Als jij iemand met een mooie fiets een patser vind, ook goed.
Het zijn niet mijn woorden.
Fiets Magazine nr. 12-2024 is nu verkrijgbaar! Bestel jouw exemplaar zonder verzendkosten in onze shop, voor jezelf of als cadeau voor iemand anders!
Ik vrees dat je het bestaan van een eigen mening bij de mens overschat.walters schreef: ↑31 mar 2021 07:54 Een statussymbool is een pronkstuk dat symbool staat voor de sociale status die een persoon of organisatie bezit of nastreeft. Vrijwel alles is geschikt als statussymbool, op voorwaarde dat het voor de grote massa onbereikbaar is. In het bijzonder dient een statussymbool om zich te onderscheiden binnen de eigen groep of van lagere groepen in de sociale stratificatie. Zo zal een 'gewone' Porsche bij de jet set weinig indruk maken, het moet een bijzonder type of exemplaar zijn (bij mensen met oud geld zal het bezit van een dergelijke extravagante auto echter aanduiden dat men behoort tot de nouveau riche en daardoor juist statusverlagend werken). In andere bevolkingsgroepen kan een Mercedes of Volvo een teken van succes zijn, en in sommige ontwikkelingslanden betekent het bezit van een willekeurig autotype dat men het gemaakt heeft.
Als je zelf de fiets mooi vindt en er gewoon op gaat fietsen (alleen) en vervolgens in de schuur zet en er nog eens met een schuin oog en glimlach naar kijkt lijkt me het geen statussymbool voor die persoon. In jou redenering is een schilderij, een mooie stoel etc. ook een statussymbool. Dit geldt dan ook voor een mooi huis.
Is dit een typisch Nederlandse redenering: zodra je iets koopt wat de gemiddelde Nederlander niet koopt, dan ben je een patser. Het is volgens mij meer de intentie waarmee je het koopt of het een statussymbool is of niet. Mij zegt status en aanzien niets, ik koop een fiets omdat ik de fiets mooi vind, wat iemand anders ervan vindt zal me worst zijn.
Ik heb overigens (nog) geen Tarmac, maar een Passoni Topforce (statussymbool?)
Oeps, specialized een statussymbool ? Valt mee hoortom de groot schreef: ↑30 mar 2021 18:56
Maar wat al eerder gezegd is mensen zien Specialized als een statussymbool.
En vervolgens merk en type van jouw exclusieve fiets vermelden.
correct alle topmodellen zitten in dezelfde prijsvork. Fietsen is gewoon populair geworden. De vraag is groter dan het aanbod dus de prijzen stijgen. Het is niet meer dan simpele economie .boswielrenner schreef: ↑01 apr 2021 09:57 Grappig dat de grote S (works) wordt genoemd als een zogenaamd status symbool, maar als je naar de topfietsen van alle merken gaat kijken, dan ontlopen de prijzen elkaar niet zo veel. Dat die prijzen bizar hoog zijn, is een feit. Je kan alles in het leven weg relativeren en dan heb je niets nodig en zeker geen fiets van 12k, maar aangezien dit over emotie gaat, kopen mensen dit soort fietsen. De motivering van die keuze kan voor iedereen heel verschillend zijn. Status?, maar ook kwaliteit, kleur frame. etc. Als mensen het geld er voor over hebben en ze worden er blij van, dan zeg ik "lekker doen en geniet er van". Het leven is kort en morgen kan alles anders zijn.