Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Wielerseizoen 2013

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 28 okt 2013 15:36

Ik zie niet in waarom dat een te grote broek zou zijn. Als nr2 van het WT klassement mag je toch wel wat hogere ambities hebben dan dit......
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

DeletedUser01
Forum-lid

DeletedUser01 28 okt 2013 17:43

Ik bedoel wat anders: mijn broek zakt af van dit soort reacties. :(

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 28 okt 2013 17:54

walterg schreef:
ponsteen schreef:
Ben het wel eens dat Blanco / Belkin niet echt een goed seizoen heeft gedraaid. Eindklassement van de Tour Down Under is geweldig (Slagter), overwinning van Gesink in de GP de Québec, twee mooie ritten van Mollema in Vuelta en Tour de Suisse, de jonge Kelderman die twee keer het jongerenklassement wint in kleinere rondes (Romandie op WT niveau en Denemarken).

Maar het is allemaal wat magertjes...
Hier kunnen we wat mee, ponsteen!

Ik ga even een paar bretels opzoeken...
Ik denk toch dat ponsteen poste met een knipoog of niet ponsteen? Je vergeet de prestaties van Mollema en Ten Dan in Tdf. How come ponsteen?
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

elefantino 2.0

elefantino 2.0 28 okt 2013 20:05

ponsteen schreef:De WT ranking zegt trouwens niet alles. Zo haalt bijv. Gilbert meer punten dan een van de meest succesvolle renners van 2013, Marcel Kittel. Een team als Argos staat in andere lijsten altijd aanzienlijk hoger dan in de WT ranking.

Ben het wel eens dat Blanco / Belkin niet echt een goed seizoen heeft gedraaid. Eindklassement van de Tour Down Under is geweldig (Slagter), overwinning van Gesink in de GP de Québec, twee mooie ritten van Mollema in Vuelta en Tour de Suisse, de jonge Kelderman die twee keer het jongerenklassement wint in kleinere rondes (Romandie op WT niveau en Denemarken).

Maar het is allemaal wat magertjes...
Tja, zo bijzonder is het bovenstaande rijtje nu ook weer niet. Ben het wel een beetje met Daniel eens dat er ook wel een beetje mag worden gekeken naar het soort koersen waarin gepresteerd wordt. Bovenstaande koersen zijn voornamelijk tweederangskoersen (op de ritten van Mollema na).

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 28 okt 2013 20:40

Quebec kan je toch moeilijk een 2e rangs koers noemen, het deelnemersveld was er wel en er hadden er genoeg de wil om te willen winnen. Sagan in de laatste km verslaan hebben er dit jaar niet zo heel veel gedaan.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

litespeed
Forum-lid

Gebruikersavatar litespeed 28 okt 2013 21:49

amclassic-fan schreef:Quebec kan je toch moeilijk een 2e rangs koers noemen, het deelnemersveld was er wel en er hadden er genoeg de wil om te willen winnen. Sagan in de laatste km verslaan hebben er dit jaar niet zo heel veel gedaan.
Doe geen moeite om de 'Playstation'-kijkers te overtuigen. :)

Ze hadden gewoon een aantal klassiekers moeten winnen. Dus simpelweg die verdomde QuickStep/Cannondale/Radioshack/Katusha-renners eraf rijden! O, wacht...die ploegen werden door dezelfde kijkers zo verdacht van...tja... :|

ponsteen
Forum-lid

Gebruikersavatar ponsteen 28 okt 2013 22:40

@zorroi: Ik beken dat ik te lui was om ook nog eens alle klassementen op te zoeken. Dat rijtje koste al de nodige tijd...

Eigenlijk ben ik juist van de klassementen. Ik kan een vijfde plek in iets als Romandië of Baskenland wel waarderen. Wat klassementen betreft heeft Blanco/Belkin het goed gedaan, het hele jaar door. Maar daar moeten ze het ook van hebben. De overwinningen blijken lastig binnen te hengelen de laatste jaren. Hoe komt dat toch?

En voor mij is Worldtour gewoon top. Alle renners, alle ploegen weten een jaar lang dat je in de Tour Down Under en de Ronde van Polen met één slimme move een hele sloot klassementspunten kunt binnen hengelen. En reken maar dat de ploegleiders dat dondersgoed weten. En dus: echt knap om dat eindklassement te winnen. Gewoon topniveau.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 28 okt 2013 22:54

Ik vind de GP Quebec een 3de rangs koers. De grote rondes en de monumenten zijn de eerste rang, daarna aan aantal kleine rittenkoersen en (semi) klassiekers en dan pas dit soort wedstrijden.

Het neemt natuurlijk niet weg dat je om die koers te winnen net zo goed moet zijn als zeg maar de winnaar van de Omloop het Nieuwsblad of de Brabantse Pijl. Het deelnemersveld was ook zeker niet van het niveau Tour of Hainan. Maar bij het wielrennen gaat het juist om het winnen van wedstrijden van naam, verreden op heilige wielergrond, Dat is wat echt telt imho. Dat is juist ook iets dat haaks staat op de playstation generatie waarvoor alles uitgewisseld moet worden voor het nieuwste van het nieuwste.

Het is natuurlijk niet zo dat Belkin met dezelfde renners zomaar even een paar klassiekers en een grote ronde kan winnen, al is het niet onmogelijk een klassieker te winnen met deze jongens. Het probleem is of doping gerelateerd (te weinig) maar aangezien Rabo met doping ook al niet alles uit de Nederlandse jongens haalde wat er imho in zat denk ik dat dat niet het enige euvel is.

Ik denk dat het deels ligt aan de (mentale) begeleiding en misschien krijgen de brave jongetjes hier eerder de kans om prof te worden en ontbreekt het aan killersmentaliteit bij de huidige generatie. Maar misschien wel het grootste probleem is de algehele mentaliteit in Nederland en "onze" topsporters in het bijzonder. Troy Douglas zei het een keer heel mooi in een interview dat ging over Churandy Martina. Hij zei dat Martina vooral in de VS moest blijven trainen want Martina twijfelt nooit. Zelf had hij de fout gemaakt om in Nederland te gaan trainen en als je eenmaal in Nederland traint begin je te twijfelen.
Je merkt het ook aan interviews met sporters en coaches. Als er verloren wordt en er word gevraagd hoe dat komt begint het antwoord steevast met: "ik weet het niet maar" en als er gewonnen wordt is het: "ongelofelijk dat ik dit kan".
Campagnolo Ultra Dork

ridley_erik
Forum-lid

ridley_erik 28 okt 2013 23:01

Ernie C. schreef:Maar bij het wielrennen gaat het juist om het winnen van wedstrijden van naam, verreden op heilige wielergrond, Dat is wat echt telt imho.
Juist, met dit soort instellingen blijft wielrennen zo conservatief en dus stilstaan. Ze zeggen altijd dat stilstand, achteruitgaan is.

De laatste jaren zijn er in de de World Tour een aantal nieuwe wedstrijden bijgekomen die niet op 'heilig wielergrond' verreden worden, maar dat neemt niet weg dat dit wedstrijden van het hoogste niveau zijn. Ik noem bijvoorbeeld een Ronde van Polen, wat de laatste jaren gewoon een loodzware wedstrijd met mooie deelnemers is geworden. We hebben deze vernieuwingen nodig! Er moeten nieuwe wedstrijden bijkomen om de sport aantrekkelijk te maken en te houden.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 28 okt 2013 23:34

City tegen United wordt toch gewoon in Manchester gespeeld, El clasico in Madrid of Barcelona en ga zo maar door.
Dat conservatieve is juist de charme van het wielrennen maar zeker ook in andere grote sporten aanwezig.

Al die nieuwe WT koersen die de UCI heeft verzonnen om de zakken van een aantal medewerkers te spekken zijn hooguit aardig om te kijken. De echte wereldtop gebruikt dat soort wedstrijden alleen als trainingskoers en ik vind het dan dus ook geen wedstrijd van het hoogste niveau, welk stickertje de UCI er ook op plakt.
Campagnolo Ultra Dork

ridley_erik
Forum-lid

ridley_erik 28 okt 2013 23:39

Ernie C. schreef:City tegen United wordt toch gewoon in Manchester gespeeld, El clasico in Madrid of Barcelona en ga zo maar door.
Je zit nu appels met peren te vergelijken.

Ernie C. schreef:Dat conservatieve is juist de charme van het wielrennen maar zeker ook in andere grote sporten aanwezig.
Deze gedachte is wel de oorzaak van het feit dat er zo veel sponsoren afhaken en dus minder ploegen zijn. Die nieuwe wedstrijden zijn nodig om nieuwe sponsoren aan te trekken en dus tegelijk ook de sport te redden. Sponsoren willen geen stilstaande sport. Ze willen vooruitgang en vernieuwing.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 29 okt 2013 00:00

Om bij de appels en peren te blijven. hoe komt het dan dat oliesjeiks en Russische miljardairs het liefst legendarische clubs willen kopen? Ze zouden ook de competitie in Saudi Arabië of Quatar naar een hoger niveau kunnen tillen maar ze kiezen er toch voor om hier in Europa te investeren, hier wordt immers het echte voetbal gespeeld.

Wat sponsors willen zijn drukbezochte wedstrijden die door veel mensen op tv worden bekeken, geen wedstrijden waar geen hond naast de kant staat en waar geen kip naar kijkt. Wat dat betreft zijn Quebec/Montreal wel leuke aanvullingen op de kalender, Lekker op primetime in het weekend live wielrennen kijken en nog redelijk wat volk naast de kant.
Maar b.v Polen, Bejing en de Eneco Tour vind ik World tour onwaardig.
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie