Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

tennisser
Forum-lid

tennisser 20 mei 2013 02:49

zorroi schreef:
theov schreef:'Wielrenners overleden buiten een wedstrijd'
Rob Goris, afgelopen jaar tijdens de Tour, ...dat was toch wel bizar. :(
http://www.sporza.be/permalink/1.1356280" onclick="window.open(this.href);return false;

timo2.0
Forum-lid HC

timo2.0 20 mei 2013 10:09

Blijkbaar is iedereen de betreurde Johannes Draaijer inmiddels vergeten.

Afbeelding
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

codex
Forum-lid

codex 20 mei 2013 11:45

even ter verduidelijking over Johannes Draayer.

Hij is gestorven aan een aangeboren hartafwijking.
Kort geleden heeft in de regionale krant(Leeuwarder krant) een uitgebreid artikel over hem gestaan.
(zijn ouders werden daarbij geinterviewt).
Ik meen dat zijn broer eveneens , deze afwijking heeft.

De familie wil heel duidelijk hebben gesteld:Johannes is niet gestorven aan de gevolgen van doping.Het doet hun verdriet dat die speculatie altijd is blijven kleven aan zijn overlijden.

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 21 mei 2013 21:46

Wellicht boeit het niet iedereen maar als het over doping gaat en tevens nu eens niet over wielrennen gaat dan spitsen mijn oren.

Komende zondagavond 26 mei om 22.15 uur op Nederland 1 in Andere Tijden Sport:
Ajax verloor van gedrogeerd Juve

Of AJAX anders wel had gewonnen doet in mijn optiek niet terzake. Er is door Juventus doelbewust vals gespeeld door EPO te gebruiken dan wel bloeddoping toe te passen.

Tja, 'Al jaren doen verhalen de ronde over grootschalig dopinggebruik door Juventus in het midden van de jaren negentig. Officieel werd echter nooit een speler van Juventus positief bevonden. Hoe dat kan, wordt in Andere Tijden Sport onthuld door de openbaar aanklager Raffaele Guariniello die onderzoek deed naar Juventus.

Zijn onderzoek bracht aan het licht dat dopingmonsters die naar het laboratorium in Rome waren gebracht, simpelweg niet werden getest. De voormalig directeur van het inmiddels opgeheven dopinglab in Rome bevestigt die lezing.'

Verdere vermoedens dat Juventus toen dopeerde komt voort uit het feit dat toenames in Hemoglobine bij diverse spelers op hetzelfde moment gebeurde.

Moet je kijken hoe voormalig Juventus speler Conte (en ook in die 1996 finale tegen AJAX) de mond gesnoerd wordt door een of andere persvoorlichter.

Omerta.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

ponsteen
Forum-lid

Gebruikersavatar ponsteen 21 mei 2013 23:14

Zaten bij DWDD. Gaf me wel een speciaal gevoel om ze te horen zeggen: Willen we nu een geloofwaardig voetbal of niet?

En net als bij het wielrennen: het was dus niet iemand uit de voetbalwereld die deze zaak aan het licht bracht. Wat dan weer niet zou kunnen in Nederland, aangezien in Nederland niemand buiten het voetbal het recht heeft om zomaar voetballers te controleren.

NicoNB
Forum-lid

Gebruikersavatar NicoNB 22 mei 2013 00:09

zorroi schreef:Eeeh, die lijst is niet compleet. Eerste naam die bij me op kwam is Bert Oosterbosch overleden in 1989 op 32 jarige leeftijd aan een acute hartstilstand.
In de jaren tachtig is er wat ophef in de media geweest over de plotselinge dood van (oud) wielrenners op jonge leeftijd. Als ik het mij goed herinner is er toen ook een documentaire over uitgezonden. Echt bewijs werd niet gegeven maar er werd wel duidelijk dat er een heel sterk vermoeden was dat dopinggebruik een zeer grote rol speelde als oorzaak van het overlijden.

Andere namen van meer recenter datum, Pantani en Vandenbroucke.

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 22 mei 2013 07:33

codex schreef:even ter verduidelijking over Johannes Draayer.

Had zijn vrouw/weduwe niet eens verteld dat hij epo gebruikte?
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

mrcoffee
Forum-lid

Gebruikersavatar mrcoffee 22 mei 2013 11:07

scepticus schreef:
codex schreef:even ter verduidelijking over Johannes Draayer.

Had zijn vrouw/weduwe niet eens verteld dat hij epo gebruikte?
Het indrukwekkend verhaal van Kathy Lemond over de dood van Johannes Draaijer:
It was pitch black in our bedroom as I reached for the ringing phone. I was already panicking because it is never good news that wakes you from a deep sleep. I thought it might be my parents and something had happened at home in the US. No one called us in the night, everyone knew Greg needed to sleep.

I finally found the phone and answered. All I heard was screaming and crying. I totally panicked. I yelled to wake Greg up. I didn’t even understand who was on the phone. Then I got it. Anna-Lisa Draaijer was sobbing that she had tried everything but,” he was dead.” He was cold when she touched him. She was waiting for the ambulance and what should she do?” He’s dead! He is cold, he is cold. I am so afraid! Oh my God, oh my God!”

I could not even process what Anna-Lisa was telling me. Johannes dead. She had tried CPR but he was already cold and she was alone. We stayed on the phone until the ambulance arrived. Greg and me trying to wake up enough to process what was going on in our dark and cold bedroom and Anna in the hallway of her house in her nightgown alternating between sobs and screams of pain.

We were not close friends, we were casual friends with our bond primarily being our husbands’ profession and our language. I was another American wife. I was older and had my children and she was a newlywed. Johannes and Greg had been on PDM together and we’d had dinner together as friends once, at least that’s what I remember now. They were young and very in love and a joy to be around. She was smart and working as an accountant in Holland.

Just a few years earlier, we were all in our kitchen getting ready to leave the house to go out with the Draaijer’s. While waiting for the babysitter to arrive Anna-Lisa started telling about how tired Johannes had been and that PDM had decided that he had a testosterone deficiency. Both Greg and I reacted the same, “What? Of course he does. He’s racing. Greg is depressed most Mondays after a long race ends and it is totally normal to be low on testosterone after a big race.” She informed us that Johannes was now on a hormone supplementation program. The young couple had been told by team management that he needed it.

Now, this is where it all ended up. A young man dead in his bed and his sweet young wife a widow. She got in her car after leaving his body at the hospital in Holland. She came down to stay at our house in Belgium. We all sat and cried and cried. She could not believe that he was really gone-nor could we. We’d forget at times and it felt like he was at a race. We were used to our husbands being gone. She stayed for days and we tried to help her get information and just help her stay alive.

Sometimes I imagined how I would react if I lost Greg. How would I possibly live through it? I always thought I would just die too but was now witnessing that things don’t work like that. The one left behind is still alive. The grief doesn’t kill you, as much as you wish it would.

This was a entirely different type of death. A death with a component of dishonesty and shame. As though Johannes wasn’t the amazing young man that he really was. That her grief should be hidden and his death not talked about. That was clearly what the cycling world wanted.

Anna-Lisa was told that an autopsy would be performed It was a traumatic week for her with constant badgering by all and her waiting for his cause of death. She was so grief stricken that I placed many of the calls to PDM management asking for information. They wanted to talk to her, alone. I was very protective because I knew each of these men. We had a past.We left that team for their promotion of doping and it had been bitter.

I was like a protective mother and so angry witnessing her grief. This was all so wrong.This was so stupid. This was only cycling.

Anna-Lisa finally agreed to go back to Holland by herself to meet with PDM management. She left the house shaking and nervous and a bit disconnected.

She said she’d call me when she knew what was going on.

She called that night. She told me that Johannes had died with the heart of a 70 year old man, it was “shredded.” She had made an agreement with PDM but did not share the details with me.

I have not heard from her since then, but Greg and I have never forgotten her or Johannes. This young and vulnerable couple persuaded by team management to do unethical and illegal activities that they would never dream up on their own.

Our first experience with the gravest possible outcome of a life of doping. It didn’t end there and Greg lost other teammates to doping and depression. It is not an activity without consequences. If there is an outraged energy that we both carry to the fight against doping it is because we have this experience. How shallow is any victory when compared to the love of your spouse and the joy of a family. They missed out on it all
http://greglemond.com/blog/doping-and-those-we-love/
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

tieky
Forum-lid

Gebruikersavatar tieky 22 mei 2013 18:26

Het lijkt erop dat er bij een aantal ploegen eindelijk het zelfreinigend vermogen boven komt drijven en zich niet meer verschuilen achter de individuele renner.

ag2r schorst zichzelf voor koers (nusport)

Een goede ontwikkeling, ik ben benieuwd hoelang het duurt voordat er zich echt een tweespalt in het profpeleton gaat ontstaan tussen de ploegen die aangesloten zijn bij de MPCC en de ploegen met een grijzere achtergrond.

elefantino
Forum-lid

elefantino 22 mei 2013 18:58

tieky schreef:Het lijkt erop dat er bij een aantal ploegen eindelijk het zelfreinigend vermogen boven komt drijven en zich niet meer verschuilen achter de individuele renner.

ag2r schorst zichzelf voor koers (nusport)

Een goede ontwikkeling, ik ben benieuwd hoelang het duurt voordat er zich echt een tweespalt in het profpeleton gaat ontstaan tussen de ploegen die aangesloten zijn bij de MPCC en de ploegen met een grijzere achtergrond.
Hoewel dit dan wel kleine huis-tuin-en-keuken gebruikers lijken te zijn (als er in het recente geval al geen sprake is van een "dom foutje" ipv bewust dopinggebruik). Ik zie dit zelfreinigend vermogen nog niet bij Sky en Katusha, imho de twee meest foute ploegen die er rondrijden.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 22 mei 2013 19:50

Volgens mij doet AG2R niet anders dan het volgen van een of andere afspraak die ooit gemaakt is.Indien er meerdere gevallen binnen 1 ploeg zijn trekt de ploeg zich terug voor de komende wedstrijd oid.
Less is bore

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 23 mei 2013 00:12

daniel1975 schreef:Volgens mij doet AG2R niet anders dan het volgen van een of andere afspraak die ooit gemaakt is.Indien er meerdere gevallen binnen 1 ploeg zijn trekt de ploeg zich terug voor de komende wedstrijd oid.
Natuurlijk te debiel voor woorden dat ze wel gewoon dat ze wel gewoon in de Giro blijven en zichzelf schorsen voor een koers over een paar weken.

Niet dat ze van mij uit de Giro moeten maar het laat wel zien hoe ondoordacht deze afspraak is.
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie