Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Wielrenners in de Media (Geenstijl)

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 5156
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 26 jul 2024 18:36

koekiesbakker schreef: 26 jul 2024 18:16

Volgens mij ondersteunt je bron je claim niet, omdat er in de census simpelweg gevraagd is aan mensen wat hun gender is. Transvrouwen zullen dus onder de noemer Frau en transmannen onder de noemer Mann staan. Er zijn geen aparte categorieën voor transpersonen opgenomen.

Hier een bron die misschien meer helpt (p.60):
https://www.researchgate.net/publicatio ... etherlands
Genderpersonen konden bij hun gender divers invullen wanneer ze niet onder het standaard cis-man cis-vrouw kopje vallen. Ook was er de mogelijkheid om geen informatie te willen geven. Beide cijfers werden bij elkaar geteld, wat strikt genomen niet nodig was maar zelfs dan blijft het cijfer enorm laag.

Dat is dus net de conclusie van onderzoeken waarbij wel die mogelijkheid gegeven wordt onder een duidelijk kopje als trans, etc... Het is geen vaststelling van een onderscheid maar een suggestie.
Transverenigingen in Duitsland schatten het ergens tussen 1.5 en 2%.

De Deutsche Gesellschaft fürTransfusionsmedizin und Immunhämatologie schat het niet binaire deel op 0.2%.

Volgens internationaal ipsos onderzoek gaat het om 1% van de volwassenen, bij kinderen en jongeren ligt het cijfer hoger, sommige studies beweren tot 4%, waarna het bij ouder worden ook weer daalt. Voltooide hersenontwikkeling wordt gesteld op 25 jaar. Na het afwijzen van het Nederlandse systeem tracht men rekening te houden met die 25 jaar vooraleer onomkeerbare zaken uit te voeren.

De cijfers lijken vooral bepaald te worden door welke mate van suggestie er gebruikt worden, ook leeftijd en regio spelen een rol (zie California). Het blijft hoe dan ook over een marginaal klein percentage van de bevolking te gaan, waar enorm veel tijd en aandacht naartoe gaat.

De stap in de tabel tussen 2014 en 2015 in de tabel uit de link roept wel om een verklaring (edit; heb het ondertussen in het document gelezen wat de oorzaak hiervan is). Maar nog steeds blijven het zeer marginale cijfers.

Ik heb het document gedownload, nog niet gelezen.
Laatst gewijzigd door lugosi op 26 jul 2024 18:46, 1 keer totaal gewijzigd.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 5156
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 26 jul 2024 18:41

koekiesbakker schreef: 26 jul 2024 18:27
lugosi schreef: 26 jul 2024 18:17

Een post-op transman? Bedoel je hiermee een man die zich laten opereren heeft? Een man hoeft niet in de douche van een kleindochter. Die keuze zou bij de kleindochter moeten liggen en haar niet opgedrongen worden. In de VS zie je dat er wel degelijk (jonge) vrouwen afhaken hierom. (net als in die studentenhuizen)
Met post-op transman bedoel ik iemand die als vrouw geboren is en zich heeft laten opereren. Dus er loopt iemand de vrouwendouche in met XX chromosomen, maar met een stevige bouw, volle baard en een penis.

lugosi schreef: 26 jul 2024 18:17
Een bizarre vergelijking dat je iemands huidskleur vergelijkt met iemand die zich toegang verschaft tot een ruimte die voorbehouden is voor mensen van het andere geslacht. Ik ben nog steeds niet overtuigd dat genderdysforie uit de DSM moest om wetenschappelijke redenen.
Daar zit juist de crux: zij vinden zich tot hetzelfde geslacht behoren. Dan staat het punt van vergelijking.
Als een transvrouw een vrouw is, heeft zij toegaan tot de ruimtes voor vrouwen. En zie de effecten binnen de sport die dit met zich meebrengt.
Zo niet, dan zullen zich situaties zoals ik hierboven beschreven heb voordoen.
Zoals ik al eerder zei: er zullen haken en ogen blijven.
Ik vind het niet zo moeilijk, het is een kwestie van gezond verstand. Je huidskleur is niet hetzelfde als aan je geslacht morrelen omwille van je psyche (waarom niet omgekeerd overigens?). En als je niet kan leven zonder dat te doen, dan moet je dat maar doen, je bent immers vrij, maar heb dan alsjeblieft de decency om je van bepaalde dingen te onthouden.

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3202
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 26 jul 2024 19:15

Volgens mij is over dit onderwerp in het verleden ook al van alles gezegd. Het begint in herhaling te vallen.

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5953
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 26 jul 2024 19:34

Dat was in het politiek topic, maar dat is nu gesloten, dus krijg je weer wildgroei in allerlei andere topics.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16412
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 26 jul 2024 19:35

bikerke schreef: 26 jul 2024 09:46
Lcsmet schreef: 25 jul 2024 21:30
Wil je dat je (klein-)dochters met deze voormalige mannen onder de douche moeten?
Ik wens u een trans (klein-)kind toe,
Maar, dat kind wens ik als (groot-) vader u niet toe....
Nu wordt jij wel heel persoonlijk.
Hoe laag kan je gaan.
Moet ik jou ook iets toewensen, of bijt ik op mijn tong.

Nog even dit.
Ik heb jarenlang in de organisatie van een grote (+6000 deelnemers) fietstocht gezeten.
Ik deed voor- en daginschrijvingen.
Er deed jarenlang een man mee die telkens de dag voor de manifestatie zijn startkaart bij mij kwam afhalen.
Dan enkele jaren dieman niet meer gezien en plots was hij er terug als een weliswaar lelijke "zij".
Met de vraag, "er zijn toch vrouwendouches".
Die paar jaar dat dit is voorgekomen hebben we als organisatie van verschillende vrouwelijke deelneemsters opmerkibgen gekregen dat er een man met borsten in de vrouwendouches stond en dit niet kon. Een paar keer is daar zelfs de politie in tussengekomen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Dubbeldekker
Forum-lid
Berichten: 331
Lid geworden op: 16 jul 2024 14:54

Dubbeldekker 26 jul 2024 19:40

Misschien dit “onderwerp” verder bespreken in het topic wat daar specifiek over handelt?
Deze dus: viewtopic.php?t=97517&hilit=Transgender

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1791
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 09 aug 2024 11:38

In de 'cultuurstrijd' om de openbare ruimte kwalificeert fietsen zich inmiddels als de volgende 'linkse hobby'
https://www.groene.nl/artikel/de-linkse ... t-de-fiets

Het is maar dat u het weet als u weer op de fiets stapt, zeker als je ook nog vélotaffeur bent.
hun fietsen.

baron062
Forum-lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: 25 nov 2004 10:37

baron062 12 aug 2024 14:54

Zwaar ongeluk in de noordkop.

Overzichtelijke T-splitsing, fietsers in de voorang volgens het krantenartikel en de foto's...

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8822
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 12 aug 2024 15:26

BertL schreef: 09 aug 2024 11:38 In de 'cultuurstrijd' om de openbare ruimte kwalificeert fietsen zich inmiddels als de volgende 'linkse hobby'
https://www.groene.nl/artikel/de-linkse ... t-de-fiets

Het is maar dat u het weet als u weer op de fiets stapt, zeker als je ook nog vélotaffeur bent.
Is al tijden zo. Kennis van ons die bijna dagelijks van Vaison naar Orange naar zijn werk fietst, werd tijdens Corona meerdere malenper week door de gendarme aangehouden. Een ander werd geadviseerd om zijn fietsshirt maar om te ruilen voor een t-shirt. Dan zou het er meer op lijken dar hij naar zijn werk fietste.
Ik heb het artikel niet kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5866
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 12 aug 2024 15:37

baron062 schreef: 12 aug 2024 14:54 Zwaar ongeluk in de noordkop.

Overzichtelijke T-splitsing, fietsers in de voorang volgens het krantenartikel en de foto's...
Dit is echt zo'n weggetje waar er veel te hard word gereden.
En men heeft over dat weggetje wat dan van rechts komt geen overzicht omdat er daar een paar bomen en struiken voor staan.
Terwijl er in de rest van de polder nagenoeg geen bomen staan.
Ik vermijd dat stukje polder meestal, juist om hoe daar gereden word.
Ik pak altijd de noordkant van de N99, is veel mooier en, in mijn ogen, veiliger.

Jaykay.01
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 apr 2024 16:50

Jaykay.01 13 aug 2024 07:49

baron062 schreef: 12 aug 2024 14:54 Zwaar ongeluk in de noordkop.

Overzichtelijke T-splitsing, fietsers in de voorang volgens het krantenartikel en de foto's...
Kansloze kolossen die Amerikaanse jeeps/pick ups, die horen niet thuis op de Nederlandse wegen. Triest ongeval, schrik ervan

Gebruikersavatar
Se7en
Forum-lid
Berichten: 849
Lid geworden op: 10 jun 2020 20:19
Locatie: Kop van Drenthe

Gebruikersavatar Se7en 13 aug 2024 08:56

Even offtopic: Er zijn echter nog nooit zoveel van die kolossen op Nederlands kenteken gezet als in de eerste helft van dit jaar. Oorzaak; het aanstaande wegvallen van de bpm op bedrijfsvoertuigen en het verbod op brandstofvoertuigen in de nodige stadscentra, waarvoor overigens wel een overgangsregeling geldt. Elektrische voertuigen kunnen de marktkramen niet trekken dus neemt men dit soort voertuigen om nog even door te kunnen.
Cannondale CAAD10 | 2015
Scott Addict 30 | 2023
Orbea Terra H30 | 2021

Plaats reactie