Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Wielerseizoen 2013

elefantino 2.0

elefantino 2.0 29 okt 2013 07:18

@Ernie C.: Eens, dat zijn ook mijn gedachten. Volgens mij is de stellingname dat Québec een stuk minder is dan de Europese klassiekers, semi-klassiekers, grote rondes etc. niet een hele gewaagde, maar als mensen gelijk beginnen te schelden als ze 't met je oneens zijn, haak ik af.

ridley_erik
Forum-lid
Berichten: 92
Lid geworden op: 18 okt 2013 17:26

ridley_erik 29 okt 2013 07:51

elefantino 2.0 schreef:@Ernie C.: Eens, dat zijn ook mijn gedachten. Volgens mij is de stellingname dat Québec een stuk minder is dan de Europese klassiekers, semi-klassiekers, grote rondes etc. niet een hele gewaagde, maar als mensen gelijk beginnen te schelden als ze 't met je oneens zijn, haak ik af.
Schelden? Waar zie jij dat er wordt gescholden dan???

elefantino 2.0

elefantino 2.0 29 okt 2013 07:58

ridley_erik schreef:
elefantino 2.0 schreef:@Ernie C.: Eens, dat zijn ook mijn gedachten. Volgens mij is de stellingname dat Québec een stuk minder is dan de Europese klassiekers, semi-klassiekers, grote rondes etc. niet een hele gewaagde, maar als mensen gelijk beginnen te schelden als ze 't met je oneens zijn, haak ik af.
Schelden? Waar zie jij dat er wordt gescholden dan???
Jij niet, ik doelde op de post van Litespeed.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16763
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 29 okt 2013 08:01

Playstation-kijker

Ik denk trouwens dat de Playstation-kijker heel andere vernieuwing in het wielrennen wil.
http://www.youtube.com/watch?v=kzy-u7SQZew
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39689
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 29 okt 2013 08:54

amclassic-fan schreef:Quebec kan je toch moeilijk een 2e rangs koers noemen, het deelnemersveld was er wel en er hadden er genoeg de wil om te willen winnen. Sagan in de laatste km verslaan hebben er dit jaar niet zo heel veel gedaan.
Heb je de beelden goed gezien? Sagan zat ook niet heel erg lekker daar die race. Geeft niet, winnen is winnen en iedereen heeft wel eens een mindere of juist betere dag.
Maar je kunt onmogelijk stellen dat het op gelijke hoogte staat als de Klassiekers, etappezeges in de grote 3, oid.

Playstation of niet; er is toch zeker niemand die kan weerleggen dat de 2e plek in de WT ranking niet echt representatief is voor de ploeg. Of dat het in elk geval niet correspondeert met het gevoel wat je bij de 2e ploeg van het jaar zou moeten hebben qua aansprekende overwinningen. (geeft trouwens ook vooral de gebreken van het systeem aan)
Less is bore

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 29 okt 2013 09:21

Laten we er eens anders naar kijken. Grotendeels op basis van de oude UCI-ranking, die tot 2005 werd opgesteld op basis van alle wedstrijden, is dit de CQ-ranking voor ploegen in 2013... Ten opzichte van de WT-ranking scoort Belkin +5, Argos +4, Vacansoleil +1. Het suggereert dat Belkin/Blanco en Argos relatief goed presteren in wedstrijden onder WT niveau (aangenomen dat sprintoverwinningen vroeger ook niet meer dan een paar punten opleverden).

Typisch: de lijst wordt hier aangevoerd door Omega-Pharma (van 7 naar 1), een ploeg die veel commercieel belang heeft bij de vele kleinere wedstrijden in Vlaanderen. Daar win je de WT ook niet mee. Maar daar gaat het natuurlijk ook niet om...

http://www.cqranking.com/men/asp/gen/cq ... ?year=2013

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5881
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 29 okt 2013 09:30

Ik begrijp hieruit dat we het beste terug kunnen naar het World-cup model?
Op zich zie ik daar wel wat in maar ik ben toch wel gecharmeerd van de wedstrijden in Canada.

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 29 okt 2013 09:47

daniel1975 schreef:Playstation of niet; er is toch zeker niemand die kan weerleggen dat de 2e plek in de WT ranking niet echt representatief is voor de ploeg. Of dat het in elk geval niet correspondeert met het gevoel wat je bij de 2e ploeg van het jaar zou moeten hebben qua aansprekende overwinningen. (geeft trouwens ook vooral de gebreken van het systeem aan)
Ze staan helemaal geen 2e in de WT ranking, maar 11e! Sky is 2e.

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4229
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 29 okt 2013 12:38

ridley_erik schreef:
Ernie C. schreef:City tegen United wordt toch gewoon in Manchester gespeeld, El clasico in Madrid of Barcelona en ga zo maar door.
Je zit nu appels met peren te vergelijken.

Ernie C. schreef:Dat conservatieve is juist de charme van het wielrennen maar zeker ook in andere grote sporten aanwezig.
Deze gedachte is wel de oorzaak van het feit dat er zo veel sponsoren afhaken en dus minder ploegen zijn. Die nieuwe wedstrijden zijn nodig om nieuwe sponsoren aan te trekken en dus tegelijk ook de sport te redden. Sponsoren willen geen stilstaande sport. Ze willen vooruitgang en vernieuwing.
Misschien kan het mij dan wel worst wezen dat er minder sponsoren zijn (als die persé vernieuwing willen). Dan mag het wielrennen van mij evolueren naar een sport als cyclocross. Maakt mij echt geen zier uit. Zolang Milaan - San Remo maar gereden wordt op de St-Jozef en 300km lang is, zolang Parijs-Roubaix en de Ronde ergens rond Pasen liggen en er niet aan het parcours wordt geraakt, en La Doyenne gewonnen wordt door een gedopeerde Spanjaard of Italiaan. Er mogen dan nog 5 man en een paardekop meedoen, heroisch zal het altijd zijn. :)

(ps: kijk naar voetbal: ziel verkocht aan het geld en de arabieren, en wordt het er nu echt beter van?)
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

dario
Forum-lid
Berichten: 3864
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 29 okt 2013 13:27

ridley_erik schreef: De laatste jaren zijn er in de de World Tour een aantal nieuwe wedstrijden bijgekomen die niet op 'heilig wielergrond' verreden worden, maar dat neemt niet weg dat dit wedstrijden van het hoogste niveau zijn. We hebben deze vernieuwingen nodig! Er moeten nieuwe wedstrijden bijkomen om de sport aantrekkelijk te maken en te houden.
Aantrekkelijk voor wie? Voor de sponsors, voor de wielerliefhebbers, of voor die ene kameel die langs de weg naar de ronde van Qatar (nochtans een eersterangs-deelnemersveld) staat te kijken?
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

Gebruikersavatar
tieky
Forum-lid
Berichten: 536
Lid geworden op: 13 aug 2010 13:08
Locatie: Breda

Gebruikersavatar tieky 29 okt 2013 14:41

Het rijden door de woestijn is vooral aantrekkelijk voor de portemonnee. Maar als je ziet hoeveel mensen er langs de kant staan in Australië, Californië en Canada, dan kun je niet afdoen dat deze rondes niet de interesse hebben bij de fans daar. Dat deze ritten (nog) niet de historie hebben van de wedstrijden in Europa is ook wel logisch. De Amerikanen fietsen nog geen 50 jaar op de weg, laat staan de Australiërs.

Wij hebben wat dat betreft 'geluk' dat de meeste grote wedstrijden in Europa worden gereden en er zal toch een lange tijd over heen gaan voor er een drie-wekelijkse koers in Amerika of Australië plaats zal vinden. Maar om ook daar fans van wielrennen te krijgen en te behouden, zullen ook daar wedstrijden gereden moeten worden, zodat mensen daar ook de kans hebben om de koers in het echt te kunnen zien en niet alleen op tv.
Zeker als de sponsorbelangen in Amerika, Australië en Azië steeds belangrijker worden.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16763
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 29 okt 2013 14:50

Het is natuurlijk prima dat er elders wedstrijden worden georganiseerd, zeker als het in landen is waar mensen naar de koers komen kijken. Een aantal van deze wedstrijden mag van mij zeker in de WT zitten.

Maar laten we niet gaan zeggen dat een overwinning in een dergelijke wedstrijd -waar de absolute wereldtop vooral komt om te trainen- even aantrekkelijk is voor renners en publiek.
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie