Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Tour 2009

Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2726
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 23 jul 2009 23:14

Ja, Lemond stelt de vraag die ik ook in mijn hoofd heb hardop. Het ook zeer onwaarschijnlijk dat Contador zonder "hulp" zo hard rijdt. Die klimtijd naar verbier was buitenaards, daar is al genoeg over langsgekomen op dit forum. En nu deze tijdrit waarin hij de beste tijdrijder ter wereld naar huis stuurt waarvan we toch mogen verwachten dat hij de meesta raw power heeft.

De laatste keer dat ik een dergelijk tenger mannetje heb zien vliegen in een tijdrit was in de Vuelta in 2007. Inderdaad Roberto Heras....

Maar dat buitenbeschouwing latend, je moet dat wel doen anders is er geen moer meer aan, is Contador de allerallerbeste van het spel. Magnefiek! Ik heb van de laatste tourweek zitten smullen.

Armstrong mist gewoon peak power en dat kun je hem niet aanrekenen. De prestatie was zondermeer goed maar niet uitstekend. Meneer staat overigens nog steeds 3e in het GC!
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 23 jul 2009 23:39

Daniel1975 schreef:Heb jij de tijdrit wel goed gekeken?????
Daar ging hij echt wel tot de max hoor.


Ik bedoelde ook hiervoor.

gamiel
Forum-lid
Berichten: 788
Lid geworden op: 14 sep 2006 01:02

gamiel 23 jul 2009 23:45

Stond vanmiddag langs de kant net voor Doussard, heb genoten! Leuke sfeer. LA ging daar al diep op het vals plat, prachtig. Heb zelf gisteren het rondje gereden en dat klimmetje bij Bluffy was venijnig.
Canyon Ultimate CF SLX, Cannondale CAAD10, Niner RLT9, Cube Reaction.

Mr_T
Forum-lid
Berichten: 1435
Lid geworden op: 29 aug 2008 14:26

Mr_T 24 jul 2009 10:43

Potver, wat een mooie rit van Contador. Maar had hij nou echt niet even 4 seconden langzamer kunnen rijden? Dat had ik 'Spartacus' gegund. Die vent kan hard fietsen! Niet normaal. En hij had duidelijk de beste indeling van iedereen. Achteraf baalt hijmisschien dat hij het eerste vlakke stuk niet wat sneller heeft afgelegd.

Hier even wat stats:

Op 28.5km (renner _ tijd _ snelheid over dat stuk):
FC 37:36 45.48
AC 36:50 46.43
LA 38:02 44.96

Op 40.5km
FC 48.34 65.65
AC 48:31 61.63
LA 50:01 60.08

Cancellara rijdt op het tweede stuk dus 4 km/u harder, 65.65 km/u, holy mac!

Als de tijdrit 1km langer was geweest, had Cancellara 3.58 seconden meer goed gemaakt, en dus net sneller geweest.

D*mn

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 24 jul 2009 10:56

MrT schreef:Potver, wat een mooie rit van Contador. Maar had hij nou echt niet even 4 seconden langzamer kunnen rijden? Dat had ik 'Spartacus' gegund. Die vent kan hard fietsen! Niet normaal. En hij had duidelijk de beste indeling van iedereen. Achteraf baalt hijmisschien dat hij het eerste vlakke stuk niet wat sneller heeft afgelegd. ...



Cancellara maakte zich na de tijdrit overigens behoorlijk kwaad omdat Contador in het eerste vlakke stuk heel dicht achter de 2 motoren voor hem mocht rijden en daar secondenwinst pakte... Heb de beelden daarvan niet gezien.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

zweef
Forum-lid
Berichten: 502
Lid geworden op: 05 jul 2009 14:05
Locatie: Swoll

zweef 24 jul 2009 11:37

C a s r a n schreef:Cancellara maakte zich na de tijdrit overigens behoorlijk kwaad omdat Contador in het eerste vlakke stuk heel dicht achter de 2 motoren voor hem mocht rijden en daar secondenwinst pakte... Heb de beelden daarvan niet gezien.
Ik vind dat altijd van een kleine geest getuigen. Over dit soort dingen zeiken als je niet gewonnen hebt. Zelfs als het klopt kun je dit soort commentaar beter achterwege laten, je schiet er niks mee op, mensen vinden je alleen een slecht verliezer.

Overigens vind ik het erg jammer dat de dopinggeest zo ontzettend rondwaart. Ik was hier altijd al bang voor, niemand kan meer een gloedvolle overwinning behalen zonder dat er meteen vraagtekens bij staan. Dat is geen verwijt aan degenen die die vraagtekens zetten, want dat is niet zelden terecht, maar het verpest de lol zo ontzettend.
You should see me go downhill...

moustache
Forum-lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 15 jun 2007 16:39

moustache 24 jul 2009 11:46

Ik ben het eens met Zweef over die dopinggeest.

Ik vind het prachtig wat er allemaal gebeurd. Ook in de Giro met Di Luca. Op het moment zelf kan ik intens genieten van iemand die zo goed is en denk ik, "ach, tot het tegendeel bewezen is moeten we maar gewoon genieten". Als er dan naar buiten komt dat iemand doping heeft gebruikt (zoals Di Luca) dan doe ik dat af met een hele harde "sukkel" en ga ik weer terug tot de orde van de dag en dat is genieten van het spectakel.

moustache
Forum-lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 15 jun 2007 16:39

moustache 24 jul 2009 12:01

Even wat anders. Iemand die weet hoe je in vredesnaam een VO2max kan uitrekenen van een renner als je alleen maar de lengte, stijgingspercentage, gem. snelheid van een klim en gewicht van een renner hebt?


Zie dit artikel in Le Monde.

Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2726
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 24 jul 2009 13:10

Er zijn formules die de relatie tussen geleverde vermogen en VO2Max proberen te beschrijven. Dat zijn empirische, benaderende formules met genoeg ruimte voor afwijkingen. Ben wel benieuwd hoe Lemond dat heeft berekend.

Ik vond deze:
VO2Max=1.8*((Power*6.12/Gewicht)+3.5)+3.5

Als we daar de gegevens van Alberto invullen:
Power/Kg op verbier: 6.9W/Kg volgens Ferrari
(Easy om uit te rekenen: tijd * krachten die je moet overwinnen tijdens de klim (hoogte+rol- en wrijvingsweerstand)= arbeid. Arbeid * tijd nodig om afstand af te leggen = vermogen)

gewicht: 62 Kg
Dus power: 428 Watt

VO2max= 85.8 ml/min/Kg en dat is geen 99 ;)
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

ted038
Forum-lid
Berichten: 1497
Lid geworden op: 10 dec 2004 16:13
Locatie: Zwolle

ted038 24 jul 2009 13:22

Moustache schreef:Ik vind het prachtig wat er allemaal gebeurd. Ook in de Giro met Di Luca. Op het moment zelf kan ik intens genieten van iemand die zo goed is en denk ik, "ach, tot het tegendeel bewezen is moeten we maar gewoon genieten". Als er dan naar buiten komt dat iemand doping heeft gebruikt (zoals Di Luca) dan doe ik dat af met een hele harde "sukkel" en ga ik weer terug tot de orde van de dag en dat is genieten van het spectakel.


+1

Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2726
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 24 jul 2009 13:29

Ik liep heel even met een hele slechte gedachte, denk dat zelfs Armstrong en bruyneel niet zo doortrapt zouden zijn:

Vanuit het kamp Bruyneel wordt het gerucht gelekt dat Contador EPO zou gebruiken.
Lance wint de tour 2010 door schorsing van Contador?

Auw... ik ban de gedachte weer uit mijn hoofd....
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

Mr_T
Forum-lid
Berichten: 1435
Lid geworden op: 29 aug 2008 14:26

Mr_T 24 jul 2009 13:48

mrcoffee schreef:Ik liep heel even met een hele slechte gedachte, denk dat zelfs Armstrong en bruyneel niet zo doortrapt zouden zijn:

Vanuit het kamp Bruyneel wordt het gerucht gelekt dat Contador EPO zou gebruiken.
Lance wint de tour 2010 door schorsing van Contador?

Auw... ik ban de gedachte weer uit mijn hoofd....


dan ga je er dus vanuit dat Armstrong 2de kan worden in de Tour in 2010?

forget it

Plaats reactie