Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

bepe
Forum-lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 16 sep 2005 14:37
Contact

bepe 19 jul 2015 15:57

Dit is een Farports, 38 mm full Carbon velg. Zou geschikt moeten zijn voor tubeless. Als ik het ventiel niet strak aandraai lekt het daar. Ik heb er normaal een extra ringetje om heen. De beschadiging van het ventiel valt mee. Dit is een draadloos stukje, zie ook mijn foto op pagina 65 van dit item. Maar een langere kunststof afstandhouder zou beter zijn, eens kijken waar ik die kan vinden. Maar zou dat de oorzaak van de uitstulping zijn?

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6023
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 19 jul 2015 16:34

bepe schreef:Dit is een Farports, 38 mm full Carbon velg. Zou geschikt moeten zijn voor tubeless. Als ik het ventiel niet strak aandraai lekt het daar. Ik heb er normaal een extra ringetje om heen. De beschadiging van het ventiel valt mee. Dit is een draadloos stukje, zie ook mijn foto op pagina 65 van dit item. Maar een langere kunststof afstandhouder zou beter zijn, eens kijken waar ik die kan vinden. Maar zou dat de oorzaak van de uitstulping zijn?
Ja het luchtdicht krijgen van het ventiel is altijd het zwakke punt bij tubeless. Heb zelf meerdere methoden toegepast, o.a. ook gebruik gemaakt van 'standaard' tubelessventielen van Mariposa maar het beste krijg ik ze luchtdicht met een ventiel uit een binnenband geknipt welke ik aan het eind voorzie van teflon afdichtingstape zodanig rondom gewikkeld dat het een taps geheel vormt die naarmate je het ventiel aandraait in het ventielgat wordt getrokken (niet er doorheen natuurlijk :lol: ).
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

bepe
Forum-lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 16 sep 2005 14:37
Contact

bepe 19 jul 2015 18:12

Ik heb al een lekke schwalbe 60 mm binnenland klaar liggen om het ventiel er uit te knippen, dan heb ik ook geen verleners meer nodig. De tip met de teflon tape zal ik eens uit gaan voeren.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13449
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 20 jul 2015 21:09

Orlok schreef:
bepe schreef:Dit is een Farports, 38 mm full Carbon velg. Zou geschikt moeten zijn voor tubeless. Als ik het ventiel niet strak aandraai lekt het daar. Ik heb er normaal een extra ringetje om heen. De beschadiging van het ventiel valt mee. Dit is een draadloos stukje, zie ook mijn foto op pagina 65 van dit item. Maar een langere kunststof afstandhouder zou beter zijn, eens kijken waar ik die kan vinden. Maar zou dat de oorzaak van de uitstulping zijn?
Ja het luchtdicht krijgen van het ventiel is altijd het zwakke punt bij tubeless. Heb zelf meerdere methoden toegepast, o.a. ook gebruik gemaakt van 'standaard' tubelessventielen van Mariposa maar het beste krijg ik ze luchtdicht met een ventiel uit een binnenband geknipt welke ik aan het eind voorzie van teflon afdichtingstape zodanig rondom gewikkeld dat het een taps geheel vormt die naarmate je het ventiel aandraait in het ventielgat wordt getrokken (niet er doorheen natuurlijk :lol: ).

Nou heb ik toch zeker 40 verschillende velgen tubeless gemaakt, maar niet een lekte er bij het ventiel. Ik gebruik notubes ventielen en bij mavic velgen mavic ventielen. gewoon normaal aandraaien. Bij avic gebruikte ik wel eens vet.

bepe
Forum-lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 16 sep 2005 14:37
Contact

bepe 20 jul 2015 21:32

Ik heb Schwalbe ventielen plus verlengers gebruikt.

Gebruikersavatar
kauwvot
Forum-lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 19 okt 2009 23:48

Gebruikersavatar kauwvot 21 jul 2015 20:13

bepe schreef:Iemand ervaring met uitpuilend Carbon ter hoogte van het ventiel? Ik rij nu 3 weken op tubeless en er zit een kleine uitstulping op mijn 38 mm hoge Carbon velgen.

Is dit een productiefoutje in de velg? Komt er te veel druk op de tubeless ventielen?
Bepe, ik ben bang dat je je velgen al "lichtjes" naar de kl&^%en geholpen hebt...

Zo te zien zou ik niet de Schwalbe tubelessventielen bij jouw carbonvelgen gebruiken (die ook in mijn welkomspakket van de Pro Ones zitten). Btw de schroefdraad van die ventielen is niet beschadigd er zit een platte gefreesde kant aan. Die ventielen zijn van aluminium, conisch gevormd van onderen met een rubberen zitting. Die harde conus komt dus waarschijnlijk in contact met de velg; mijn rubberen Fulcrum/Campa tubeless-ventielen zijn niet alleen smaller maar ook alleen maar een zacht rubberen blokje aan de onderkant.

Ik zou deze eens proberen (alhoewel wasbeer de meeste ervaring zou moeten hebben ;)):

https://www.bike-components.de/de/Ritch ... il-p37343/
https://www.bike-components.de/de/Fulcr ... il-p24699/

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6023
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 21 jul 2015 22:26

Dat zijn dezelfde type als die van Mariposa die ik heb geprobeerd, maar ik heb nu juist het meeste succes met die conisch gevormd zijn, weliswaar zelf gemaakt van een binnenband ventiel. Je moet ze echter alleen niet te vast aandraaien en dat is wat ik denk wat is gebeurd.! ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13449
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 22 jul 2015 20:34

https://www.bike-components.de/en/NoTub ... ck-p29368/

degene die kauwvot aanraad zijn DT ventielen.
Probleem met deze is dat ze bij een wat ronde velg wat snel gaan lekken omdat ook het rubber aan de harde kant is.

Notubes valt er wat mooier in, ik zou toch aanraden die aan te schaffen.

Gebruikersavatar
Wiliertoerist
Forum-lid
Berichten: 2049
Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20

Gebruikersavatar Wiliertoerist 31 jul 2015 22:44

@ alle First Ride testers van de One Pro Tubeless.
Vergeet niet vandaag jullie laatste oordeel in te sturen op de Schwalbe website. ;)

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 01 aug 2015 10:12

Dan maar meteen ook mijn conclusie hier na 1500km op deze banden: terechte opvolger voor de One. De band is makkelijker te monteren (en lichter), ik lijk er niet lek mee gereden te zijn (en heb slechte wegen in de Ardennen gehad, gravelpaden en stukjes off road in Frankrijk), grip en comfort zijn helemaal in orde, de achterband is na 1500km nog helemaal rond en zie geen beschadigingen op het loopvlak van de banden.
Het enige wat minder is: meer drukverlies. Voor mij geen probleem, aangezien ik 3 slagen met de pomp extra niet erg vind.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
Fr3ggel
Forum-lid
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 mar 2014 17:19

Gebruikersavatar Fr3ggel 02 aug 2015 19:46

Iemand enig idee wanneer de nieuwe One Pro Tubeless op de markt komt??

Gebruikersavatar
jupiler11
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 10 jul 2013 21:55

Gebruikersavatar jupiler11 02 aug 2015 19:50

JoostG schreef:Dan maar meteen ook mijn conclusie hier na 1500km op deze banden: terechte opvolger voor de One. De band is makkelijker te monteren (en lichter), ik lijk er niet lek mee gereden te zijn (en heb slechte wegen in de Ardennen gehad, gravelpaden en stukjes off road in Frankrijk), grip en comfort zijn helemaal in orde, de achterband is na 1500km nog helemaal rond en zie geen beschadigingen op het loopvlak van de banden.
Het enige wat minder is: meer drukverlies. Voor mij geen probleem, aangezien ik 3 slagen met de pomp extra niet erg vind.

Drukverlies als de fiets in de schuur uitrust? Ik pomp mijn unpro One's elke rit op en er hoeft eigenlijk nooit veel lucht bij.
Fiets eens een olifant, gewoon omdat het kan, check mijn route @Strava: http://tinyurl.com/prwxvbs

Plaats reactie