanische schijfremmen een no go is op het moment..
De conclusie vind ik dan ook erg vreemd:
Voor iets dat als voornaamste voordeel wat extra comfort met remmen heeft (minder hard knijpen) vind ik ik de nadelen ook niet gering.
Dan staat er nog niks over de extra kosten en het het verschil in gewicht. Ja, natuurlijk merk je dat verschil in gewicht niet maar het is wel het verschil tussen een frame van 1500 en van 2500 euro.Nadelen zijn er ook: zo is er een risico op gepiep en aanlopen. De ontwikkelingen op het gebied van schijfremmen zijn nog in volle gang, dus kun je misschien niet beter nog even wachten? En dan is er nog de vraag of je ze überhaupt wel mooi vindt
Gelukkig is dankzij de introductie van de 12mm steekas eindelijk iedere trap hartstikke raak...
Campagnolo Ultra Dork