Over de wielersport en zijn beoefenaars.
-
elefantino
- Forum-lid
elefantino
20 jun 2013 12:18
sjoerdth schreef:tieky schreef:
Misschien is dit wel de nieuwe methode. Zorg er gewoon voor dat je een broer hebt, die jou bloeddonor kan zijn, dan spuit je die helemaal vol, hij wordt toch niet gecontroleerd. En laat dan als je het nodig hebt gewoon even wat bloed 'overlopen'.
Nog minder risico, geen gedoe meer met micro-dosissen en het koel moeten bewaren van je bloed. Ook geen gezeul meer met allemaal verschillende bloedzakken en welke zak nu van welke renner is. Geen schuilnamen meer. Hartstikke handig.
Dus als je een goede coureur wil worden kun je er maar beter voor zorgen dat je flink wat broers hebt.
Maar dat bloed moet wel top zijn toch? Bij die transfusies halen ze het bloed toch weg wanneer de renner in topvorm is zodat alle waardes heel goed zijn? Dan zou broer Boogerd ook wel in top shape moeten zijn, of zie ik dat verkeerd?
Dat zie je verkeerd. Ik dacht dat in eerste instantie ook, maar op Wielertoerist legt iemand het uit, ik citeer 'm even schaamteloos:
Wielertoerist schreef:Je voegt een halve liter homoloog (broer, da's handig ontraceerbaar) bloed toe aan een renner. Zijn totale bloedvolume neemt daarmee toe, en dus ook zijn bloeddruk. Ter compensatie besluit het lichaam een deel
van het totale bloedvolume te 'herabsorberen'. Echter, rode bloedlichaampjes kunnen niet geherabsorbeerd worden, dus je lichaam haalt slechts bloedplasma uit het totale bloedvolume. Waardoor het hematocriet van de renner keurig oploopt.
Rini hoeft dus geen hematocriet te hebben hoger dan dat van Michael om deze procedure te laten renderen. Alleen maar een hematocriet hoger dan 0...
Overigens onderneemt Boogerd juridische stappen tegen de twee NRC-journalisten die deze anekdote opgeschreven hebben. Het zal wel te maken hebben met het feit dat z'n broer hierbij wordt betrokken (of het nu waar is of niet), want na zijn bekentenis kan hij toch alle verhalen lekker over z'n kant laten gaan, lijkt me.
-
scepticus
- Forum-lid HC
scepticus
20 jun 2013 12:24
sjoerdth schreef:Maar dat bloed moet wel top zijn toch?
Van veel duurtraining gaat je hematocriet omlaag, dus niks mis met bloed van een ongetraind persoon.
Verder idd wat elefantino citeerde: je lichaam past het bloedvolume weer aan, maar de extra rode bloedcellen blijven aanwezig.
renec schreef:Moet je wel een broer hebben met dezelfde bloedgroep.
Da's idd wel een vereiste
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
-
ponsteen
- Forum-lid
ponsteen
20 jun 2013 13:23
Het is al genoemd, maar een beetje ondergesneeuwd. Daarom nogmaals: uitstekende documentaire over de wielerwereld en hun relatie met de wielerjournalisten.
Argos-TV Medialogica - Tour de Silence:
http://www.human.nl/tourdesilence
Vooral de expliciete bedreigingen van figuren als Raas aan het adres van kritische journalisten vind ik te weinig aandacht krijgen in het debat (wel bij Armstrong veelgenoemd).
-
ericpeters
- Forum-lid HC
ericpeters
20 jun 2013 13:40
Als ik me niet vergis zijn alle homologe bloedtransfusies (dus ook een bloedtransfusie van bloed van iemand zijn directe familie) op te sporen, alleen autologo transfusies zijn niet op te sporen (wel bijbehorende verdachtmakingen adhv bloedpaspoort).
Dat transfusiebloed een compatibele (liefst dezelfde) bloedgroep moet hebben is sowieso een vereiste.
-
sloeren
- Forum-lid
sloeren
20 jun 2013 14:08
flores schreef:Macer77 schreef:Waarom moeten we in Nederland altijd het braafste jongetje van de klas zijn..
...en dan vervolgens in de rest van de wereld worden "uitgelachen". Is met veel dingen in Nederland zo, o.a. de "balkenende norm"...
Het is juist wel aardig er een eigen normen en waardenstelsel op na te houden.
het stenigen van overspelige vrouwen kan hier ten lande op weinig sympathie rekenen en dat bevalt me wel. Zo vind ik het niet goed dat er een cultuur in mijn maatschappij is die medische experimenten uitvoert op naïeve sporters omdat er geld verdiend moet worden. Dat Spanjaarden daar heel anders over denken moeten zij weten.
-
scepticus
- Forum-lid HC
scepticus
20 jun 2013 14:22
ericpeters schreef:Als ik me niet vergis zijn alle homologe bloedtransfusies (dus ook een bloedtransfusie van bloed van iemand zijn directe familie) op te sporen,
Vraag is: werd dat in 2002 al gedaan?
-
ericpeters
- Forum-lid HC
ericpeters
20 jun 2013 14:41
Volgens mij pas sinds 2004 en Hamilton was (een van de) eerste die hiermee gepakt werd. (Terwijl hij notabene zijn eigen bloed bij Fuentes had ondergebracht maar door een fout ander bloed kreeg.)
-
scepticus
- Forum-lid HC
scepticus
20 jun 2013 14:56
In de TdF werd Hamilton ook al ziek door een foute of bedorven bloedzak.
Slordigheid van Ufe of duistere krachten?
-
materialist
- Forum-lid
materialist
20 jun 2013 15:50
flores schreef:Macer77 schreef:Waarom moeten we in Nederland altijd het braafste jongetje van de klas zijn..
...en dan vervolgens in de rest van de wereld worden "uitgelachen". Is met veel dingen in Nederland zo, o.a. de "balkenende norm"...
Hetzelfde met de macro-economen. Discussies tussen economen eindigen altijd met welles-nietes maar ondertussen is de meerderheid in Europa toch van mening dat bezuinigingen in een crisis de crisis juist verergeren.
Nederland niet, het braafste jongetje gaat gewoon door met bezuinigen
-
Gastheerg
- Forum-lid HC
-
Contact
Gastheerg
20 jun 2013 16:06
simen schreef:
Gelukkig blijven de niet sportjournalisten peuteren en peuren.
Zij gaan dan ook voor de ontmaskering van de bankleiding zelf.
En sommige gaan daar niet op zitten wachten:
http://nos.nl/artikel/520492-rabotopman ... pt-op.html
Geen relatie met de doping of is het NOG geen relatie met de doping?
-
simen
- Forum-lid
simen
20 jun 2013 21:53
Macer77 schreef:Waarom moeten we in Nederland altijd het braafste jongetje van de klas zijn.. De spaanse en italiaanse ploegen hoor je niet en waarschijnlijk werd daar ook wel iets gebruikt. Maar daar laten ze het allemaal rusten, itt hier waar alle oude koeien uit de sloot gehaald moeten worden.
Afgelopen zondag de tijdrit in Zwitserland.
Als je goed naar het commentaar luistert van de Vlaamse commentatoren dan praten ze over alle prestaties die neergezet worden zoals altijd zonder vraagtekens
Op het laatst echter wordt toch in het bijzonder nog eens gewezen naar de prestatie van Bauke.
Met de nadruk op het feit dat hij die prestatie schoon levert en ook openlijk uitspreekt dat hij schoon rijdt.
Daar klonk toch een zekere bewondering in door.
De omerta wringt dus wel degelijk, ook in het buitenland.
Zij is ook tegen