Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge 800

gt10
Forum-lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 24 nov 2004 12:30

gt10 15 mei 2011 16:21

Havana,

Thanks, ik heb op de website van Garmin Training center gedownload, daarna de update voor mapsource gedaan (ook wel effe eerst downloaden), versie 6.16.3. (ook op de site van Garmin)
nu heb ik 2 dingen bij op m'n PC: nml. trainingcenter en Mapsource. Via trainingcenter herkent m'n PC de edge 800.

Nu vraag ik me nog 1 ding af: in trainingcenter zie ik de OSM, maar ik kan die blijkbaar niet in mapsource laden (om alzo naar de GPS te versturen). Of kan ik die OSM ook via trainingcenter naar de edge sturen?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27872
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 17 mei 2011 10:41

Heb je de OSM geïnstalleerd met een EXE ? Zo ja, moet je 'm even selecteren in Mapsource via Utilities > Manage Map Products

Anders even de OSM opnieuw installeren.

otje2
Forum-lid
Berichten: 397
Lid geworden op: 07 jul 2009 17:24

otje2 17 mei 2011 14:16

Hoi.

Ik ga deze week een garmin 800 aanschaffen. Is het een aanrader om de topo van benelux erbij te kopen..........of kan ik die ergens anders vandaan halen?

Ik wil hoofdzakelijk vooraf ingestelde routes gaan fietsen en de HR functie en gegevens gebruiken om te trainen en resultaten te bekijken. Maar ook navigeren naar bv thuis als ik weer eens de weg kwijt ben.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27872
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 17 mei 2011 14:18

In Nederland is de OSM beter en die is gratis. Je kunt achteraf altijd nog de Topo kaarten kopen of verkrijgen via het illegale circuit (dat laatste is wel wat gedoe geloof ik).

Voor overige vragen, de FAQ staat op pagina 51.

otje2
Forum-lid
Berichten: 397
Lid geworden op: 07 jul 2009 17:24

otje2 17 mei 2011 14:49

[quote="havana"]In Nederland is de OSM beter en die is gratis. Je kunt achteraf altijd nog de Topo kaarten kopen of verkrijgen via het illegale circuit (dat laatste is wel wat gedoe geloof ik).

Voor overige vragen, de FAQ staat op pagina 51.[/quote]

Ok bedankt, dus de benelux kaart kan ik dus beter besparen en de gratis OSM gebruiken. Scheelt natuurlijk weer cash.

De bundel met CN is dus wel aan te raden?

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4930
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 17 mei 2011 16:21

Na 4 dagen Ardennen heeft mij doen besluiten om ook maar de stap te nemen naar Gps
Niets mis met de Rox van Sigma maar het is toch wel fijn om de weg een beetje te weten.
Misschien wel de aller belangrijkste reden, en misschien moet ik het hier wel niet vertellen, zaterdag een cyclo 157km van een lokale fiets vereniging te Vedrin gereden, wat een verademing, 350 deelnemers ipv 1000den , 3 euro inschrijving! , en onderweg meer dan genoeg drinken en eten bij de posten, mooie glooiende parkoers (1900hm) over de akkers met nu en dan een wat langere klim met weinig verkeer, prima training,s ritje voor juni in Trentino waar de egde van pas gaat komen.
Jammer dus dat ik de Egde nog niet had want wil volgend jaar de route beslist nog eens fietsen.
Verwacht de Egde vandaag of morgen binnen en nu is mijn vraag of je de software met bijbehorende kaarten gewoon op 2 verschillende pc kan zetten?

bvd voor de input

Ps Thier de Huy is wel een kuiter breker.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27872
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 17 mei 2011 18:36

@ Otje 2

Ja maar dan wel op DVD en niet op SD (zie FAQ). OSM is sowieso goedkoper (je koopt dan de bundel zonder CN, maar met hartslag/cadanssensor). Als je voor OSM gaat, moet je er wel zelf een microSD bij kopen (4 GB of 8 GB).

@ Mao

Dat kan gewoon, geen probleem.

gt10
Forum-lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 24 nov 2004 12:30

gt10 17 mei 2011 22:49

Hello Allemaal,

Ik heb eindelijk OSM geïnstalleerd gekregen op de Edge 800. Zoals Havana al aanhaalde even op Garmin site het trainingcenter downloaden en installeren, daarna de laatste Update van Mapsource downloaden en installeren en dan heb je een programma waarin je OSM kan binnenhalen om er bewerkingen in te doen, zoals: route tekenen, importeren, bewerken en naar je GPS zenden. Dit kan officieel op de website va Garmin
Ik heb wel in Mapsource ergens een vinkje moeten wijzigen (heb ze lucratief allemaal geprobeerd) en ineens was OSM zichtbaar. Routeren op GPS lukt prima, maar ik moet nog gaan testen of de routes die hij erop flikkert ook "logisch" zijn.
Wat OSM zelf betreft, de uitleg staat netjes op hun site en klopt. Eigenlijk is dit heel simpel. Er bestaat zelfs een MTB alternatief, dat is ook gebaseerd op OSM, maar ik weet niet direct wat het verschil is. Ik heb beiden in detail zitten bekijken voor m'n buurt en het lijkt hetzelfde (dezelfde zandpadjes ontbreken). Ik vermoed dat het te maken heeft met de berekening als je een route wil gebruiken ter navigatie.

Heb ondertussen een versie van City navigator gezien, heb ook de topo benelux gezien (bij een collega). Die laatste, die geef geen straatnamen weer, wat eigenlijk wel zonde is.
Wat googelen brengt je zo op sites waar je de handel kan downloaden, maar installeren is een gedoe, je moet wel weten hoe het moet, want Garmin heeft wel een lekkere beveiliging. Ik ga me hier niet aan wagen, ga eerst OSM proberen.

De collega en ik zullen beide kaartsets wel eens naast elkaar gebruiken, maar wil je gewoon je trainingsgegevens bewaren en op PC plaatsen, dan kan je volgens mij even goed OSM gebruiken. Zo ook wat het opladen van een route betreft die je op internet hebt gevonden om na te fietsen via je GPS.

Wat ik wel raar vind is dat de manual van de edge 800 (die moet je dus op internet gaan zoeken, is niet bijgeleverd bij het toestel) toch wel afwijkt van de realiteit. Misschien kan een software update hier soelaas bieden...?
Ik heb momenteel 6 velden zichtbaar op het schermpje, terwijl de manual spreekt van 8 velden. Maar nergens kan ik de mogelijkheid vinden om naar 8 velden in te stellen. Hier wijkt de manual dus af van de werkelijkheid.

A propos, ik heb zoals Havan aangeeft de "bundle" gekocht. Daarin zit het toestel, 2 fietssteunen, HS meter en Cadans/snelheidssensor (die laatste heb ik niet geïnstalleerd, snelheid gaat via GPS ook). Daarnaast heb ik een µSD kaartje van 4gig gekocht en ik geloof dat je daar gans Europa OSM op kunt krijgen.

silvanol.l
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 10 jun 2009 00:35

silvanol.l 18 mei 2011 00:13

[quote="gt10"]Hello Allemaal,

Ik heb eindelijk OSM geïnstalleerd gekregen op de Edge 800. Zoals Havana al aanhaalde even op Garmin site het trainingcenter downloaden en installeren, daarna de laatste Update van Mapsource downloaden en installeren en dan heb je een programma waarin je OSM kan binnenhalen om er bewerkingen in te doen, zoals: route tekenen, importeren, bewerken en naar je GPS zenden. Dit kan officieel op de website va Garmin
Ik heb wel in Mapsource ergens een vinkje moeten wijzigen (heb ze lucratief allemaal geprobeerd) en ineens was OSM zichtbaar. Routeren op GPS lukt prima, maar ik moet nog gaan testen of de routes die hij erop flikkert ook "logisch" zijn.
Wat OSM zelf betreft, de uitleg staat netjes op hun site en klopt. Eigenlijk is dit heel simpel. Er bestaat zelfs een MTB alternatief, dat is ook gebaseerd op OSM, maar ik weet niet direct wat het verschil is. Ik heb beiden in detail zitten bekijken voor m'n buurt en het lijkt hetzelfde (dezelfde zandpadjes ontbreken). Ik vermoed dat het te maken heeft met de berekening als je een route wil gebruiken ter navigatie.

Heb ondertussen een versie van City navigator gezien, heb ook de topo benelux gezien (bij een collega). Die laatste, die geef geen straatnamen weer, wat eigenlijk wel zonde is.
Wat googelen brengt je zo op sites waar je de handel kan downloaden, maar installeren is een gedoe, je moet wel weten hoe het moet, want Garmin heeft wel een lekkere beveiliging. Ik ga me hier niet aan wagen, ga eerst OSM proberen.

De collega en ik zullen beide kaartsets wel eens naast elkaar gebruiken, maar wil je gewoon je trainingsgegevens bewaren en op PC plaatsen, dan kan je volgens mij even goed OSM gebruiken. Zo ook wat het opladen van een route betreft die je op internet hebt gevonden om na te fietsen via je GPS.

Wat ik wel raar vind is dat de manual van de edge 800 (die moet je dus op internet gaan zoeken, is niet bijgeleverd bij het toestel) toch wel afwijkt van de realiteit. Misschien kan een software update hier soelaas bieden...?
Ik heb momenteel 6 velden zichtbaar op het schermpje, terwijl de manual spreekt van 8 velden. Maar nergens kan ik de mogelijkheid vinden om naar 8 velden in te stellen. Hier wijkt de manual dus af van de werkelijkheid.

A propos, ik heb zoals Havan aangeeft de "bundle" gekocht. Daarin zit het toestel, 2 fietssteunen, HS meter en Cadans/snelheidssensor (die laatste heb ik niet geïnstalleerd, snelheid gaat via GPS ook). Daarnaast heb ik een µSD kaartje van 4gig gekocht en ik geloof dat je daar gans Europa OSM op kunt krijgen.[/quote]


Op pagina 31 van PDF file Garmin staat het beschreven (pagina's en gegevens velden aanpassen).
Punt 3. Ik zelf heb nu 9 velden om te bekijken.

Gebruikersavatar
alliance_0
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 08 aug 2010 02:06

Gebruikersavatar alliance_0 18 mei 2011 02:25

Waarom het hele voorgaande bericht quoten, maakt het topic niet leesbaarder.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27872
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 18 mei 2011 10:31

De collega en ik zullen beide kaartsets wel eens naast elkaar gebruiken, maar wil je gewoon je trainingsgegevens bewaren en op PC plaatsen, dan kan je volgens mij even goed OSM gebruiken. Zo ook wat het opladen van een route betreft die je op internet hebt gevonden om na te fietsen via je GPS.
In Nederland is OSM beter dan CN en Topo.

Voor wat betreft het narijden van een internetroute: als je 'm rijdt als "klassieke" course (lijn op het scherm zonder afslagbegeleiding aan) dan maakt 't niet veel uit welke kaart je gebruikt; sterker nog het werkt zelfs zonder kaart. Als CN of OSM dus een enkel weggetje niet kent dan is dat dus bepaald geen ramp.

Persoonlijk vind ik dit (na experimenteren met diverse opties) de meest prettige manier van rijden. Al die popups met "er komt een afslag aan" vind ik maar storend en hoe goed je een route ook uitzet; er mist altijd wel een aanwijzing.

blik
Forum-lid
Berichten: 93
Lid geworden op: 21 mei 2008 11:35

blik 18 mei 2011 10:36

Ik vind OSM redelijk dramatisch eigenlijk, kent in mijn omgeving (Utrecht) aardig wat polderweggetjes niet. En het kent zelfs het fietspad bij mij voor de deur niet eens...

Gesloten