Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Sorry maar voor mij blijft Lance Armstrong een held

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39690
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 18 feb 2017 17:51

Joehoee.....eerst even hele verhaal lezen van deze manipulateur, bedrieger/bedreiger, aanzetter tot dope, etc en dán pas reageren. Het is alles buiten het gebruik om waarom het zo'n hufter is.
Less is bore

Gebruikersavatar
derosa
Forum-lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 28 sep 2004 22:59

Gebruikersavatar derosa 18 feb 2017 19:58

Sommigen hier zouden beter helemaal niet reageren ...

Fietsen?altijd
Forum-lid
Berichten: 2744
Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21

Fietsen?altijd 18 feb 2017 21:02

hugo147 schreef:Juist alsof Amstrong de enige is die doping gebruikt heeft, denk dat ze in die tijd bijna het hele peleton konden pakken.
Maar hij intimideerde en bedreigde etcetera ook nog...

Doping was in de tijd dat je nog een tijdstraf ervoor kreeg (ook Zoetemelk) nog erger.
Maak joe woar

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39690
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 18 feb 2017 21:12

Ssssssst, dat mag je niet zeggen van iemand hierboven......
Less is bore

Quarantanove
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 26 jan 2015 19:14

Quarantanove 18 feb 2017 21:14

Fietsen?altijd schreef:
hugo147 schreef:Juist alsof Amstrong de enige is die doping gebruikt heeft, denk dat ze in die tijd bijna het hele peleton konden pakken.
Maar hij intimideerde en bedreigde etcetera ook nog...

Doping was in de tijd dat je nog een tijdstraf ervoor kreeg (ook Zoetemelk) nog erger.
Zoals ik al eerder aangaf vind ik het dopinggebruik niet zo'n probleem en het zou goed zijn als de straffen weer naar verhouding van het de overtreding worden gebracht zoals in de tijd van Zoetemelk.
Het maffiabaas achtige gedrag vind ik de reden waarom hij terecht levenslang is geschorst.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16763
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 19 feb 2017 11:42

Als je zuiver naar de aard van de overtreding kijkt is het ethisch gezien veel eerlijker om een tijdstraf o.i.d. uit te delen. Het probleem is echter dat het draagvlak voor de hele bedrijfstak aan het verdwijnen was dankzij de doping. Ik zie de schorsingen dus vooral als een noodzakelijk kwaad om het tij te keren. Als er uiteindelijk nog maar een paar mensen kijken en er nog nauwelijks jonge aanwas van renners is heeft er niemand nog iets aan.

LA is gewoon een l*l en als ze hem aan kunnen pakken moeten ze dat vooral doen. In deze zaak heb ik echter mijn twijfels over de haalbaarheid. Ik had liever gezien dat degenen die door hem bedreigd zijn aangifte zouden doen.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39690
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 19 feb 2017 11:50

Tijdstraf is niet fair; dan kun je dus gedurende je trainingsperiode pakken wat je pakken kunt, harder trainen en dan zorgen dat je voor die ene grote ronde schoon bent.
En wat denk je van het ontnemen van een podiummoment? Je wordt 2e, nummer 1 wordt later 10min terug gezet en jij staat in de statistiek op #1. Weg mooi moment, weg publiciteit.
Gewoon schorsen die hap. Alleen wel graag heldere regels mbt gevonden waarden; waarden die bijv letterlijk uit besmet vlees kunnen komen moeten onder die ondergrens vallen.
Less is bore

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 20 feb 2017 10:03

daniel1975 schreef:
En wat denk je van het ontnemen van een podiummoment? Je wordt 2e, nummer 1 wordt later 10min terug gezet en jij staat in de statistiek op #1. Weg mooi moment, weg publiciteit.
Ja, precies, dat met terugwerkende kracht laten winnen is eigenlijk onbegonnen werk, de eeuwige nummer 6 hoeft veel minder plasjes in te leveren als de eeuwige winnaar, dus je kunt altijd zeggen dat de uiteindelijke "winnaar" gewoon de eerste is die niet gepakt is.

En zelfs als hij niet gebruikt heeft is het discutabel, het kan zijn dat iemand 50 km in het wiel van een dopingzondaar heeft gehangen, en daardoor 2e is geworden. Daarna wordt de dopingzondaar geschorst, en heeft de nummer 2 gewonnen. Is dat dan zo terecht?

Bij individuele sporten vind ik het nog wel terecht om met terugwerkende kracht winnaars aan te wijzen, maar bij wielrennen werkt het gewoon niet.

Swedish Chef
Forum-lid
Berichten: 1275
Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
Locatie: Enschede

Swedish Chef 20 feb 2017 21:56

Gisteren was Herman Chevrolet in "Met het oog op morgen".
Een van de dingen die hij zei was dat rondom wielrennen altijd iets van oneerlijkheid hangt en dat dat wielrennen op een bepaalde manier bijzonder maakt. Niet altijd wint de beste. De toeschouwer ziet niet alles, er wordt onderhandeld in de koers, tactisch wordt er van alles gedaan door niet te rijden of juist wel volle bak te gaan etc. Wielrennen noemt hij pas interessant als het ergens wat oneerlijk is. Het is een literaire sport, daar horen intriges bij.
Die kijk op de sport spreekt mij aan. Die andere kant maakt het uniek. Te veel openheid en eerlijkheid haalt voor mij de mystiek er af, dan wordt het een gecontroleerde klinische sport. Dat zal voor veel mensen belangrijk zijn, maar het wordt er voor mij dan niet mooier van.

Lance Armstrong manipuleerde op een andere manier, hij heeft de wielersport zijn ziel ontnomen en er iets volstrekt rottigs voor terug gebracht. Totale controle door 1 man/ploeg en daarmee een disbalans. Goed dat dat aangepakt is.

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5823
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 21 feb 2017 14:26

ppffft, waren de ploegen van Gewiss (berzin, furlan,argentin ..), telecom( ulrich, ..), PMD (breukink), rabobank (boogerd), en tal van spaanse ploegen zoals once en de renners Indurain, beloki, enz... minder bedriegers dan de ploeg van armstrong?
Het enige dat je Armstrong meer kwalijk kunt nemen is zijn arrogantie, bedreigingen en manipulatie. Dat hij het nog allemaal professioneler aanpakte kun je hem dat echt kwalijk nemen? En waarom hij zich zo onaantastbaar voelde? Dat kun je beter eens aan Hein V vragen die de amerikaanse markt niet wou mislopen.
En sommige mensen willen echt bedrogen worden: 'k heb hier in de glorietijd van Armstrong dikwijls genoeg gezegd dat zijn aanhangers toch eens mochten nadenken hoe het kan dat LA die zogezegd dopingvrij was, nog 10% beter kon zijn dan een talent zoals Ulrich die op doping werd betrapt?
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

hugo147
Forum-lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 15 apr 2013 10:51

hugo147 21 feb 2017 16:53

fiedoo schreef:ppffft, waren de ploegen van Gewiss (berzin, furlan,argentin ..), telecom( ulrich, ..), PMD (breukink), rabobank (boogerd), en tal van spaanse ploegen zoals once en de renners Indurain, beloki, enz... minder bedriegers dan de ploeg van armstrong?
Het enige dat je Armstrong meer kwalijk kunt nemen is zijn arrogantie, bedreigingen en manipulatie. Dat hij het nog allemaal professioneler aanpakte kun je hem dat echt kwalijk nemen? En waarom hij zich zo onaantastbaar voelde? Dat kun je beter eens aan Hein V vragen die de amerikaanse markt niet wou mislopen.
En sommige mensen willen echt bedrogen worden: 'k heb hier in de glorietijd van Armstrong dikwijls genoeg gezegd dat zijn aanhangers toch eens mochten nadenken hoe het kan dat LA die zogezegd dopingvrij was, nog 10% beter kon zijn dan een talent zoals Ulrich die op doping werd betrapt?

Vind ik ook, groot gelijk.

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6588
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 21 feb 2017 18:53

Het commentaar van Swedish Chef staat mij wel aan. Het is realistisch en laat ook zien dat zelfs valsspelen aan regels is gebonden. Armstrong hield zich daar duidelijk niet aan!

Ook motortjes is zo'n prachtig voorbeeld. Een EPO kuurtje kan net maar een motortje wil niemand mee betrapt worden. Regels voor valsspelen...................en dat maakt de sport idd literair. De wielersport is natuurlijk ook de meest katholieke sport. Helaas is door de extreem zware straffen op doping het sacrament van de biecht wat in de vergetelheid geraakt :mrgreen:

Plaats reactie