Pagina 69 van 374

Re: Retro / oudere fietsen

Geplaatst: 28 apr 2014 09:03
door jansen2.0
@ Velolove:

Volgens mij wachten we nog steeds op de foto's van:
1983 Gazelle CM Campa 50th Anniversary & 1978 Gazelle CM Campa Super Record panto

:ugeek:

Re: Retro / oudere fietsen

Geplaatst: 28 apr 2014 09:37
door velolove
Ivm mijn tempo van restaureren gaat dat nog wel ff duren...

Re: Retro / oudere fietsen

Geplaatst: 28 apr 2014 12:56
door velolove
OK toch even een foto:

Afbeelding

Re: Retro / oudere fietsen

Geplaatst: 28 apr 2014 22:44
door gazelle79
M'n balhoofdstel heeft 't leven gelaten. Past dit http://chrisking.com/headsets/hds_2nut op m'n Champion Mondial?


Afbeelding

Re: Retro / oudere fietsen

Geplaatst: 28 apr 2014 23:03
door theodorocampagnolo
gazelle79 schreef:M'n balhoofdstel heeft 't leven gelaten.

Er is een reden waarom crossmotoren (itt racemotoren) draadspaakwielen hebben. En die spaken zijn dan zo lang mogelijk.....

Re: Retro / oudere fietsen

Geplaatst: 29 apr 2014 08:45
door Le Grimpeur
gazelle79 schreef:M'n balhoofdstel heeft 't leven gelaten. Past dit http://chrisking.com/headsets/hds_2nut op m'n Champion Mondial?...
Je hebt je vraag (bewust?) tweemaal gepost, ook bij Ervaring met staal. Doch dit even terzijde. In principe past de 1" versie natuurlijk gewoon op je Gazelle. Je schrijft niet welk type balhoofd er nu op je fiets zit, maar van belang is de dat opbouwhoogte (stack height) van het nieuwe balhoofd gelijk aan of eventueel iets lager is dan die van het oude. Als de opbouwhoogte (veel) groter is, loop je kans dat je te weinig draad op de vorkbuis overhoudt voor de bovenste moer (de borgmoer). Is de opbouwhoogte van het nieuwe balhoofd lager, dan kun je altijd een klein stukje van de vorkbuis vijlen om het balhoofd goed af te kunnen stellen en te borgen. Maar het makkelijkste is natuurlijk als beide balhoofdstellen min of meer dezelfde opbouwhoogte hebben. Of het past hangt dus ook af van hoeveel ruimte je nu hebt, m.a.w. of de vorkbuis ruim of krap passend (= op lengte) is gemaakt.

Re: Retro / oudere fietsen

Geplaatst: 29 apr 2014 09:38
door gazelle79
theodorocampagnolo schreef:
gazelle79 schreef:M'n balhoofdstel heeft 't leven gelaten.

Er is een reden waarom crossmotoren (itt racemotoren) draadspaakwielen hebben. En die spaken zijn dan zo lang mogelijk.....
Teveel van de WD40 zitten snoepen? Zeg dan niks.... ;)

Re: Retro / oudere fietsen

Geplaatst: 29 apr 2014 10:29
door Vrno
Bedankt om er al eens naar te kijken, jongens! Inderdaad TTT zadel en stuurpen (belangrijk?). Shimano trappers en versnellingen. Hier wat meer detail foto's
Afbeelding
Afbeelding

@Wiliertoerist het heeft inderdaad zo geen stickertje onder de zadelbuis, is dat belangrijk? Wat zegt dat?

Re: Retro / oudere fietsen

Geplaatst: 29 apr 2014 12:22
door theodorocampagnolo
gazelle79 schreef: Teveel van de WD40 zitten snoepen? Zeg dan niks.... ;)

Haha! Nee man ik zit je een beetje te plagen om dat gekke voorwieltje want hoe langer de spaken, hoe meer vering in 't wiel dus hoe minder gebonk op je balhoofdlagers. Daarom had Roger de Vlaeminck 'n traditioneel spaakpatroon in zijn winnende Gios Torino.

Anyway, deze past gegarandeerd: Seiki Levin klassiek stalen balhoofdstel (draad), hier te vinden: http://www.m-gineering.nl/shop.htm

Re: Retro / oudere fietsen

Geplaatst: 29 apr 2014 15:04
door Le Grimpeur
Vrno schreef:Bedankt om er al eens naar te kijken, jongens! Inderdaad TTT zadel en stuurpen (belangrijk?). Shimano trappers en versnellingen. Hier wat meer detail foto's...
@Wiliertoerist het heeft inderdaad zo geen stickertje onder de zadelbuis, is dat belangrijk? Wat zegt dat?
Een stadsfiets heeft trappers, een racefiets heeft pedalen ;) . En wat heet belangrijk? Zo'n klassieke TTT stuur- en zadelpen passen (optisch) goed bij zo'n Italiaans frame, maar maken de fiets nu ook weer niet direct extra waardevol. De rest is denk ik een beetje een mix van algemeen Shimano spul (600 crankstel en remmen, 105 achterderailleur, voorderailleur en remgrepen herken ik niet zo 1-2-3). Die Shimano onderdelen zijn prima, maar verder niets bijzonders. Op je eerste foto zie ik wel degelijk een Columbus sticker op de staande buis! Kijk, of fotografeer, maar eens van welk buistype die sticker is. Dat zegt dan iets over de 'kwaliteit' van het frame. Maar nogmaals, als ik het zo zie, is het een prima fiets. Maar, zoals ik in mijn vorige post al schreef, ècht iets bijzonders is het nu ook weer niet. Zijn het trouwens wielen met tubes (dus geen draadbanden)? De banden zien er een beetje uitgedroogd uit, maar dat kan ook gezichtsbedrog zijn :? .

Re: Retro / oudere fietsen

Geplaatst: 29 apr 2014 22:26
door nutsjesmoar
theodorocampagnolo schreef:
gazelle79 schreef: Teveel van de WD40 zitten snoepen? Zeg dan niks.... ;)

Haha! Nee man ik zit je een beetje te plagen om dat gekke voorwieltje want hoe langer de spaken, hoe meer vering in 't wiel dus hoe minder gebonk op je balhoofdlagers.

Hoewel het logisch is, gaat deze theorie toch wel een klein beetje te ver.. Roger de Vlaeminck won dus omdat hij een traditioneel spaakpatroon had en daarom zijn balhoofd niet kapot liep? Dit is wat je impliceert..

Re: Retro / oudere fietsen

Geplaatst: 30 apr 2014 19:31
door sillah75
Vandaag mijn Mexico afgewerkt . Ik heb wat verbeteringen aangebracht waaronder nieuwe SR remgrepen.
De shifters heb ik op een fiets gevonden die klaar was om naar het containerpark gevoerd te worden :)
Ik heb de schifters terug opgeknapt (gepolijst en herverfd) . Ik heb zopas een eerste ritje achter de rug , hij rijdt precies nog beter ( het zit tussen de oren , ik weet het :))

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding