Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Wielrenners in de Media (Geenstijl)

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 05 apr 2025 17:52

Heel veel relatief oude mensen die er eens even stevig in willen vliegen, warm weer en wind die niet altijd in het voordeel is. Op zich niet eens zo raar gezien het aantal deelnemers denk ik. Op zich ook geen verkeerde manier om heen te gaan. Alleen is vlak voor de Taaienberg dan wel weer een beetje lullig.

Dat maakt het er voor de nabestaanden niet minder verdrietig om.
Campagnolo Ultra Dork

Tarkin
Forum-lid

Tarkin 05 apr 2025 18:58

Je bent met 15000 mensen op de baan waarvan een zeer groot deel de opeenvolging van heuvels niet gewend is. Dus ergens verschiet ik er niet van dat dit meer en meer gebeurt.

Sport is ook meer een religie aan het worden met strava als heilig boek waar alles uit komt. Vroeger zette iemand al eens sneller een voet aan grond denk ik dan.

Wel mijn medeleven aan de betrokken families.

Nog een laatste gedachte, als ik dan toch moet gaan. Dan liefst bij iets dat ik het liefste deed!

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 05 apr 2025 20:57

Tarkin schreef: 05 apr 2025 18:58 Je bent met 15000 mensen op de baan waarvan een zeer groot deel de opeenvolging van heuvels niet gewend is. Dus ergens verschiet ik er niet van dat dit meer en meer gebeurt.

Sport is ook meer een religie aan het worden met strava als heilig boek waar alles uit komt. Vroeger zette iemand al eens sneller een voet aan grond denk ik dan.

Wel mijn medeleven aan de betrokken families.

Nog een laatste gedachte, als ik dan toch moet gaan. Dan liefst bij iets dat ik het liefste deed!
Ik denk niet dat dit door Strava komt. Het is breed maatschappelijk een probleem aan het worden dat amateurs dit zonder training willen volbrengen om op te kunnen scheppen.
Wil niet zeggen dat dat in deze gevallen zo was, er kan ook een niet bekend probleem naar boven komen

Patrick VB
Forum-lid

Patrick VB 05 apr 2025 21:59

Deze laatste stelling klopt helemaal. 50 jaar terug zou vrijwel niemand van start zijn gegaan in een marathon als dat niet onder de 4 uur kon. Tot 3 uur was fatsoenlijk, alles daarboven was niet ok.
In deze tijd zijn mensen vijf uur en langer onderweg over deze afstand. Vaak om er achteraf over op te scheppen "ze hebben Berlijn* gedaan". (* Stad invullen naar keuze). Ik heb het vaak genoeg zelf zien gebeuren. In maart strompelen ze 5 km in het kader van een Start2Run sessie. Achteraf worden al plannen gemaakt voor een halve marathon. 🤔
Hetzelfde fenomeen zie je in de recreatieve wielertochten. Onvoldoende voorbereid gaan ze van start in een zeer uitdagende tocht zoals bv 'we ride Flanders'. Daar komen dus soms problemen van. Het is een vaststelling.
Feit is dat populaire media vlotjes inspelen op deze trend.

Voor alle duidelijkheid, voor familie en vrienden zijn deze overlijdens een drama.

Theo V
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Theo V 05 apr 2025 22:13

En soms gebeurt het gewoon.
Ikzelf heb in 2017 een man van achter in de zestig gereanimeerd op de Cauberg.
Hij reed de Math Salden classic of zoiets.
Hij heeft het gelukkig overleefd en we hebben later contact gehad.
Toen vertelde hij dat hij een zeer geoefend fietser was met meerdere 150+ km tochten in heuvelachtig gebieden.
Dus het zijn niet altijd de niet voorbereidde mensen.

thestudent
Forum-lid HC

Gebruikersavatar thestudent 05 apr 2025 22:15

Puur statistisch gezien is 2 op 15000 niet eens heel gek, je kan je er als organisatie niet echt tegen wapenen. Soms heb je geluk en zijn het er geen, soms heb je pech en zijn het er twee of drie. Een vergrijzende populatie van wielertoeristen helpt ook niet. Onvoldoende training ook zeker niet. Maar verzamel ergens een paar 1000 mensen voor een en je hoeft er niet eens heel gek van op te kijken dat er sterfgevallen zijn, ook als het niet om sport gaat maar bijvoorbeeld festivals of religieuze bijeenkomsten.
De media gaat gewoon voor makkelijk scoren. Zou je ergens 15000 voetballers verzamelen dan donderen er ook een paar om.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

jandoedel
Forum-lid

jandoedel 05 apr 2025 23:26

Bij NOS en de Standaard las ik het nieuwsbericht. Gewoon nuchter en niks geen stemmingmakerij. Ik lees ook nergens iets over de leeftijd. Daarnaast weet ik dat oudere wielrenners meestal ook ervaren fietsers zijn die weten waar hun grenzen liggen.

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 06 apr 2025 09:04

Sulla schreef: 04 apr 2025 10:14
Lcsmet schreef: 03 apr 2025 21:11 Victor Campenaerts op training.
https://www.facebook.com/share/r/1BispwQ15A/
Gelukkig niet achter de MTB :D
Oprechte vraag, wat zou er mis zijn met MTB? Of doel je op het parcours waar een MTB zou kunnen rijden? Je kunt met MTB ook op goed begaanbare routes rijden.

CampaYolo
Forum-lid

Gebruikersavatar CampaYolo 06 apr 2025 09:21

Jans schreef: 06 apr 2025 09:04
Oprechte vraag, wat zou er mis zijn met MTB? Of doel je op het parcours waar een MTB zou kunnen rijden? Je kunt met MTB ook op goed begaanbare routes rijden.
De route hoeft ook geen probleem te zijn hoor. zolang junior maar een sterke maag heeft, zoals hier gedemonstreerd door Danny Macaskill. (Ik denk dat sommige hem al wel hebben gezien)

https://youtu.be/jj0CmnxuTaQ?si=PcV2yb7pWT5Yhb11
Vroeger, toen de remblokjes van rubber waren en de velgen van staal.

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 06 apr 2025 09:30

CampaYolo schreef: 06 apr 2025 09:21

De route hoeft ook geen probleem te zijn hoor. zolang junior maar een sterke maag heeft, zoals hier gedemonstreerd door Danny Macaskill. (Ik denk dat sommige hem al wel hebben gezien)

https://youtu.be/jj0CmnxuTaQ?si=PcV2yb7pWT5Yhb11
Dat filmpje is leuk, ken ik al heel lang, maar dat is niet hoe de wielrenner met zijn kinderen rond rijdt. Als ze het in hun droom het zouden bedenken dan is er niemand die dat lukt
Maar misschien reageert Sulla ook nog.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 06 apr 2025 09:43

Patrick VB schreef: 05 apr 2025 21:59 Deze laatste stelling klopt helemaal. 50 jaar terug zou vrijwel niemand van start zijn gegaan in een marathon als dat niet onder de 4 uur kon. Tot 3 uur was fatsoenlijk, alles daarboven was niet ok.
In deze tijd zijn mensen vijf uur en langer onderweg over deze afstand. Vaak om er achteraf over op te scheppen "ze hebben Berlijn* gedaan". (* Stad invullen naar keuze).
Dit dus.
Neef van mevr75 heeft letterlijk Berlijn gedaan en redde het bij lange na niet in 5 uur. Ik heb mijn mond maar gehouden….. De gemiddelde tijd van de marathondeelnemers loopt ook al jaren op.

Desalniettemin triest als je een dagje gaat fietsen en nooit meer thuis komt :-(
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

Sulla
Forum-lid

Sulla 06 apr 2025 09:54

Hoi Jans

Mijn reactie sloeg idd op de stunts met aanhanger uit het filmpje van Danny Macaskill.

Als je geen al te rare dingen doet maakt het natuurlijk weinig uit achter wat voor fiets je een aanhanger met kind hangt.

Dacht dat de emoticon bij mij bericht wel duidelijk maakte dat je het niet te serieus moest nemen.

Plaats reactie