Pagina 673 van 1864

Re: Canyon topic

Geplaatst: 01 sep 2014 20:33
door vincent75
Zou het ook niet een beetje gehyped worden die handgespaakte wielen? Of koop je gewoon voor minder een beter wiel?
Ik heb overigens ook een set in bestelling staan in noord Holland.

Re: Canyon topic

Geplaatst: 01 sep 2014 20:44
door steve.v.looy
brekson schreef:
gaisdergerman schreef:Wellicht een laagje wax gebruiken?
En wat gebruik je dan op een matte kleur ?

Wat ik ook raar vind, aan de balhoofdzijde is de lak wat groffer, doek gaat er zelfs wat pluizen. Dit terwijl de rest van het frame veel gladder aanvoelt.

Re: Canyon topic

Geplaatst: 01 sep 2014 20:47
door tomtom
[/quote]
Bedankt René voor die tip. Wel een niet-Shimano oplossing, dus nogal een gok...[/quote]

Dat valt wel mee hoor. Ik heb 3 interne batterijen van hem en die functioneren perfect. In het algemeen lichter en krachtiger dan wat Shimano zelf biedt.....

Re: Canyon topic

Geplaatst: 02 sep 2014 11:22
door wasbeer2006
Ik hoop toch dat de specs bij de 9.0 slx sl niet kloppen, Red, force, campa cassette?

Jammer dat ook Canyon overal weer een 52/36 crank gaat monteren. Ik zou niet weten wat ik daar mee moet
50/36 oke, maargoed schijnt mode te zijn cube doet het ook, scheelt natuurlijk weer een optie.

Daarnaast is de voorbouw zoals genoemd wel redelijk gedowngrade.
Bij de 9.0 slx zat het carbonnen wcs stuur, nu een alu canyon stuurtje.

Re: Canyon topic

Geplaatst: 02 sep 2014 13:57
door Jaqman
vincent75 schreef:Zou het ook niet een beetje gehyped worden die handgespaakte wielen? Of koop je gewoon voor minder een beter wiel?
Ik heb overigens ook een set in bestelling staan in noord Holland.
Ik denk dat een heleboel juichende verhalen van mensen die vinden dat ze opeens veel harder kunnen fietsen/demarreren/klimmen met hun nieuwe wielen, ook aan een psychologische factor kan worden toegeschreven. Maar moraal speelt bij wielrennen - zoals in elke sport - nu eenmaal een grote rol, dus daar is niks op tegen.
Maar er is nog een voordeel: ik heb twintig jaar geleden een wielset voor mijn Bioracer laten bouwen door Joop de Boer van Presto, en daar rijd ik nog altijd op. En ik heb nog nooit zelfs maar een spaak hoeven aandraaien. :D (Misschien moet ik zo langzamerhand de lagers eens checken :oops: maar ze draaien nog immer gladjes rond.)

Re: Canyon topic

Geplaatst: 02 sep 2014 15:04
door Jaqman
iCanjan schreef:
bundes schreef:Weet iemand waarom alle nieuwe modellen 52/36 kettingbladen hebben, komt er geen compact meer?
Op zich wel logisch. Aerodynamisch ontwerp heeft pas echt zin als er structureel boven de 35kmpu wordt gereden en dat gaat wat "beter" met dubbel.
En je krijgt wat meer product differentiatie tov de ultimate.
In de korte discussie over de voordelen van een Aeroad werd volgens mij iets over het hoofd gezien. De rekenmodellen gaan uit van de snelheid in een windstille omgeving, zoals bij baanwielrennen. Maar in het wegracen, bij een onbeduidend tegenwindje van windkracht 2 (6 - 11 km/per uur), begint het voordeel van een aerodynamische fiets + kleding + houding al bij een fietssnelheid van slechts 24 à 29 km/h. Dat haal zelfs ik! :D En bij een matige tegenwind van kracht 4 waait de wind met 20 - 28 km/h, dus tel uit je winst. (Ik ga er vanuit dat het voordeel bij 35 km/h begint te tellen. Of dat inderdaad zo is...? *)
Zie hier http://www.kwn.nl/ddwn/knophtm/wind.htm een lijstje van windkrachten met de bijbehorende windsnelheden.

* edit: Zou dat niet ook afhangen van de atmosferische luchtdruk? Die speelt natuurlijk ook een rol in de luchtweerstand.

Re: Canyon topic

Geplaatst: 03 sep 2014 08:44
door tomtom
En zijn er ook nadelen t.o.v. de wind; de zijkanten zijn immers veel windgevoeliger lijkt het of niet? Tenslotte staat de wind niet altijd van voren (ook al lijkt dat zo :-))!

Re: Canyon topic

Geplaatst: 03 sep 2014 11:45
door Jaqman
Velgfabrikanten schermen daarom tegenwoordig ook met grafieken over wind die schuin van voren komt. Daarom is de tendens tegenwoordig van hoge velgen naar wat lagere, bolle velgen. Ben benieuwd of en wanneer bandenfabrikanten er in slagen om de vorm van hun banden zodanig aan te passen dat de overgang van band naar velg zo glad mogelijk wordt.
Het zou me niet verbazen als ook Canyon kijkt naar zijwindgevoeligheid bij het ontwerpen van frames.

Mooi verhaal trouwens op de Canyon-site over de ontwikkeling van in een raceframe ingebouwde actieve demping, 'Magneto-Rheological Suspension Control': http://www.canyon.com/_nl/eurobike2014/ ... ected.html.

Re: Canyon topic

Geplaatst: 03 sep 2014 12:29
door th0m
Ja volgens mij heeft mavic al van die strips die tussen de remrand en de band zitten. Verder loont het, om een zo proper verloop van band naar velg te hebben, om te kijken naar zowel de velgbreedte als de bandbreedte. Ik heb 23mm brede velgen en conti banden van 23mm die nagenoeg in elkaar overlopen, een 22m band zou perfect zijn. Maar idd, qua buisprofiel zou hier ook rekening mee gehouden kunnen worden, maar dan vraag ik me af of het wat hoekige ontwerp van de buizen vd aeroad slx en de speedmax effectief zijn.

Re: Canyon topic

Geplaatst: 03 sep 2014 16:41
door bobkat19
vincent75 schreef:Zou het ook niet een beetje gehyped worden die handgespaakte wielen? Of koop je gewoon voor minder een beter wiel?
Ik heb overigens ook een set in bestelling staan in noord Holland.
Ik heb mijn Ksyrium SLR's verkocht voor een set van Wheel-Tec. Ik heb voor iets meer dan 700 E een lage wielset van Stan's met stijlvolle Hope-naven. Onder de 1400 gram, naven waar Mavic een puntje aan kan zuigen en een handgemeten spaakspanning. Naar mijn mening krijg je voor dat geld nooit zulke lichte, zulke goede en zulke sterke wielen als je systeemwielen zou kopen.

Re: Canyon topic

Geplaatst: 03 sep 2014 22:02
door tomtom
bobkat19 schreef:
vincent75 schreef:Zou het ook niet een beetje gehyped worden die handgespaakte wielen? Of koop je gewoon voor minder een beter wiel?
Ik heb overigens ook een set in bestelling staan in noord Holland.
Ik heb mijn Ksyrium SLR's verkocht voor een set van Wheel-Tec. Ik heb voor iets meer dan 700 E een lage wielset van Stan's met stijlvolle Hope-naven. Onder de 1400 gram, naven waar Mavic een puntje aan kan zuigen en een handgemeten spaakspanning. Naar mijn mening krijg je voor dat geld nooit zulke lichte, zulke goede en zulke sterke wielen als je systeemwielen zou kopen.
Ik denk ook dat Mavic vooral het uiterlijk gebruikt als verkoop argument.....en dat gaat ze vrij goed af geloof ik :). Persoonlijk vind ik de wielen van Mavic in elk geval mooi(er). Ik denk wel dat Marc (technisch) een (veel) beter setje bouwt dan veel systeembouwers.

Re: Canyon topic

Geplaatst: 04 sep 2014 10:48
door Jaqman
Fabriekswielen kunnen, denk ik, even goed zijn als die van een gespecialiseerde wielenbouwer, mits je even de spaakpanning laat corrigeren door een specialist.
Maar in die Mavics Ksyrium Elite van mij had ook ik geen vertrouwen (vanwege mijn 93 kilo) dus die zijn verkocht en worden vervangen door een set wielen met DT-Swiss 350 naven, Sapim spaken (in het achterwiel links en rechts verschillende types), zilverkleurige messing nippels en (zwarte) Piacenti SL23 velgen. Klaar over 2 tot 3 weken. :| Geen idee wat het gaat wegen, maar met 28 en 32 spaken zal ik geen gewichtsrecord breken. ;)

Was gistermiddag net op tijd weer terug uit Noord-Scharwoude om de slotklim in de Vuelta te zien. Geweldig, die Gesink!