nog maar even bovengehaald.
Enkel jammer dat zij de Fons site niet "gequote" hebben want dan had ik nu al een ongespoten open mould frame kunnen ophalen.
Er even de volledige tekst ingeplakt voordat deze mogelijk niet meer te vinden is.
Profiel De Onderneming
Wat maakt een vrouw op een racefiets anders dan een man? Fons Bikes weet het
Remco Andersen2 september 2018, 18:42
Aanvulling: In onderstaand artikel wordt het frame van de racefiets van Fons Bikes omschreven als 'uniek'. Fons Bikes zei tegen de Volkskrant dat het bedrijf het frame van de grond af zelf heeft ontworpen, speciaal voor de vrouwelijke anatomie. Fons Bikes sprak verder over eigen frames, 'waarbij de bottom bracket (bevat de trapas, red.) omlaag en naar voren wordt geplaatst'. De Volkskrant heeft het artikel voor plaatsing aan Fons Bikes voorgelegd, ter controle op onjuistheden.
Na publicatie bereikte de Volkskrant informatie waaruit blijkt dat de afmetingen van de frames die Fons Bikes gebruikt, identiek zijn aan bestaande frames van een Taiwanese fabrikant die ook door enkele andere fietsmerken worden gebruikt. Fons Bikes stelt dat het bedrijf de geometrie van het volgens hen optimale frame heeft bepaald op basis van fysiologische data en marktonderzoek. Vervolgens bleek een Taiwanese producent een bestaand frame met die afmetingen leverbaar te hebben, verklaart Fons Bikes nu.
Topfietsen speciaal voor vrouwen: geen ‘pink it and shrink it’ maar speciaal aangepaste frames, waarbij het zwaartepunt omlaag en naar voren wordt geplaatst. Fons Bikes maakt unieke damesfietsen die via influencers aan de vrouw worden gebracht.
Coen van de Broek en Dimphy Tuller. Beeld Raymond Rutting / de Volkskrant
Toen Jos van Gastel (48) de deuren openzwaaide van zijn eerste container uit Taiwan, begin 2017 op een bedrijventerrein aan de rand van Breda, was dat even schrikken. Daar stonden ze dan, na twee jaar van ontwerp en planning. Hij en zijn partners een paar honderdduizend euro armer, en een zeecontainer met 250 kostbare carbonframes voor damesracefietsen rijker. ‘Nu moeten we ze nog zien te verkopen’, dacht van Gastel.
Anderhalf jaar later is het overgrote deel van de frames over de toonbank gegaan, in de tussentijd voorzien van stuur, frame, wielen en ‘groep’: de tandwielen, ketting en versnellingen. Fons Bikes in Breda maakt racefietsen in het hoge segment, specifiek – en uitsluitend – ontworpen voor vrouwelijke wielrenners. Gemiddelde verkoopprijs: 4.068 euro. De verkopen overstijgen nu al de verwachtingen van het piepjonge bedrijf.
Bedrijf Fons Bikes
Waar Breda
Sinds 2016 (verkoop vanaf 4 april 2017)
Aantal werknemers 5 (3 à 4 fte)
Omzet 610 duizend euro (prognose 2018, o.b.v. verkopen tot nu toe)
Wielerfans kunnen hun vingers aflikken in de showroom/werkplaats, op bedrijventerrein Achter-Emer. Ultrastijve frames, carbonwielen van Scope, verlaagde bottom brackets met korte cranks, Duitse Ergon-zadels speciaal ontwikkeld voor de vrouwelijke anatomie. Het Britse online fietsmagazine Gran Fondo tekende eind vorig jaar verbaasd op: ‘En raad eens? Ze maken zelfs fietsen voor vrouwen, uitgerust met Shimano’s (high-end elektrisch schakelsysteem) Dura Ace Di2.’
Daar zit het hem in, zeggen Van Gastel en zijn partner Coen van den Broek (41). De derde partner is afwezig. ‘Pink it and shrink it’ is een bekende term in de wielerwereld, zegt Van Gastel. ‘Maak de fietsen iets kleiner, geef ze een leuk kleurtje, en je hebt een damesracefiets. Vrouwelijke wielrenners voelen zich niet serieus genomen, merkte ik om mij heen.’ Van den Broek: ‘Niemand richtte zich exclusief op vrouwen. Wij dachten: dit is een gat in de markt.’
Inderdaad vermeldt de website van Liv Cycling, de tak voor sportieve vrouwenfietsen van de Amerikaanse fabrikant Giant, dat behalve functionaliteit en ergonomie de fietsen er ‘bovenal uit moeten springen qua looks’. Enkele andere fabrikanten, zoals het Belgische Ridley, maken ook vrouwenfietsen in het hoge segment, of leveren ze op maat voor de topsport – wielrenster Marianne Vos rijdt op een Ridley.
Maar Fons Bikes maakt alleen fietsen voor vrouwen. Bovendien heeft het bedrijf zijn frames van de grond af ontworpen op basis van fysiologische data en marktonderzoek, zegt Van Gastel. Driehonderd wielrennende vrouwen werd gevraagd naar hun ideale racefiets. Fons Bikes bracht naar eigen zeggen ook een bewegingsdeskundige, cardioloog en fysiotherapeut bij elkaar om in fysiologisch onderzoek te spitten. Zoekvraag: wat maakt een vrouw op een racefiets anders dan een man?
Mecanicien Jannes Kimenai aan het werk. Beeld Raymond Rutting / de Volkskrant
Belangrijkste antwoorden: het schaambeen van vrouwen ligt in een andere hoek dan dat van mannen, wat zorgt voor andere drukpunten, en vrouwen buigen meer vanuit het bekken dan vanuit de rug naar voren. Het zwaartepunt van een vrouw ligt bovendien verder naar achteren dan dat van een man, namelijk tussen borst en heupen. Dat vereist een frame waarbij de bottom bracket, het centrale punt waaraan de trapassen zitten, naar onder en naar voren wordt verplaatst om het gewicht optimaal over beide wielen te verdelen.
De conclusies leidden naar een ontwerp, het ontwerp naar een zoektocht langs fabrikanten van carbonframes. Het resultaat was die eerste container met 250 in Taiwan vervaardigde ‘vrouwenframes’. In de Bredase showroom worden die nu voor nieuwe klanten voorzien van onderdelen op maat. Van schouderbreedte tot de afstand tussen de twee zitbotjes onder de bips, die bij vrouwen om biologische redenen breder is dan bij mannen: alles wordt gemeten.
International Lifestyle Studies
De inspanningen van Van Gastel en zijn partners werden vorige week beloond door wielrennersmagazine Fiets, dat een lezerstest publiceerde van damesracefietsen. Fons Bikes kreeg twee van de topdrieposities.
Maar het bedrijf lift ook handig mee op twee maatschappelijke trends. Eén is de toenemende aandacht voor vrouwen in topsport – wie volgde er tien jaar geleden vrouwenhockey of vrouwenvoetbal? De ander is de groeiende behoefte van mensen, vooral welgestelde jongeren, om iets unieks te zijn of te hebben, een beleving, iets waarmee je op Instagram nieuwe volgers trekt. Bijzondere koffie, ambachtelijke biertjes, speciale parfums. Een trendy Fons Bike met een uniek kleurenpatroon, speciaal voor jou in elkaar gezet.
‘Yuppen’, zo wil Fons Bikes haar klanten niet noemen. Liever omschrijven Van Gastel en Van den Broek de gemiddelde klant als een vrouw van tussen de 30 en 40 jaar oud, professioneel succesvol en met duidelijke wensen op fietsgebied. Fons Bikes maakte een profiel van het prototype klant: een 31-jarige accountmanager genaamd Simone uit Utrecht, met een liefde voor New York en Barcelona, een zwak voor Thais eten en sushi, en een kat genaamd Loetje.
Aan de 23-jarige Dimphy Tuller, onlangs afgestudeerd in International Lifestyle Studies, de taak om ze binnen te halen. Haar expertise: trendwatching en conceptontwikkeling. Ze bleef hangen na een stage bij Fons Bikes.
Tuller stortte zich op sociale media - ‘een advertentie in een blad zetten, zo werkt het allang niet meer’ - en trok ‘merkambassadeurs’ aan. Een twaalftal rijden er nu rond op fietsen van Fons Bikes. Soms zijn dat leden van een grote fietsclub, vaker zijn het vrouwen met veel volgers op Facebook of Instagram, het platform waarop mensen (ook) foto’s van hun dagelijks fietsleven delen.
De merkambassadeurs, of social media influencers, rijden rond op met korting verkregen Fons Bikes, hun publiek wil vervolgens ook zo’n fiets, en vindt wellicht de weg naar Breda. Wie daadwerkelijk een fiets koopt, geeft aan hoe zij bij Fons Bikes terecht is gekomen. Als dat via een influencer is, krijgt die een vergoeding. Social media marketing in de praktijk – geen advertenties meer nodig.
Van Gastel hoopt dat die aanpak het bedrijf ver gaat brengen. ‘Zoals ieder mens’, zegt hij, ‘heb ik ook dromen’. Zijn gezichtsuitdrukking zweeft ergens tussen een glimlach en een verontschuldiging: ‘Een pilotwinkel in Londen, Berlijn, Barcelona en Milaan. Vijf fietsen, een meetapparaat en een pc. Bestellingen in heel Europa thuisbezorgd. Dat is de droom.’