Hallo mede canyon liefhebbers.
Momenteel ben ik in het bezit van een Canyon Ultimate CF uit 2010. Alhoewel dit frame mij nog erg goed bevalt, kan dit zo voorbij zijn aangezien ik wedstrijden fiets. Een valpartij zit dan soms in een klein hoekje met alle gevolgen van dien. Nu maakt mij dat niet zoveel uit, maar wil graag alvast voorbereid zijn, zodat ik niet lang hoef te zoeken.
Mijn zadel zit op 74,5cm hoogte (BB- bovenkant zadel).
Stuurpen van 110mm
balhoofd van 160mm met 4,5mm sluitring en 5mm spacer.
Nu is mijn oog gevallen op de Canyon Ultimate AL SLX. Dit alu frame kan volgens mij wel tegen een stootje en is met €699,- (met licentiekorting) goed betaalbaar. Toch heb ik nog wat vragen..
1. Mijn huidige ultimate CF heeft een balhoofdhoek van 73 graden. De Ultimate AL heeft een hoek van 72,75 graden. Ga ik dit kleine verschil merken in 'slomer' stuurgedrag?
2. Mijn huidige ultimate CF heeft een stack van 568,1 en reach van 390,9. De AL heeft een stack van 558 en reach van 384. Klopt het dat ik voor de AL dus 1cm spacer extra nodig heb? (ik gebruik nu lage (4,5mm) sluitring en 5mm spacer. De reach is 6,9mm korter, dus zou ik door 3,1mm langer te zitten een stuurpen van 12cm kunnen plaatsen ipv de 11cm die ik nu gebruik?
Voor de volledigheid heb ik ook nog even de geometrie gegevens van de Ultimate CF 2015 erbij gedaan. Die lijkt niet zoveel te verschillen met mijn huidige Ultimate CF 2010. Stack scheelt10,1cm. Dit komt waarschijnlijk door het verschil in balhoofd 2010: 16cm en 2015: 15cm. De reach van de 2010 is 7,9mm korter dan de 2015. Hier zou dus ook een 12cm stuurpen op kunnen ipv 11cm.
Laatste vraag. Hoe rijdt de Ultimate AL? Stijf genoeg voor koersen? Of doe ik van Carbon Ultimate CF naar Ultimate CF carbon een stap terug? Door het geld wat ik bespaar zou ik een mooie set fullcarbon wielen kunnen kopen waarmee ik de 300gram gewicht toename van het frame weer kan besparen.. alhoewel gewicht niet zo'n issue is bij de Nederlandse koersen.
Ben benieuwd of ik op de juiste manier de frames vergelijk, of dat ik iets over het hoofd zie.
Bedankt voor jullie reactie/hulp.