Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

elefantino
Forum-lid

elefantino 13 jun 2013 14:36

daniel1975 schreef:En vergeet ook onze Russische vrienden niet......en die aan de andere kant van de Noordzee.... Zolang de opsporende wetenschap nog zo achter de feiten aan blijft lopen zal er niet veel gebeuren. Je kunt alleen maar hopen dat het straks in 1x een daverende knal is als blijkt dat ze wondermiddel X toch kunnen vinden.
Zou het 1 wondermiddel zijn dat massaal gebruikt wordt door Sky, Katusha etc.?

Het zou mij niets verbazen als het een combinatie van allerlei middelen is. Je kunt nog steeds allerlei bekende dopingmiddelen gebruiken zonder gepakt te worden: Microdoses EPO, cortisonen met attest, Aicar.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 13 jun 2013 14:42

Ik heb geen idee, maar blijf het bijzonder vinden dat ze spullen niet kunnen vinden.
M.n. het aicar-verhaal.
Less is bore

Vicenza
Forum-lid

Vicenza 13 jun 2013 15:08

elefantino schreef:
Het zou mij niets verbazen als het een combinatie van allerlei middelen is. Je kunt nog steeds allerlei bekende dopingmiddelen gebruiken zonder gepakt te worden: Microdoses EPO, cortisonen met attest, Aicar.
Je bedoelt de "aggregation of marginal gains"? :D

Je leest vaak van: "Die-en-die heeft zoveel talent, dus van hem is het niet raar dat hij veel wint" Maar m.i. kan je dat niet echt ergens op baseren, misschien is diegene al wel eerder begonnen met pakken. Tenzij je iemand echt volgt vanaf z'n 12e ofzo.

paulwindtegen
Forum-lid

paulwindtegen 13 jun 2013 18:45

http://www.cyclingnews.com/news/vayer-c ... d-jalabert

Niks nieuws natuurlijk behalve dat Armstrong een amateur was vergeleken bij Indurain.
Heb ik weer, bloedarmoede! Iemand tips?

Livio Livius
Forum-lid HC

Livio Livius 13 jun 2013 19:03

What makes the boat go faster?

loos
Forum-lid

Gebruikersavatar loos 13 jun 2013 20:10

liviolivius schreef:Voor mij zegt dit alles http://s220.photobucket.com/user/ASimmo ... 5331207365
Bedenkelijk plaatje. We gaan het zien dit jaar.
Ook Sastre komt in 2008 (toen hij op AdH de tour naar zijn hand zette) in de hogere regionen terecht...
Hij is maar liefst 2' (5%) sneller dan Andy Schleck.
Afbeelding

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 13 jun 2013 21:28

Maar Sastre ging dat jaar vanaf de eerste meter volle bak. Dat heeft Andy nooit hoeven doen volgens mij
Blijft dus lastig vergelijken. Maar er zit wel een lijn in....
Less is bore

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 13 jun 2013 21:47

IK lees hier veel over renners en hun wattage en gerelateerd naar doping maar:
Hoeveel wattage kan een mens trappen zonder doping en is dit wetenschappelijk te bewijzen?
Hoeveel wattage trapten eddy merckx en Bernard hinault tijdens een beklimming?
Is trappen boven een bepaald wattage wetenschappelijk bewezen dat dit door doping is en waarom worden die renners dan niet geschorst?
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Livio Livius
Forum-lid HC

Livio Livius 13 jun 2013 22:28

fiedoo schreef:IK lees hier veel over renners en hun wattage en gerelateerd naar doping maar:
Hoeveel wattage kan een mens trappen zonder doping en is dit wetenschappelijk te bewijzen?
Hoeveel wattage trapten eddy merckx en Bernard hinault tijdens een beklimming?
Is trappen boven een bepaald wattage wetenschappelijk bewezen dat dit door doping is en waarom worden die renners dan niet geschorst?
Je moet de artikelen van Ross Tucker maar eens lezen daar staan de antwoorden http://www.sportsscientists.com/2012/07 ... f+Sport%29

Mijn inziens alles boven 6 W/kg is discutabel afhankelijk van de duur, afstand en stijgingspercentage.

Extra: vandaag in de Volkskrant http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2698/Spo ... rain.dhtml
What makes the boat go faster?

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 14 jun 2013 08:00

[

Mijn inziens alles boven 6 W/kg is discutabel afhankelijk van de duur, afstand en stijgingspercentage.

Extra: vandaag in de Volkskrant http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2698/Spo ... rain.dhtml[/quote]

bedankt, maar akkoord wat duur en afstand betreft maar wat heeft het stijgingspercentage daar mee te maken. Of je nu op 3 of op 10% 6 watt trapt je rijdt gewoon wat trager of sneller maar je swatt-productie blijft toch hetzelfde?
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Erik1.0
Forum-lid

Gebruikersavatar Erik1.0 14 jun 2013 09:16

fiedoo schreef:[

Extra: vandaag in de Volkskrant http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2698/Spo ... rain.dhtml
bedankt, maar akkoord wat duur en afstand betreft maar wat heeft het stijgingspercentage daar mee te maken. Of je nu op 3 of op 10% 6 watt trapt je rijdt gewoon wat trager of sneller maar je swatt-productie blijft toch hetzelfde?[/quote]

De trapfrequentie is wel anders, hoe hoger het stijgings% des te lager de trapfrequentie. Kan net iets verschil in maximaal te leveren W uit maken.

grtz

ever
Forum-lid

Gebruikersavatar ever 14 jun 2013 09:21

Het gevoel dat mij hierbij bekruipt: dit zou een indicatie kunnen zijn voor dopinggebruik door de "toppers", maar hoe zit het dan met de middelmatiger renners? Iemand die zijn vermogen met doping opkrikt van 5 naar 5,5 W/kg (zijn zomaar willekeurige cijfers, weet absoluut niet of dit realistisch is) komt hierdoor niet echt bovendrijven natuurlijk.

Plaats reactie