Re: Het grote schijfremmentopic
Geplaatst: 05 feb 2017 10:07
Kittel won gisteren in Dubai met schijfremmen. Dus UCI: gaan met die banaan.
Fiets - Race en MTB website voor race, gravel en mtb
https://www.fiets.nl/forum/
Tja..... Of je de dingen uit dat blad nu serieus moet nemen....?Ernie C. schreef:Ik vind de vergelijking met de velgremmen wel erg summier. Niks over het slepend remmen met velgremmen, een opmerking over de dode slag en voor de rest even goed als de velgremmen in droge omstandigheden. In de regen een half metertje meer remweg.mao schreef:Goed stukje van Fiets
Quote: Onze conclusies
De mechanische schijfremmen geven een twee keer langere remweg dan de hydraulische varianten. De minder stijve constructie lijkt hier debet aan te zijn.
Lijkt me duidelijk dat mechanische schijfremmen een no go is op het moment..
De conclusie vind ik dan ook erg vreemd:
Voor iets dat als voornaamste voordeel wat extra comfort met remmen heeft (minder hard knijpen) vind ik ik de nadelen ook niet gering.
Dan staat er nog niks over de extra kosten en het het verschil in gewicht. Ja, natuurlijk merk je dat verschil in gewicht niet maar het is wel het verschil tussen een frame van 1500 en van 2500 euro.Nadelen zijn er ook: zo is er een risico op gepiep en aanlopen. De ontwikkelingen op het gebied van schijfremmen zijn nog in volle gang, dus kun je misschien niet beter nog even wachten? En dan is er nog de vraag of je ze überhaupt wel mooi vindt
Gelukkig is dankzij de introductie van de 12mm steekas eindelijk iedere trap hartstikke raak...
Laat het maar vrij, geeft weer leuke nieuwe situaties in de koers...lek rijden met schijfrem op cruciaal moment...een bergetappe in de regen...neutrale wagen die effe geen wiel heeft klaarstaan bij een pech geval...jo_spr schreef:Kittel won gisteren in Dubai met schijfremmen. Dus UCI: gaan met die banaan.
Wat mij stoort in deze hele discussie zijn:CanyonFrog schreef:Grappig dat er in de mountainbike wereld al jaren geen discussie meer is over de 'geschiktheid' van schijfremmen. Meeste stopkracht, het best te doseren, altijd dezelfde hoeveelheid remvermogen en inmiddels ontzettend betrouwbaar.
In de autowereld ook niet.CanyonFrog schreef:Grappig dat er in de mountainbike wereld al jaren geen discussie meer is over de 'geschiktheid' van schijfremmen. Meeste stopkracht, het best te doseren, altijd dezelfde hoeveelheid remvermogen en inmiddels ontzettend betrouwbaar.
.
Er zij hier geloof ik meer tegenstanders dan voorstanders. Stelletje conservatievelingenMarkVeenstra schreef:.
- Als je argumenten voor schijfremmen ontkracht wordt je afgezet als aartsconservatief en niet realistisch. stoort mij ook enorm, alsof je in dit topic niet iets mag zeggen tegen schijfremmen. Gelijk aan de meeste merkentopics waar kritische noten vrijwel altijd direct de kop in gedrukt worden. Stoort mij ook.
Hier nog een! Ik heb de indruk dat er meer wordt vernieuwd om het vernieuwen dan om het verbeteren. Ieder jaar een kleine verandering die niet bij voorbaat beter is maar met de nadruk om de consument op een snellere manier geld uit de zak te kloppen.Keezx schreef:Als conservatief betekent: ik ren niet meteen fullspeed achter alles aan wat men in de industrie bedenkt en ik niet direct nodig denk te hebben, ja dan mag je me conservatief noemen.